Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: UMC og feilmeldinger

Startet av Elisabeth, fredag 24. januar 2014, klokken 23:43

« forrige - neste »

Elisabeth

Startet turen med 67% kapasitet og forvarmet bil. (GOM sier ca 90 km). Kjørte 60 km og bilen varslet når det var 15% igjen. (GOM sa 22 km igjen). Jeg regner da ut at jeg har brukt 0.87 % pr km. Parkerte ved 14 % restkapasitet og 21 km på GOM. (Jada, var nesten hjemme :-)). Det er kaldt her nord nå, -8 gr og masse vind, ikke en snøflekk å se noen steder. Veien jeg kjørte er lett kupert, stort sett 60 km/timen og varmen sto på 25 gr.

Jeg syns det er lettere å forholde meg til % visningen enn til GOM, og nå på vintern tar jeg litt i, og beregner ca 1 % forbruk pr km. Da vet jeg at jeg er på den sikre siden i alle fall. Gleder meg til sommern, da forventer jeg at kapasiteten blir bedre og at jeg bruker mye mindre enn 1 % pr km.

Når skilpadden kommer frem: Hvor mange % er det da igjen av kapasiteten? Og hvor langt "kryper" bilen da før den er totalt utladet?
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

pottle

Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

knnygar

100% batteri = 24 kWh
1% batteri = 0,24 kWh

Brukar bilen då 0,18 kWh/km kjem du 1,33 km pr. %
Om sommaren med 0,14 kWh/km kjem du då 1,71 km pr. %

Med lys, varme og nokre andre straumbrukarar er desse tala litt usikre.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Oddvar

Burde vært cupevarmer som gikk på bensin ,diesel ,eller gass i disse bilene . Varmen stjeler nesten 50% av rekkevidden :-( .
Blir bedre når de får bygget ut ladestasjonene over hele landet :-)

Håper noen finner en enkel løsning som en kan få montert for en 2 - 3 tusen .
Da hadde nok de fleste som kjører Leaf montert varmer .-)

Fremtiden er definitivt eletrisk :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

KaiRK

Sitat fra: Oddvar på lørdag 18. januar 2014, klokken 09:39
Burde vært cupevarmer som gikk på bensin ,diesel ,eller gass i disse bilene . Varmen stjeler nesten 50% av rekkevidden :-( .
Blir bedre når de får bygget ut ladestasjonene over hele landet :-)

Håper noen finner en enkel løsning som en kan få montert for en 2 - 3 tusen .
Da hadde nok de fleste som kjører Leaf montert varmer .-)

Fremtiden er definitivt eletrisk :-)

Sikker på at det ikke er temperaturen på batteriene som er den store syndern? 10kw varme er to timer med full spikker på varmeapparetet....
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

Daeedor

Sitat fra: Oddvar på lørdag 18. januar 2014, klokken 09:39
Burde vært cupevarmer som gikk på bensin ,diesel ,eller gass i disse bilene . Varmen stjeler nesten 50% av rekkevidden :-( .
Blir bedre når de får bygget ut ladestasjonene over hele landet :-)

Håper noen finner en enkel løsning som en kan få montert for en 2 - 3 tusen .
Da hadde nok de fleste som kjører Leaf montert varmer .-)

Fremtiden er definitivt eletrisk :-)


Har du varmepumpe varmeapparat på din bil , Oddvar ? hvis ikke , så drar din bil selvsagt mye mere strøm til varmeapparatet enn på den nyeste euroleaf , da det på den gamle modellen er vannvarmer , og elementet sitter i tillegg ute i motorrommet og slipper mye varme rett ut. Den eldre Leaf utgaven bruker mye mere strøm til varmeapparatet enn den nye euroleaf , kanskje dobbelt så mye når det er kaldt. :P

Bobbulf

Sitat fra: knnygar på lørdag 18. januar 2014, klokken 01:05
100% batteri = 24 kWh
1% batteri = 0,24 kWh

Brukar bilen då 0,18 kWh/km kjem du 1,33 km pr. %
Om sommaren med 0,14 kWh/km kjem du då 1,71 km pr. %
Batteriet er 24kw ja, men ikke all kapasiteten blir brukt grunnen Nissan har reservert litt til sikkerhetsmargin i topp og bunn så batteriet skal få lengre levetid.
Det er bare ca 21kw som er tilgjengelig for bruk.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Oddvar

Takk for mange svar .. Har nok en bil uten varme pumpen,men sjekka med en venn som har varmepumpe og han kommer bare ikke noen særlig lengre .
Vi kjører begge til Lyngdal som er ca 8 mil tur retur . Han kjørte store deler uten varme ,og jeg kjørte med varme 20 grader .  Når jeg kommer hjem har jeg to streker som er ca 16 prosent . Han har 26% ,men kjørte for det meste uten varme . Skal teste en dag sammen med han og varme på begge bilene ,samt kjøre samme turen. Så skal jeg skrive et innlegg med forskjellen .. Den er ikke så kjempe stor . Tipper Max 2 mil ,men skal bli artig å prøve . :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

TorC

Sitat fra: Oddvar på lørdag 18. januar 2014, klokken 09:39
Burde vært cupevarmer som gikk på bensin ,diesel ,eller gass i disse bilene . Varmen stjeler nesten 50% av rekkevidden :-( .
Blir bedre når de får bygget ut ladestasjonene over hele landet :-)

Håper noen finner en enkel løsning som en kan få montert for en 2 - 3 tusen .
Da hadde nok de fleste som kjører Leaf montert varmer .-)


DET tror jeg du kan drømme lenge om med mindre du snakker i valutaen euro. Bare monteringsdelene koster deg 2-3 tusen. Så kommer selve brenneren og ikke minst arbeidene...

Hva en strømvarmer vil koste deg vil jeg ikke engang spekulere i...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA