Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva koster det å eie en model s?

Startet av Hyperstress, mandag 20. januar 2014, klokken 07:11

« forrige - neste »

Øggen

Sitat fra: arnljon på mandag 13. januar 2014, klokken 12:40
Fikk et svar på UMC-problemet fra Tesla i Trondheim som kan diskuteres vider av de som kan dette godt: UMCen er laget for TN-nett der det finnes en fysisk null-leder. I det norske IT-nettet finnes ikke denne null-lederen. UMCen SIMULERER derfor eksistensen av en nulleder, og måler antakelig spenningen mellom fysisk fasepinne og dette simulerte nullpunktet. I et skjevt belastet nett bærer antakelig dette feil avsted, og UMCen varsler at spenningsavviket mellom fase og "jord" er for stort selv om fasespenningen er OK eller innenfor grensene av hva som normalt skal tolereres (220 +/- 10%)

Om de endrer UMC nå slik at den er tilpasset IT nettet, vil man da i etterkant eventuelt få samme problem med å bruke den i TN nett??
Dumt sp.mål???

arnljon

Mennekes-kabelen som mot Schuko har samme funksjonalitet som Tesla's UMC synes å være feilfri og kan brukes i både IT og TN-nett etter hva jeg har forstått. Da bør vel Tesla også klare å lage en universiell UMC.
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

cairnz

Sitat fra: arnljon på torsdag 16. januar 2014, klokken 14:59
Mennekes-kabelen som mot Schuko har samme funksjonalitet som Tesla's UMC synes å være feilfri og kan brukes i både IT og TN-nett etter hva jeg har forstått. Da bør vel Tesla også klare å lage en universiell UMC.
Samme funksjonalitet - hvis du ser bort fra at Mennekes ikke har støtte for 3-fase lading, ikke kan lade mer enn 13A, og ikke kan kobles mot noe annet enn Shuko, så har du helt korrekt.
Elbilist

eledille

Sitat fra: cairnz på torsdag 16. januar 2014, klokken 17:02
Samme funksjonalitet - hvis du ser bort fra at Mennekes ikke har støtte for 3-fase lading, ikke kan lade mer enn 13A, og ikke kan kobles mot noe annet enn Shuko, så har du helt korrekt.

Om det er enfase eller trefase må bilen finne ut av ved å se hvor det er spenning, kladden har ikke noe med det å gjøre. Jord er likt for Mennekes og Tesla. Å regulere fra 5 til 32 A er ikke noe vanskeligere enn å regulere fra 6 til 13 A.

Alt det der dreier seg bare om adaptere og antall pinner og berører ikke ladelogikken, så det er like enkelt eller vanskelig å lage kladden til Mennekes.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: eledille på fredag 17. januar 2014, klokken 00:13
Sitat fra: cairnz på torsdag 16. januar 2014, klokken 17:02
Samme funksjonalitet - hvis du ser bort fra at Mennekes ikke har støtte for 3-fase lading, ikke kan lade mer enn 13A, og ikke kan kobles mot noe annet enn Shuko, så har du helt korrekt.

Om det er enfase eller trefase må bilen finne ut av ved å se hvor det er spenning, kladden har ikke noe med det å gjøre. Jord er likt for Mennekes og Tesla. Å regulere fra 5 til 32 A er ikke noe vanskeligere enn å regulere fra 6 til 13 A.

Alt det der dreier seg bare om adaptere og antall pinner og berører ikke ladelogikken, så det er like enkelt eller vanskelig å lage kladden til Mennekes.
Det er tydelig at Tesla ikke har lykkes helt med sin UMC, og det er vel mye som tyder på at Teslas ingeniører har lagt inn mange sikkerhets funksjoner som nok gjør denne dingsen i overkant sikker slik at den ikke ikke helt fungerer. Derfor blir det nok vansklig å snakke om samme funksjonalitet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA