Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).

Startet av emagic, tirsdag 21. januar 2014, klokken 23:13

« forrige - neste »

emagic

Følgende var lagt ut på budstikkas "B+" sider:



Elbiler er egentlig kullbiler
INNSPILL. Marianne Rieber-Mohn (Ap) har i Budstikka 30. desember et innlegg vedrørende elbiler og fordelen med slike biler klimamessig.

PUBLISERT
11.01.2014 09:00
SIST OPPDATERT
10.01.2014 14:51

E-post
Skriv ut


Det kan være på sin plass å komme med noen motforestillinger. Elbilen er neppe så miljøvennlig som tilhengerne vil ha det til.



Elbilene benytter strøm. Det er i prinsippet ingen ledig strøm tilgjengelig, strøm som er ubrukt og som ellers går til spille. Gjennom kabler er vi bundet sammen med andre land. Dette innebærer at når vi bruker mer strøm i Norge, så blir det mindre strøm tilgjengelig for eksport. Eller, når det er underskudd på strøm her hjemme, så må vi importere mer fra utlandet.

Vårt strømforbruk har altså direkte påvirkning på strømproduksjonen i Europa. Strømproduksjonen i Europa er, på marginen, produsert av kull. Når vi så bruker mer strøm her hjemme, f.eks. til en elbil, ja så kan man like godt hevde at denne drives av kullkraft, og som sådan er den mindre miljøvennlig enn biler med tradisjonelt drivstoff.

For å spissformulere: Det er ikke en elbil, det er en kullbil. Skal man se på klimaeffekten, kan man ikke bare se på norske utslipp, man må ta med ringvirkningene andre steder. Det er således ikke noen fordel å øke det norske strømforbruket, mens det er store miljøgevinster både i å redusere strømforbruket og i å produsere mer strøm.

Elbil har en plussfaktor i tettbebygde strøk, det blir mindre partikkelutslipp. Men i klimaregnestykket har den ikke mye for seg så lenge man på marginen produserer strøm via urensede kullkraftverk.

Produksjon og resirkulering av batterier er heller ikke positivt miljømessig, og så kan man jo anta at enkelte av elbilene er tilleggsbiler i husholdningen, de er neppe alle erstatningsbiler.

Les flere meninger her.

Spørsmålet blir da om og hvor lenge elbilene skal nyte godt av fordeler som neppe kan begrunnes miljømessig.

Alf S. Godager,
Blommenholm



emagic

og ref innlegget over, noen dager senere dukker det opp informasjon i kommentarfeltet om at debattanten iallefall tidligere har jobbet for ExxonMobile...

http://www.budstikka.no/meninger/elbiler-er-egentlig-kullbiler-1.8240243

Er det ikke herlig med unyansert debatt :-D

emagic

fws

Har dessverre ikke mulighet til å se kommentaren i linken, men jeg kjenner jeg må ta meg sammen når jeg hører folk snakke så til de grader fra sin egen fantasi. skulle likt å se referanser på fakta i denne saken.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

cra

For oss som lader elbilen om natta er ikke dette noe problem! Elbilen som settes til lading når man legger seg om kvelden bruker ren vannkraft, men så snart kjøtthuer som Alf S Godager starter kaffetrakteren sin for å få morgenkaffen, ja DA må det hentes inn strøm fra skitne kullkraftverk. ;)   (Ikke slik ment at alle som drikker kaffe er kjøtthuer, altså. We all have a favourite poison.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sverre_E

#4
Sitat fra: cra på onsdag 15. januar 2014, klokken 13:46
For oss som lader elbilen om natta er ikke dette noe problem!

Bare litt malurt  ;)
http://www.statnett.no/Drift-og-marked/Data-fra-kraftsystemet/Import-og-eksport/
Her ser man når vi importerer kraft.
Siden vi kan regulere egen kraftproduksjon, kan vi benytte oss av kraft som ikke kan reguleres (kull, atom og vind) når det er overskudd av denne i andre deler av kraftregionen.

Når vi ser dette på Statnett sine sider, blir denne uttalelsen ganske fjern:

Sitat fra: Alf S. Godager
Elbilene benytter strøm. Det er i prinsippet ingen ledig strøm tilgjengelig, strøm som er ubrukt og som ellers går til spille. Gjennom kabler er vi bundet sammen med andre land. Dette innebærer at når vi bruker mer strøm i Norge, så blir det mindre strøm tilgjengelig for eksport. Eller, når det er underskudd på strøm her hjemme, så må vi importere mer fra utlandet.

Vårt strømforbruk har altså direkte påvirkning på strømproduksjonen i Europa.

Rettet sitert person
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Griffel

#5
Sitat fra: Sverre_E på onsdag 15. januar 2014, klokken 18:57
Sitat fra: Marianne Rieber-Mohn (Ap)
Her har du nok vært uheldig og tillagt dette sitatet til feil person. Det er Alf S. Godager, som i dette tilfelle ikke bare er helt på jordet men på feil jorde.
Som alle* vet blir strømmen globalt sett renere og renere i motsetning til fossilt brensel som går motsatt vei.
Altså marginal strøm som nå må produseres på grunn av elbil er ren.

* Noen unntak finnes det nok, det er jo også noen som er overbevist om at jorden er flat.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Sverre_E på onsdag 15. januar 2014, klokken 18:57
Sitat fra: cra på onsdag 15. januar 2014, klokken 13:46
For oss som lader elbilen om natta er ikke dette noe problem!

Bare litt malurt  ;)
http://www.statnett.no/Drift-og-marked/Data-fra-kraftsystemet/Import-og-eksport/
Her ser man når vi importerer kraft.

Joda, jeg er forsåvidt kjent med mekanismene i kraftmarkedet. Poenget mitt var egentlig bare å bruke kverulanters eget argument mot dem selv. Si det gjerne i form av "så hvis jeg er rask og kobler elbilen min på lading når jeg kommer hjem, FØR du skrur på komfyren for å lage middag så er det altså DU som forårsaker bruk av kullkraft". :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sverre_E

Sitat fra: cra
Si det gjerne i form av "så hvis jeg er rask og kobler elbilen min på lading når jeg kommer hjem, FØR du skrur på komfyren for å lage middag så er det altså DU som forårsaker bruk av kullkraft". :)

Jeg sier gjerne at det er underlig at folk sitter med god samvittighet og glor time etter time på unyttig kullfyrt TV.  ;)
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Griffel

#8
Sitat fra: Sverre_E på onsdag 15. januar 2014, klokken 22:50
Sitat fra: cra
Si det gjerne i form av "så hvis jeg er rask og kobler elbilen min på lading når jeg kommer hjem, FØR du skrur på komfyren for å lage middag så er det altså DU som forårsaker bruk av kullkraft". :)

Jeg sier gjerne at det er underlig at folk sitter med god samvittighet og glor time etter time på unyttig kullfyrt TV.  ;)
Det er noen viktige forskjeller her.
1. Det finnes ingen bensindrevne TV apparater, og hva som er unyttig kan sikkert diskuteres.
2. Mens en kullfyrt elbil i kan konkurere med bensibilen i utslipp, (elbilen er bare omtrent like god), vil en gas-drevet komfyr, eller varmtvannsbeholder ha et vesentlig laver utslipp enn den komfyren/varmtvannsbeholderen som drives med elektrisitet fra kull. Et virklig tiltak for for de som mener strøm kommer fra kull og so vil ha utslipp ned vil være å få all transport over på elkraft og alle oppvarmingsapparater over på fossile brennstoff.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 16. januar 2014, klokken 01:20
2. Mens en kullfyrt elbil i kan konkurere med bensibilen i utslipp, (elbilen er bare omtrent like god), vil en gas-drevet komfyr, eller varmtvannsbeholder ha et vesentlig laver utslipp enn den komfyren/varmtvannsbeholderen som drives med elektrisitet fra kull. Et virklig tiltak for for de som mener strøm kommer fra kull og so vil ha utslipp ned vil være å få all transport over på elkraft og alle oppvarmingsapparater over på fossile brennstoff.

Da tror jeg du glemmer at en induksjonskomfyr har mer enn dobbelt så høy virkningsgrad som en gasskomfyr (ca. 75% mot ca. 35%).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#10
Nå er jeg nær 99,4% sikker på at de som mener at elbil går på kull ikke har induksjonskomfyr.

(men dersom en ser bort fra at en har glede av strøvarmen i fyringsesongen, bruker induksjonstopp til koking og mikrobølgeovn til steking iden grad det går er forholdet mellom disse og fosildrevne kokeapparater nesten like bra som forholdet mellom elbiler og fossildrevene biler, så det betyr uansett at de som påstår å kjøre fossilbil av miljøhensyn bør følge opp med gass til oppvarming)

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA