Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: I3 på vinterføre?

Startet av Lysholm, lørdag 18. januar 2014, klokken 15:02

« forrige - neste »

Lysholm

Jeg har lest det meste på dette forumet. Jeg vet det er noen tråder om forvarming og defekt heater (PTC).

Jeg lurer på hvor mye varme man skal kunne forvente i en forvarmet bil når gradestokken kryper ned mot 10 minus. Leafen er jo ikke verdens best isolerte bil.

Bakgrunnen for mitt spørsmål er selvfølgelig en misstanke om at noe ikke er som det skal være. Jeg opplever å ha svak varme på frontrute og siderutene når bilen forvarmer, men selv om den står på forvarming er den ikke i nærheten av å gjøre bilen isfri (bilen har kun et tynt lag med frost i utgangspunktet).

Hva skal man kunne forvente av effekt ved forvarmingen dersom heateren fungerer som den skal?
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Trig8

Har ikke gjort noen målinger men i morges satt jeg på forvarming i 25 minutter, ca -10 grader, og bilen var ganske varm da jeg satt meg inn. Kanskje 15 plussgrader?
Da jeg begynte å kjøre med kald bil senere på dagen dro klimaanlegget kort opp på 4,5 kW før det stabiliserte seg på rundt 3kW til bilen var gjennomvarm.
Acenta levert i slutten av oktober uten varmeproblemer så langt...
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Haahov

#2
Mitt varmeapparat har gått føyken 2 ganger. Cluet er at den trekker rundt 3 kW ved velfungerende varmeapparat, og Max 1,5 ved ikke fungerende ptc. Ved bruk av varme og A/C samtidig kommer det ingen varme. Ved forhåndsvarming med ladekontakten (strøm fra nettet) i varmet den ingenting. Ved forvarming fra batteriet (uten tilkoblet lading) kom det en svak lunk.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Daeedor

Husk at det er en forvarmingsinnstilling i menyen som lar deg velge om varme eller lading prioriteres. Hvis du har valgt lading , og det er kaldt , vil varmeapparatet ikke gi stort.... ::)

Lysholm

Vår PTC fungerer nok som tiltenkt. Ser at klimaanlegget ligger på rundt 3KW med heateren på.

Har prioritert varme forran lading. Synes likevel at forvarmingen er relativ beskjeden. Luftstrømmen i dysene er også ganske svak.

Er det noen mulighet for å regulere luftstrømmen i dysene ved forvarming på lik linje med hvordan man skrur opp viftehastigheten når bilen er i bruk?
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

prophan

Jeg har tenkt å klage til Nissan vedrørende varmeapparatet. Tror kanskje det har noe med firmware å gjøre også. Her er min observasjon
1. Når bilen er plugget inn, og jeg slår på bilen, blåser viften kun kaldt, selv om jeg har satt på full varme.
2. Av og til kommer det bare kaldt fra varmeapparatet, selv om bilen er blitt kjørt 20 minutter. Både på D og E modus. Det hjelper noen ganger når jeg stopper bilen og slår den av/på, med Auto modus på klimaanlegget.

Men når varmeapparetet først gir varme, så blir det varmt. Uansett, Jeg begynner å tro at varmeapparatet ikke fungerer som det skal.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Thomas Parsli

Sitat fra: Lysholm på mandag 13. januar 2014, klokken 18:59
Vår PTC fungerer nok som tiltenkt. Ser at klimaanlegget ligger på rundt 3KW med heateren på.

Har prioritert varme forran lading. Synes likevel at forvarmingen er relativ beskjeden. Luftstrømmen i dysene er også ganske svak.

Er det noen mulighet for å regulere luftstrømmen i dysene ved forvarming på lik linje med hvordan man skrur opp viftehastigheten når bilen er i bruk?
Hvis du har en 2013-modell (Tekna), er det mulig å endre temperaturen ved forvarming, på tidligere modeller er den satt til 20 grader... Sjekk hva din bil er innstilt på.

Regulere luftdysene er ikke mulig, bare stille temperatur.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: prophan på tirsdag 14. januar 2014, klokken 11:24
2. Av og til kommer det bare kaldt fra varmeapparatet, selv om bilen er blitt kjørt 20 minutter. Både på D og E modus. Det hjelper noen ganger når jeg stopper bilen og slår den av/på, med Auto modus på klimaanlegget.

Jeg har også plutselige variasjoner i varmen, tipper 5-10 grader i løpet av noen få minutter (2012-modell).
Skjer spesielt på lengre turer som varer over over 30 minutter, men har også skjedd etter 10-15 minutter noen ganger. Har ikke sett sammenheng med AC (av eller på).
Tror fenomenet oppstod etter firmware-oppgradering i februar 2013, da ble også forvarmingen "dårligere" -noe jeg reklamerte uten at BNH fant noe "feil".

Jeg tror en video (som også viser utetemperatur og hastighet)  kombinert med måling av temperatur på luften som kommer ut av klimaanlegget må til for at BNH tar dette alvorlig.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Arha

Sitat fra: prophan på tirsdag 14. januar 2014, klokken 11:24
1. Når bilen er plugget inn, og jeg slår på bilen, blåser viften kun kaldt, selv om jeg har satt på full varme.
Av en eller annen grunn må AC være på for å få varme når bilen lader.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

prophan

Hei!
Ja, AC er på, det jeg gjør er å trykke på knappen med full blås og høy varme på frontruta - da kommer AC på også. 9-10 ganger blir det ikke varmt, selv i lengre perioder. Setter da på Automodus og slår av bilen, da kan det hende bilen blir varm.

Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA