Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av ROYEN, fredag 14. mars 2014, klokken 17:36

« forrige - neste »

ROYEN

Hei

Jeg kjører 11 mil fram og tilbake til jobb. Jeg har sett et par tester om hva som er realistisk kjørelengde på leaf, der i blant en test som VG og NAF gjorde sammen der den nye leafen ikke klarte mer en akkurat 11 mil. Jeg ser jo at den nye leafen har 2 mil ekstra kjørelengde, vil det være riski å kjøpe en av den game typen til denne strekningen?


På forhånd takk

Hilsen Roy

hma

#1
Antar du primært er interessert i en Leaf, men om du kan leve med kun to seter vil jeg anbefale nye Th!nk til dine daglige 110km.
Th!nk er den eneste non-Tesla elbilen som garantert greier denne strekningen året rundt uten ladestopp.
Zebra-batteriet som står i bilen er på 28kWh. På 2008-2009 modellene kan man utnytte hele dette området (180km). Det har også aktiv temperaturkontroll, slik at det vil fungere optimalt uavhengig av omgivelsestemperatur.
Leaf-batteriet er på 24kWh, men så vidt jeg vet kan man nyttiggjøre seg av noe mindre (21kWh?).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Trig8

Så lenge du skal kjøre 11 mil hver dag hele året og ikke lade i løpet av dagen ville jeg absolutt valgt den nye Leafen. Da slipper du å være veldig påpasselig med kjørestil og varmeapparatbruk. Det blir mer komfortabelt, rett og slett. Det er jo på de kaldeste vinterdagene du vil nærme deg max rekkevidde, og da er det greit å kunne varme litt i bilen også. Kjørelengden går raskt oppover når temperaturen stiger. Et annet moment er at en sparer en del prosenter på batteriet ved å forvarme mens en er koblet til strømnettet.
Selv kjører jeg 8-11 mil daglig i den nye Leafen (med varmepumpe) uten mellomlading og har aldri noe rekkeviddeangst men kjenner noen som kjører den samme ruta med gammel Leaf og de vil helst ikke være uten mellomlading i løpet av dagen.
Store høydeforskjeller, flere start-stopp med oppvarming av bil og hastighet gir store utslag på batteriforbruk, så det blir veldig individuelt hvor langt en kommer på en lading.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

jagarock

#3
På vintern med slapseføre og vinterdekk og mer enn 10 minus går gamle leaf kanskje 6 mil om du kjører uforsiktig, ikke tull engang. Skal du 11 mil i dårlig vintervær må du kjøre i max 70 hele veien. (med gamle leaf altså)

Her har du et verstingeksempel:
http://goo.gl/maps/hBjbg

Denne strekningen er kun 12 kilometer, jeg greide å tømme HALVE BATTERIET på denne strekningen på grusomt vinterføre.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

sven erik

jeg har en 5 seter geo som klarer over det dobbelte  uten problem
om en vil ha 0 problem med rekkevidde  er den på finn

Mippen

Har ikke noe problem å kjøre den strekningen med min nye leaf. Du sier ikke noe om topografien. Hvis det er mye bakker vil alle elbiler miste batteri fort, samme med kø.
Fremtiden er elektrisk.

Gliderman

Sitat fra et innlegg jeg skrev i januar:
"I dag hadde jeg min første langtur i Leafen. Holmestrand til Nydalen i Oslo med retur. Lett snøvær, -5 gr og slaps på veien. Ikke liker fruen eller jeg å fryse,  så varmen stod på hele veien. Hastighet 85-90 på E18. Parkerte så med 25% igjen i Nydalen, 78 km hjemmefra. Ladet i 2 timer fra 10A før turen gikk hjemover. Kjørte ned til Saltos PowerPark på Skøyen,  men denne var stengt. Neste stopp Sandvika og Fortums hurtiglader. Brukte 40 min på å lade til 75% før vi kjørte hjem. Parkerte så hjemme med 16% igjen. Med litt småkjøring i Oslo ble det rundt 170 km idag.
Liker denne bilen."

At rekkevidden synker på vinter er klart, men bilen er fremdeles godt brukbar hele året. Jeg er kjempefornøyd.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

daggad

Trenger du 11 110% sikre mil uten lading så er det bare Tesla S som gjelder.
Think er gamle greier for spesielt interesserte entusiaster nå i 2014 (sorry..men slik er det !). Og sikkerheten tør jeg ikke tenke på en gang..

Leaf er en strålende bil om du kan lade på jobben. 6 mil er aldri noe problem med sludd, snø og behagelig varme i bilen. Og helt sikkert de nye som Golf, BMW, etc.

Og i dag ville jeg kjøpt en brukt Leaf, de er svært billige på Finn.no nå. Røverkjøp !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA