Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innkjøp av hurtiglader privat

Startet av ludo, mandag 18. januar 2016, klokken 13:02

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: Torodd Stangeland på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:19
Hvorfor kan dere ikke betale det selv da? 5 CEE uttak kan da ikke være så dyrt?
Jeg skjønner egentlig sjefen og. Hvorfor skal han ha en utgift, som gagner kun 5-6 av firmaets 100 ansatte?

Her jeg jobber fikk vi ikke lov til å sette opp elbilladeplasser selv om vi ville dekke kostnader selv eller evt. betale for lading. Det hører med til historien at det ble satt opp en helt ny 400V nettstasjon midt på parkeringsplassen i sommer i forbindelse med renovering/nybygg. Det er mellom 200 og 250 ansatte og ingen lademuligheter for elbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tutti

Kanskje dere må se på gratis parkering som en del av lønnsbetingelsene på deres arbeidsplass. Å drifte en parkeringsplass koster også penger. En arbeidsgiver gir ikke dette bort gratis uten å få noe igjen.

Kanskje dere bør ta opp ladeplasser via fagforeningen hvis arbeidsgiveren er vanskelig å overtale? Dersom dere ikke har fått lønnspålegg i det siste kan dette være et (billigere) alternativ for en arbeidsgiver måte å gi bedre betingelser. Miljøvennlig er det også og kan gi bedriften et bedre omdømme utad.

stefse

Sitat fra: THE på torsdag 17. desember 2015, klokken 11:14
Sitat fra: Torodd Stangeland på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:19
Hvorfor kan dere ikke betale det selv da? 5 CEE uttak kan da ikke være så dyrt?
Jeg skjønner egentlig sjefen og. Hvorfor skal han ha en utgift, som gagner kun 5-6 av firmaets 100 ansatte?

Her jeg jobber fikk vi ikke lov til å sette opp elbilladeplasser selv om vi ville dekke kostnader selv eller evt. betale for lading. Det hører med til historien at det ble satt opp en helt ny 400V nettstasjon midt på parkeringsplassen i sommer i forbindelse med renovering/nybygg. Det er mellom 200 og 250 ansatte og ingen lademuligheter for elbil.

Litt avhengig av bedriftens profil så kan journalister være interessert i å skrive om slike tilstander. Dårlig PR kan være en brekkstang for å få i gang ladingen.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

leafnor

Skal du få sjefen til å slutte å kvie seg, så fortell og senere vis hva han får igjen. Eller rettere sagt, hva dere alle på arbeidsplassen får igjen. Sjefen skal forsvare utgifter og stå for inntekter sammen med alle, og i en slik sak er nok sjefen i posisjonen å kjenne på å være alene om å stå for en utgift det er svært vanskelig å peke på hvor i regnskapet det ga pay-back og positivt utslag på EBIT.

Dere på tilby noe i gjengjeld, da kommer stikkontakten(e) på veggen.

På min arbeidsplass fikk vi for vell et år tilbake i drift 34 ladepunkter. Vi ordnet med en betalingsordning og et regelverk rundt hvem som har tilgang. Det er prioritet for EL-bil, så ladbar hybrid dernest ren motorvarmer/kupevarmer. Sistnevne med krav om bruk av tidsur.
EL-bil trekkes 1000,- på lønn, motorvarmer 250,- på året. Det er også et oppstartgebyr i ordningen på 250,-.

Det er over 100 som kjører bil til jobb om dagen, og det var et fåtall med EL-bil. Nå er det ca 15 EL-biler i stallen . De med Tesla lader ikke, de som bor så nært at de godt kunne sykle men kjører EL-bil lader ikke. Det er de 5-6 som stimulert av virkemidlet fri bom etc og som kjører ca 8-10 mil tur retur som lader. Og de har penger til overs fra det de sparer ellers til å betale 1000 for strømmen de "får" på jobb.

Hadde vi hatt en gratis ordning ville alle med EL-bil ha ladet, for ellers ville de føle de tapte. Nå "tjener" de som ikke lader ca 1000 kroner på å la være. Dermed blir det til at de som trenger lading lader, de andre lar være, og jeg tror de 30-talls plassene vil rekke for evig.

Og pay-back? Det får vi ikke til å regne ut. Det vil nok aldri kunne vises til en inntjening på anlegge. Men, det vi har er motiverte ansatte som melder tilbake positive en glede over å ha blitt hørt, og uttrykker ønske og viser vilje til å betale igjen gjennom å holde koken oppe.

Å sette opp et punkt vil koste noe rundt 10.000 per punkt, og ber man om at arbeidsgiver legger ut det uansett hvor miljøvennlig det måtte være, så tilby å betale for bruken. Gratis er ikke rimelig, for det er ikke strømmen du lader på hjemme heller.

Ble et langt innlegg, så får svare på spørsmålet:

Ja, vi betaler, og alle mener det er helt OK.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

dosmont

Sjef uten ryggrad!
Men hvis han har elbil selv, kan jeg forstå dilemmaet hans.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

tomrh

#20
En ting er å få sjefen til å sette opp ladepunkter, en annen ting er når sjefen får dette godet fjernet.

Vår nye sjef fikk oss til å flytte nærmere Trondheim sentrum og inn i nyere lokaler. Her er parkering svært dyrt, og siden sjefen er glad i å reise kollektivt og å holde seg i form, ble det ikke bevilget noe ekstra penger til parkering. Han syntes heller ikke at drivstoffkode skulle differensieres, elbiler og fossiler ble vurdert likt. For å løse det akutte parkeringsbehovet til noen få som kjøre bil ble det bestilt noen plasser utendørs i 1 km gangavstand, til samme kostnad som de plassene vi hadde under tak før. De ladepunktene som jeg fikk gammelsjefen til å sette opp for oss er dessverre historie nå. :(

Leafen rekker heldigvis tur-retur på en lading (bare såvidt i mange minus), og jeg kan parkere gratis i gata enn så lenge.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Solan_G

Jobber i en større næringspark og her er det satt av et eget område med ladestolper med Schuko 10A. For å få benytte de betaler jeg 200kr måneden untatt juli. Parkering uten lading er gratis.
Synes forsåvidt det er i overkant pris, men det kosten å vedlikeholde sånne plasser, og jeg har aldri opplevd at det ikke har vært ledig plass.
Uten lademulighet hadde jeg ikke kunnet kjørt elbil.

jkirkebo

Sitat fra: Solan_G på lørdag 19. desember 2015, klokken 04:18
Jobber i en større næringspark og her er det satt av et eget område med ladestolper med Schuko 10A. For å få benytte de betaler jeg 200kr måneden untatt juli. Parkering uten lading er gratis.
Synes forsåvidt det er i overkant pris, men det kosten å vedlikeholde sånne plasser, og jeg har aldri opplevd at det ikke har vært ledig plass.

Jeg synes prisen var helt fair, på grensen til billig. Om du lader f.eks 10kWh pr. dag blir kWh-prisen under 1 kroner. Lader du 15kWh pr. dag kommer den ned i 60-65øre/kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hemi

Vi har gratis ladestasjon og schuko kontakter på veggen på jobb, i tilegg flytter folk seg om de har bommet og parkert forran en lader ;)

Vi utforsker også nå muligheten for å ha en DC hurtiglader av mindre typen der, foreløpig er det bremset av at vi ikke har nok strøm inn i, så må jobbe litt med det.

Skal ikke skryte på oss noen voldsom grønn profil/holdning, men vi er glad tall, og tallene sier det er fornuftig. Jeg fikk min elbil For knappe 2 uker siden, og har ladet under 30kwh hjemme, og kjørt nesten 1000km, mesteparten er ladet på jobb, eller ute hos kunder, vi opplever også at flere kunder har satt opp ladestasjoner hos seg, eller i minstefall tilbyr ladestikk.

Ser at jeg i praksis bare lader hjemme litt i helger, i uka kan jeg svinge innom kontoret etter endt kundemøte, eller treningen og få det jeg trenger.

Kjørte over 10 mil på fredag, og kom hjem med 3/4 tank ;)

fredag

Oslo Kommune gir tilskudd til oppsetting av ladeplass for forretningsbygg (og borettslag). Inntil 10 000kr eller 60% av installasjonskostnad pr ladeplass. Det kan jo redusere kostnaden såpass at mange sjefer kommer på glid.

Mer info:

https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/tilskudd-legater-og-stipend/miljo/ladestasjon-for-elbil/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

stefse

Målet er vel ikke å lade mest mulig på jobb og minst mulig hjemme, men at lading skal være tilgjengelig når man trenger det. Og mange trenger faktisk det, spesielt når hybridbilene kommer med sine bittesmå batteripakker.
+ at jevn lading gjennom dagen er bedre for nettet, enn å måtte superlade i tidsrommet kl 15-18 hvor strømtrekket ellers i nettet er størst.
Noen har ikke tilgang til lading hjemme i det hele tatt, slik sett er 200kr for å lade på jobben sikkert helt greit.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Sirup

Sitat fra: ludo på onsdag 16. desember 2015, klokken 18:35
Vi er 100 stk og 6 elbiler.

Holdningen er at hybrid og hydrogen er framtiden, elbil har ikke noe framtid!
Hører jo stadig argumentet at "da må jo de andre få gratis bensin...."

Da tenker jeg slik at hvorfor skal folk få gratis parkering, hva med de som tar bussen....?

Kjip sjef. Han virker veldig bakstrebersk, en som bare ser problemer og ikke muligheter.

Hybridbilene er jo og avhengig av lading, ellers er de jo ingen vits i å kjøpe ladbar hybrid.
Full "tank" på en elbil koster vel omkring 8kr, og de fleste er vel langt fra tom når de kobler seg på. Om jeg hadde vært nødt til å betale for instalasjonen som bedriften vil eie, da hadde jeg seriøst begynt å sondere jobbmarkedet...
VW e-Golf
Tesla Model X75

Griffel

Med 100 ansatte finnes det vel en HMS politikk og kanskje en HMS ansvarlig, benytt vedkommende og fortell vedkommende at han har en mulighet til å gjøre noe med M.

Ellers ser jeg ikke noe galt i om en betaler en fornuftig pris for å få ladet om bedriften legger til rette for lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA