Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Føler meg stemplet....

Startet av Harlex, torsdag 07. november 2013, klokken 13:08

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: erot på tirsdag 18. februar 2014, klokken 11:47
Kan utdype det  :D  Det er vanskelig å lage et fornuftig system som registrerer hvor mye en luftpute er oppblåst, mens posisjon i en motorisert mekanisk bevegelse lett kan registreres.

Ville ikke trykket kunne måles da? Klart; det vil jo variere om man ligger bakpå eller lener seg frem, men helt umulig å lagre innstillingen ser jeg ikke for meg at det skulle være. Om det er verdt det det koster å få det til er en annen sak. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Norleif

Sitat fra: cra på tirsdag 18. februar 2014, klokken 12:37
Sitat fra: erot på tirsdag 18. februar 2014, klokken 11:47
Kan utdype det  :D  Det er vanskelig å lage et fornuftig system som registrerer hvor mye en luftpute er oppblåst, mens posisjon i en motorisert mekanisk bevegelse lett kan registreres.

Ville ikke trykket kunne måles da? Klart; det vil jo variere om man ligger bakpå eller lener seg frem, men helt umulig å lagre innstillingen ser jeg ikke for meg at det skulle være. Om det er verdt det det koster å få det til er en annen sak. :)

Man kan måle hvor mange omdreininger kompressormotoren kjøres, hvor mye strøm den trekker, hvor lenge den kjøres og hvor stort trykket er, men på grunn av fluiddynamikk er det vanskelig å beregne hvor mye luft som faktisk ble pumpet inn i eller sluppet ut av ballongen. Ved å bruke veldig mange sensorer kombinert er det mulig å komme ganske nært, men det vil alltid være en usikkerhetsfaktor som vil bli større og større over tid, frem til systemet evt. nulles ut ved at ballongen tømmes fullstendig for luft før den pumpes opp igjen. Om dette er praktisk blir en avveining mellom kostnad og nytte. Det er mulig Tesla mente kostnadsdelen veide for tungt kontra nytteverdien...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA