Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsikring på Tesla Model S

Startet av jbrenli, fredag 10. januar 2014, klokken 09:01

« forrige - neste »

jbrenli

Hei!
Vurderer å kjøpe meg en Leaf, og lurer på noen småting. :-)
Har kikket på en 2011 US Leaf SL.
Den har Carwings og amerikansk kart, ikke blitt oppdatert med europeisk. Carwings kan jo hente info om plassering til ladestasjoner, vil dette fungere når man ikke har kart for det området som det gjelder, vil jeg i det minste få opp en liste eller lignende på hvor nærmeste stasjoner er?
Hva er forskjellen mellom SL og vanlig utgave?
Lurer også på hva som er lurt å ha som tilbehør, f.eks. kabler og slikt?

Takk for alle svar som kommer!!
Og fortsatt godt nyttår! ;D
2012 Euro-Leaf SL, import fra Italia
2014 Outlander PHEV, import fra Sveits

emil

Sitat fra: jbrenli på torsdag 02. januar 2014, klokken 19:45
Hei!
Vurderer å kjøpe meg en Leaf, og lurer på noen småting. :-)
Har kikket på en 2011 US Leaf SL.
Den har Carwings og amerikansk kart, ikke blitt oppdatert med europeisk. Carwings kan jo hente info om plassering til ladestasjoner, vil dette fungere når man ikke har kart for det området som det gjelder, vil jeg i det minste få opp en liste eller lignende på hvor nærmeste stasjoner er?
Hva er forskjellen mellom SL og vanlig utgave?
Lurer også på hva som er lurt å ha som tilbehør, f.eks. kabler og slikt?

Takk for alle svar som kommer!!
Og fortsatt godt nyttår! ;D

Kart og carwings kan du nok bare glemme hvis du ikke liker å mekke mye selv, og selv da vet jeg ikke om det går. Er ikke bare kartbrikken som er forskjellig, hele navigasjon/radioenheten er en annen i usa enn i europa (Satelittradio og kun FM-rekvenser som ender på oddetall etter komma).

Noen av forskjellene mellom SL og SV er vel at SL har ryggekamera, solcellepanel, tåkelys, hurtiglader kontakt som standard og sikkert noe andre ting. Er vel også muligens noen forskjeller på 2011 og 2012 når det kommer til varme i seter/ratt/batteri.

Når det er sagt må jeg si at kart ikke plager meg da rekkevidden ikke oppmuntrer til ekstreme turer og jeg har en Garmin GPS ved behov og det finnes diverse programmer til den gjennomsnittlige smarttelefon for å finne ladestasjoner. Jeg er også kronisk paranoid og ser ingen grunn til at Nissan eller andre skal vite hvor og hvordan jeg kjører så at Carwings heller ikke virker ser jeg ikke på som noe tap.

Er ellers veldig fornøyd med min 2012 USA Leaf med ca 10.000km på 4 måneder. Skulle jeg ut å sjoppe brukt Leaf nå ville jeg tatt med OBDII adapter og LeafSpy på mobilen for å sjekke tilstand på batteriet, ihvertfall på en bil som kan ha gått/stått i veldig varme områder.

jbrenli

Takk for svar!
Den hurtigladeporten som er på denne, er det den som er vanlig på hurtigladestasjoner, altså CHAdeMO, eller er dette en annen type kobling?
Har en helt ny Garmin GPS som jeg i så fall vil bruke:)
All info som du ha i navigasjonssystemet om strømforbruk og ymse slike ting vil vel virke uansett om det er en US Leaf her "tilbake" over dammen?

Ekstra kabler, er dette noe å ha?
Kikket på ev-institute.no sin på 16A, er denne kjekk, eller holder det med den vanlige 10A, selvsagt med 220v?
2012 Euro-Leaf SL, import fra Italia
2014 Outlander PHEV, import fra Sveits

emil

Har ikke studert noen SV modeller nøye, men det er vel ikke noe annet enn CHAdeMO som hurtiglading på Leaf.

Når det gjelder strømforbruk og det meste andre utenom navigasjon (og delvis FM) greit. Eneste er at forbruket  følger "engelsk" standard for forbruk (som mpg) så den viser kw pr km istedenfor km pr km. Og ja du får Km på måleren og ikke miles.

Bruker selv nå kun charge-amps 6-10-16A kabel uten kladd, mest fordi jeg er 100% avhengig av å lade på offentlige plasser eller middels tilvsomme kontakter hos naboer så jeg bruker aller alternativene iløpet av en uke avhengig av om jeg må lade fort eller på litt dårlig kontakt. Litt endret kjøre/lademønster den siste tiden gjør at jeg også har en hurtiglading i uka i snitt.

Ville prøvd meg fram med den medfølgende 10A kabelen først, og hvis du ser at du sliter med å få ladet fort nok kan du kjøpe en annen. Ville da valgt en justerbar så du kan gå ned til 6A hvis du må dele med andre og opp til 16A hvis du har dårlig tid. En 20-25M skjøteledning av god kvalitet (IP44 og 2.5mm2 ledere) er også veldig kjekt å ha i bilen hvis du får litt avstand til kontakt.

jbrenli

Takk for svar!
Har et spørsmål til:
12v anlegget i bilen, får det strøm fra eget batteri og dynamo, eller henter det strøm fra det vanlige batteriet?
Tenker, hvis det er et eget batteri, så kan det vel nesten lønne seg med en liten 12v kupévarmer på de aller kaldeste dagene?
2012 Euro-Leaf SL, import fra Italia
2014 Outlander PHEV, import fra Sveits

emil

Det er et helt vanlig 12V bilbatteri under panseret, men dette lades av den store batteripakken igjen, så jeg tror ikke det er noen gevinst i å bruke 12V til å varme. Varme i ratt og sete bruker ikke mye effekt og da kan du redusere varmen i kupeen en del uten at det blir ubehagelig. Bruker selv varmen kun til å holde vinduer duggfrie, men nå har det heller ikke vært de store kuldeperiodene denne vinteren der jeg kan prøve ut hvor kaldt jeg kan ha det før det blir ubehagelig.

Beste løsningen for ekstra varme vil nok være en dieselvarmer koblet på bilens varmesystem, men det kommer vel fort på 20-25.000kr hvis du skal få noen til å gjøre jobben.



TB

Sitat fra: jbrenli på søndag 05. januar 2014, klokken 20:43
Takk for svar!
Har et spørsmål til:
12v anlegget i bilen, får det strøm fra eget batteri og dynamo, eller henter det strøm fra det vanlige batteriet?
Tenker, hvis det er et eget batteri, så kan det vel nesten lønne seg med en liten 12v kupévarmer på de aller kaldeste dagene?

12 volt anlegg er eit eige batteri, blybatteri. Svært likt som i fossilbilar. Det blir laga av DC-DC, som tar spenning frå hovedbatteri, (ca 350 volt) og gir 12 volt ut. Dynamo vil ikkje vere praktisk på elbil - motor går ikkje når bilen står i ro, og det ville gi mykje tap.

12v kupévarmer før start er ingen god idé - anna om du vil tømme 12 v batteriet ditt. Det er svært lite varme du vil få på denne måten, neppe merkbart. Typisk 10 A sikring, gir ca 120 Watt, blir ikkje varmt.

Om du ynskjer fjernstyring av klimaanlegg, så er dette mulig i Leaf for det europeiske markedet. På US Leaf virkar det ikkje, pga 3G delen ikkje er aktiv.

Skal du har fjernstyring av varme på US Leaf er dermed standard Defa kupé varmer eit alternativ. Denne kan du utstyre med ur, eller fjernstyring via mobil med den dyrste pakka. På trilling er det vanlig med Defa, pga. fjernstyring av klima berre er mulig på nyere i-miev.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA