Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla innrømmer ladeproblemer med original UMC i VG

Startet av Kenneth Sørum, lørdag 18. januar 2014, klokken 23:24

« forrige - neste »

MrMastodon

Vinter og korte strekninger i Bergen (les bykjøring og kupert terreng) spiser batteri som smågodt før filmen begynner, alt for fort. Etter ca 75 km har jeg 17%/2 streker igjen. Så ca 100 km ved - 2 til +2 og kjøring i by er vel maksimalt det jeg klarer. Da har jeg varme på når jeg har barn i bilen.

johncl

#16
Ja jeg fikk erfare at rekkevidden ble en del lavere i går med 3 turer og varmeapparatet på ca 20 grader. Da ladet jeg den til 80% (egentlig 83%) før, og hadde to streker igjen på slutten av dagen og akkurat nok tid i natt til å lade den opp til i dag (10A lading med padda som følger med). Men jeg er litt usikker, viser carwings riktig kjøredistanse? Jeg sitter med en følelse at den er kortere enn det jeg faktisk kjørte i går, men det kan være en illusjon, må innom google maps og regne ut litt distanser så jeg får sjekket dette.

Jeg kjører også med ECO modus hele tiden og hadde trodd forbruket ville være under 0,2 kWh/km.

Edit: Ok da sjekket jeg carwings i dag for det jeg kjørte i går og ser den er nede på 0,193 kWh/km så da er den under 0,2 likevel. :) - Jeg ser rekkevidden (51.2 km stemmer ganske bra også). Så fra 83% til ca 15% på 51 km i 0 grader med varmeapparatet på. Hadde kanskje klart rundt 75 km totalt før det hadde vært tomt så det er en del lavere enn jeg hadde trodd, men uansett greit nok for vårt bruk.
Perlehvit Leaf 2014

MrMastodon

Det er det siste du skriver som er det viktigste, det er greit for bruken vår :-)

Elisabeth

Jeg kjørte 95 km i går fordelt på en lang tur (42 km), fire kortere turer (11 km pr tur)+ noen km småkjøring. Veiene er lett kuperte, det var -8 gr og lite vind. Jeg fikk ett gjennomsnittlig forbruk i går på 18.20 kwh/100km. Jeg startet morgenen med 97 % batterikapasitet (formvarmet bil) og endte på 19% når jeg satte den på lading i går kveld.

Jeg har merket meg at det kan være stor forskjell på forbruk fra tur til tur og dermed syns jeg det er veldig vanskelig å beregne hvor langt jeg kan kjøre totalt. Jeg grovberegner ca 1% pr km nå når det er så kaldt.
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Leif Leaf

Sitat fra: Elisabeth på fredag 24. januar 2014, klokken 13:05
Jeg kjørte 95 km i går fordelt på en lang tur (42 km), fire kortere turer (11 km pr tur)+ noen km småkjøring. Veiene er lett kuperte, det var -8 gr og lite vind. Jeg fikk ett gjennomsnittlig forbruk i går på 18.20 kwh/100km. Jeg startet morgenen med 97 % batterikapasitet (formvarmet bil) og endte på 19% når jeg satte den på lading i går kveld.

Jeg har merket meg at det kan være stor forskjell på forbruk fra tur til tur og dermed syns jeg det er veldig vanskelig å beregne hvor langt jeg kan kjøre totalt. Jeg grovberegner ca 1% pr km nå når det er så kaldt.

Veldig fornuftig - jeg også har en grov regel med 1 km pr. prosent ved "normal kulde". Som jeg har postet før har mitt maksforbuk ligget på 3,5 kWt/mil og da kunne jeg kjøre kun 6 mil på en tank. Men da var det tross alt -39 grader også...
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Kjell Leaf

Dersom man parkerer bilen flere ganger sånn at det blir kaldt i bilen hver gang vil det gå mye strøm til oppvarming hver gang man begynner å kjøre, dermed blir det en helt annen kjørelengde enn om man kjører sammenhengende. Min erfaring er at varmeanlegget bruker svært lite strøm når coupeen er gjennomvarm.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA