Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: OVMS for Think

Startet av Ronny, torsdag 14. november 2013, klokken 19:18

« forrige - neste »

Ronny

Jeg kjøpte først en Miev, og byttet den med en US Leaf i januar, her er mine erfaringer:
Miev Kjøpt med 10 000 km på telleren, kjørte den til 40 000 km på telleren.
Utlegg: Webasto luftvarmer, defa kupevarmer, 20 000 service, (diesel ca 1.5 liter pr dag om vinteren) og spylervæske.
Verksted: 6 dager, service 2 dager, feilsøk varmeapp 1 dag, rep varmeapp 1 dag, feilsøk bremser 1 dag, rep bremser 1 dag.
Dieselvarmer ble montert da rekkevidden ble for kort om vinteren, men likevel måtte jeg kjøre økonomisk og fikk hilse på skilpadden ofte. 150-160 km fast pr dag med en lading halveis.
Positivt: God sving, liten og smidig
Minus: Fylle diesel, ekstra ledning/tidsur til defa, for kort rekkevidde til mitt bruk, DUGG!, lite baggagerom.

Leaf: Kjøpt med 16000 km på telleren, har kjørt den til 43000 nå.
Utlegg: Spylervæske, vurderer å montere dieselvarmer.
Verksted: 0
Kjører samme rute som før, 150-160km pr dag fast, kan kjøre vanlig med varme i kupe på 21 grader.
Positivt: God plass, 5 seter, varm bil om morgenen uten ekstra kabel/tidsur, bra rekkevidde, god å kjøre, varme i ratt.
Negativt: Kunne godt hatt et par mil ekstra om vinteren, lyst interiør, ingen garanti.

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

BE

Oppsummert høres det ut som "Slam dunk" til Leaf.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Ronny

Til mitt bruk fungerer den helt klart best ja :)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Ronny

Da fikk jeg første utlegg på Leafen (untatt spylervæske)
Batteriene i fjernkontrollene måtte byttes: Pris : 5 kr for 2 stk CR2025 (12.27kr for 5 fra dx.com)
Bilen har bikket 50000km
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

olemorten76


Sitat fra: Ronny på lørdag 25. januar 2014, klokken 11:19
Da fikk jeg første utlegg på Leafen (untatt spylervæske)
Batteriene i fjernkontrollene måtte byttes: Pris : 5 kr for 2 stk CR2025 (12.27kr for 5 fra dx.com)
Bilen har bikket 50000km
Har den vært til service/rep på disse 50k?
2019 Tesla Model 3 LR awd
2018 BMW i3 FC LCI

Ronny

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

johncl

Ramler ikke second-hand verdien betraktelig hvis du ikke har service på godkjent verksted for disse bilene? Jeg hadde i hvertfall valgt bort biler som ikke fulgte service plan.
Perlehvit Leaf 2014

BE

Sitat fra: johncl på lørdag 25. januar 2014, klokken 20:42
Ramler ikke second-hand verdien betraktelig hvis du ikke har service på godkjent verksted for disse bilene? Jeg hadde i hvertfall valgt bort biler som ikke fulgte service plan.
Dersom du ser hva service på Leaf inneholder, vil du se at det neppe har så veldig mye for seg. Husk at det ikke finnes et eneste servicepunkt på motor, gir og drivverk. Bytte av kupéfilter og bremseveske kan alle verksted utføre, smøring av bremsene er et tullepunkt som koster flesk.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

johncl

Interessant. Smøring av bremser, må man demontere hele greia for å gjennomføre dette? Kupefilter og væsker kan man jo lett bytte selv skulle jeg tro ja. Er det noen som har en god service-manual, evt hva sjekkpunkter de har på en service på Leaf?
Perlehvit Leaf 2014

sven erik

jeg har kjørt ca 65 tusen med imiven  min å har ikke hatt noe problem utenom at på service har de byttet 12 volt batteriet fikk satt i disel varmer  å med det  så får jeg på vinteren 12 mil rekkevidde og på sommeren 13-14 mil
rekorden er 15 mil  men  bykjøring er det langt mindre både vinter å sommer

pberg

Smøring av bremser innebærer nok at de smører opp glidepinnene som caliperene glir på. Og kanskje noe kobberpasta el.l. på baksiden av klossene.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

knnygar

Sitat fra: johncl på lørdag 25. januar 2014, klokken 20:42
Ramler ikke second-hand verdien betraktelig hvis du ikke har service på godkjent verksted for disse bilene? Jeg hadde i hvertfall valgt bort biler som ikke fulgte service plan.
Men kven har sagt at han skal selge bilen nokongong?
Er ikkje alle som kjøper ny bil annakvart år....
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

johncl

Sitat fra: knnygar på søndag 26. januar 2014, klokken 00:53
Men kven har sagt at han skal selge bilen nokongong?
Er ikkje alle som kjøper ny bil annakvart år....

Det forstår jeg svært godt, vi har hatt vår gamle bil i 12 år (og da var den 3 år gammel når vi kjøpte den). Men vedkommede som har skrevet oppsummeringen her har da vidderlig faktisk skiftet bil etter relativt kort tid.

Det jeg tenker på er at Leaf er ikke helt bortskjemt med mange års erfaring driftsmessig enda så jeg tenker at en god service-historikk vil både holde garantier i live samt hindre eier noen salige overraskelser. Men ellers er det jo gode nyheter at Leaf'en virker svært så feilfri. Vi har bare hatt vår i en uke nå så det gjenstår å se hvordan det blir fremover.
Perlehvit Leaf 2014

kristmara

Sitat fra: Ronny på torsdag 07. november 2013, klokken 10:32
Jeg kjøpte først en Miev, og byttet den med en US Leaf i januar, her er mine erfaringer:
Miev Kjøpt med 10 000 km på telleren, kjørte den til 40 000 km på telleren.
Utlegg: Webasto luftvarmer, defa kupevarmer, 20 000 service, (diesel ca 1.5 liter pr dag om vinteren) og spylervæske.
Verksted: 6 dager, service 2 dager, feilsøk varmeapp 1 dag, rep varmeapp 1 dag, feilsøk bremser 1 dag, rep bremser 1 dag.
Dieselvarmer ble montert da rekkevidden ble for kort om vinteren, men likevel måtte jeg kjøre økonomisk og fikk hilse på skilpadden ofte. 150-160 km fast pr dag med en lading halveis.
Positivt: God sving, liten og smidig
Minus: Fylle diesel, ekstra ledning/tidsur til defa, for kort rekkevidde til mitt bruk, DUGG!, lite baggagerom.

Leaf: Kjøpt med 16000 km på telleren, har kjørt den til 43000 nå.
Utlegg: Spylervæske, vurderer å montere dieselvarmer.
Verksted: 0
Kjører samme rute som før, 150-160km pr dag fast, kan kjøre vanlig med varme i kupe på 21 grader.
Positivt: God plass, 5 seter, varm bil om morgenen uten ekstra kabel/tidsur, bra rekkevidde, god å kjøre, varme i ratt.
Negativt: Kunne godt hatt et par mil ekstra om vinteren, lyst interiør, ingen garanti.

Vi har kjørt 60 000 km i iMiev og 40 000 i Leaf og har ikke helt samme opplevelse. Kun Leafen som har vært på verksted utenom service (og bulk). Riktignok tok service på iMiev 2 dager siden det var første iMiev de hadde inne, både første og andre service, så det var inkludert litt opplæring. Men jeg er enig i at iMieven har dårligere rekkevidde, dårligere plass og er kaldere. Med lading både hjemme og på jobb gikk det likevel greit.

Ronny

Sitat fra: johncl på søndag 26. januar 2014, klokken 07:58
Sitat fra: knnygar på søndag 26. januar 2014, klokken 00:53
Men kven har sagt at han skal selge bilen nokongong?
Er ikkje alle som kjøper ny bil annakvart år....

Det forstår jeg svært godt, vi har hatt vår gamle bil i 12 år (og da var den 3 år gammel når vi kjøpte den). Men vedkommede som har skrevet oppsummeringen her har da vidderlig faktisk skiftet bil etter relativt kort tid.

Det jeg tenker på er at Leaf er ikke helt bortskjemt med mange års erfaring driftsmessig enda så jeg tenker at en god service-historikk vil både holde garantier i live samt hindre eier noen salige overraskelser. Men ellers er det jo gode nyheter at Leaf'en virker svært så feilfri. Vi har bare hatt vår i en uke nå så det gjenstår å se hvordan det blir fremover.

Jeg fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til (Måtte ut med 30k for å bytte fra miev til leaf med under halvparten av km)
Miev sin rekkevidde viste seg å være helt i grenseland for mitt bruk, det hjalp godt på byttelysten.
Når jeg skal selge leverer jeg med kvitteringer og serviseskjemaer, det vil nok veie opp mye. Resten veier dieselvarmeren opp ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA