Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S involvert i ulykke!

Startet av Remimarents, mandag 03. februar 2014, klokken 21:18

« forrige - neste »

Remimarents

Først en advarsel;  jeg er IKKE elektriker, og skjønner ikke så mye om strøm. Men slik som dette tenker jeg:

Om man kobler batterier sammen + til -, så legges spenningsstyrken sammen, slik at 2 lommelyktbatterier lyser opp en pære med 3 Volt.

Hvis du kobler sammen pluss med pluss, får du fortsatt bare 1,5 volt, men det varer dobbelt så lenge.

Bauhaus selger nå 55AH 12v bilbatterier for 399, og 70AH 12v for 599.

Hvis jeg setter alle i en kasse (de er nå nummerert 1-10 i hodet mitt), og kobler minus fra 1 til pluss på to, minus på to til pluss på 3 osv hele veien, så vil jeg få 120V mellom pluss på 1 og minus på 10.

Så 10 stk 70AH 12V batterier vil da gi 700AH, og en spenning på 120Volt.

Har lest i gammelt innlegg her at blybatterier ikke bør utlades mere enn 50%, og jeg håper (regner med) at det finnes en "enkel" klump som bryter kretsen når 350AH har gått igjennom den, og at da PSA'en fortsetter resten uten bly-hjelp.

Lading ved 120V er muligens vanskelig med Biltema-utstyr, men det er vel relativt enkelt å lage koblingene mellom hvert batteri slik at det går lett å separere dem - evt slå over slik at batteripakken er koblet med alle plussene sammen og minusene sammen - da vil vel en 12V lader kunne lade hele pakken - og en kraftig lader kan vel klare det over natten.

Ok, da er jeg klar til å få virkeligheten severt :-)



'99 Saxo 5-dørs, gått 62.000
'97 Saxo 3-dørs gått 68.000
Pendler Vollen-Majorstua

edyrli

Jeg kan ikke nok nok Nicd til å svare på om de vil fungere i en parallell kobling med Bly.
Når du seiekobler så øker du spenningen men ikke kapasiteten. Så 10 batterier i serie blir 120V 70ah. 10 Batterier i paralell blir 12V 700ah. Tenker du å ha batteriene på tilhenger? Det vil jo elleres bli for tungt for en gammel PSA bil.
En annen ting er at du ser på Start batterier. De er supre til bil siden de ikke har problemer med høye strømer, men de har elending dyptutladnings egenskaper. Så om du tapper dem ned til 50% så er det ikke mange gangene du kan dette før batteriene er kaputt. Skal du kun bruke range extenderen en gang i blant så er det en plausible løsning.
Når det gjelder kapasitet så har du rundt 8,4 kWh til å begynne med. Siden du ikke bør utlade ned mer enn 50 er du nede i 4,2 kWh. I tillegg siden Blybatterier har en høy Peukerts effekt. DVS kapasiteten minker med strøm trekket er du nede i ca halvparten av dette. dvs. 2,1 kWh. Med tanke på den økte vekten vil jeg ikke tro du kommer så veldig mye lenger med 2,1 kWh ekstra. 1-2 mil er vel sannsynlig.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Elmo

Ikke egentlig så dumt spørsmål.
Det er slik (minus fra 1 til pluss på 2 osv opp til 120V) både originalbatteriene og min Reangeextender er koblet.

Men, du får bare 70Ah og 120volt (ikke 700Ah).
Jeg tror ikke du finner en enkel dings som kan koble ut blybatteriene på 50%, mens Lithium batteriene i min Reangeextender har en litt avansert BMS som gjør akkurat det.

Neste problem er at de originale NiCd batteriene er 100Ah så om du lader opp igjen sammen med originalene så vil blybatteriene antagelig bli overladet/kokt og ødelagt. BMSen i Lithium batteriene i mine beskytter mot det også.
Skulle du lade bly-batteriene sepparat så måtte du nok ha 10 vanlige bly-batteriladere, og de må altså være frakoblet bilen mens bilen lades.

Og så har du "problemet" med at blybatterier er tunge i forhold til kapasiteten.

Så skal du også tenke på at de battriene du får til 399/599 neppe er beregnet for konstant strømtrekk i de høyder som elbiler operer i. 
Elbiler som er basert på bly har batterier som ER beregnet på det, og de er MYE dyrere. Disse varer 3 maks 4 år. Bauhaus batteriene kommer neppe til å vare mere en ett år.
Jeg regner med at mine Lithium batterier skal være minst 10 år.

Men, det er absolutt ikke et umulig prosjekt.
Og OBS OBS, som "IKKE elektriker" skal du være forsiktig med å "leke" med batterier. Kortsluttningsstrømmene er enorme.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Remimarents

Ok, regner med at BMS er noe a la Battery Management System, som da er programmert til åpne og lukke både ved lading og forbruk gitt at visse sensorer viser f.eks. mindre enn x Volt, eller mer enn 45'Celsius osv.

Min "metode" ville jo krevd litt bry med å koble fra batteriene før hver lading, og motsatt før hver tur, ihvertfall hvis jeg skulle bruke den ekstra rekkeviden.

Ser også at med den tragiske levetiden du stipulerer på billigbatteriene at kostnaden min for 1 år vil langt overskride 10% av de 20.000 en litium extender koster i forventet 10 år, jeg hadde nok havnet på en 8-10.000 når jeg var ferdig. Trodde at blybatterier var blybatterier, og at det kun var spenning og kapasitet som skilte.

Hmm da får jeg heller satse på litium da - men låne varmeteppe trikset ditt for de dagene det er kaldt...

BTW: Ved hvilken temperatur begynner forresten litium batteriene å yte vesentlig dårligere - er det en tydelig grenseverdi?

'99 Saxo 5-dørs, gått 62.000
'97 Saxo 3-dørs gått 68.000
Pendler Vollen-Majorstua

Elmo

Sitat fra: Remimarents på mandag 27. januar 2014, klokken 17:39
BTW: Ved hvilken temperatur begynner forresten litium batteriene å yte vesentlig dårligere - er det en tydelig grenseverdi?
Må innrømme at jeg ikke vet :-[, så det håper jeg noen som har konvertert fullstendig til lithium kan si noe om.
Men så er det ikke bare det at selve batteriene "performer" dårligere. Det er også BMS-programmets "evne" til å kompensere riktig ved lavere temperatur i forhold til at batteriene endrer karateristikk (bla indremotstand?) ved lavere temp.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Trikset med range extender er å sette inn batteri som helst er "stivere" i spenningen enn de originale. Bly har stor indre motstand, og vil rett og slett ikke levere strøm.

Litium passer meget bra som range extender til NiCd, da disse er stive og vil støtte opp om NiCd cellene, Samtidig har de et relativt stort spenningsprang i begge retninger slik at de slutter å levere strøm når de er tomme, og slutter å ta lading når de er fulle.

Hva skal du egentlig med range extenderen? Er 70 km rekkevidde for snaut, vil du lett kunne øke dette til 100-120 km med bytte til 100 Ahr litium batteri. Eller har du mindre enn 70 km rekkevidde grunnet defekt i originalbatteriet ditt?   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Remimarents

Electrolux: Har bare kjørt nå med kulde, snø og lite erfaring- men det ser ut som reell Max vil bli rett under 70 km. Jeg skulle gjerne hatt litt mer for å være mer fleksibel når jeg er i Oslo, og det er 68 km på ruten jeg må kjøre- og det er oftest umulig med lading på Majorstua.
'99 Saxo 5-dørs, gått 62.000
'97 Saxo 3-dørs gått 68.000
Pendler Vollen-Majorstua

elektrolux

OK. Da er nok batteriet ditt OK.

I slike tilfeller ville jo Elmo sin løsning vært nyttig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA