Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 32A Hjemmelading

Startet av mr.rs4, tirsdag 11. november 2014, klokken 21:51

« forrige - neste »

Muffinman

Hvis kursen er sikret med 16A kurs med C-karakteristikk (C16) tåler den 1,45x merkestrømmen i en time før den slår ut. Med andre ord tåles kortvarige, moderate overbelastninger. Hvor ofte bruker du 10A (2300W) i over en time samtidig som du lader på 13A? Jeg tipper ikke ofte. Nå skal man jo ikke kalkulere med å overbelaste, men du har jo faktisk 3A ledig av merkestrømmen også om du lader. Det tilsvarer ca. 700W. Jeg tror det går helt fint å kjøre garasjeportåpner, lys, 13A lading og og høytrykksspyler om sikringen er en C16. Og i verste fall kan du jo skru ned ladestrøm eller pause lading om du skal bruke høytrykksspyleren kontinuerlig over lengre tid.

Det er ikke noe problem å bruke blå CEE på denne kursen så lenge man husker å skru ned ladestrømmen.


NegativeElectrode

Takker @muffinman

Her kan det kanskje være forskjell på teori og praksis. I tilbudet står det også følgende:
Det skal være en egen dedikert kurs til lading av el-bil i hht NEK 400-2014.

Bilen vil hovedsakelig lades om natten når den står hjemme, og da er jo ikke port mye ibruk. Høytrykkspyleren er ihvertfall ikke i bruk da :) I praksis bør det vel gå helt fint.

Så med mindre jeg tar kostnaden med å føre frem 2*4mm2 er det vil ikke mye ekstra jeg får med en ladeboks. Det er endel lynnedslag der hvor jeg bor, og ladebokser gir kanskje en ekstra beskyttelse mot overspenninger?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)


fredag

Sitat fra: PaulG på tirsdag 06. januar 2015, klokken 14:29
Hvorfor vente på Zaptec når man kan få tak i denne?: http://www.kecontact.com/en/#variations

Zaptec er for de som har 230V IT ("norsk trefase") inn i huset, og som ønsker trefaselading.

Keba KeContact, ABL ladeboks fra Salto eller andre type2-ladebokser er for de med 400V TN ("europeisk standard trefase"), eller som kan nøye seg med enfase.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Trond.Strom

Mulig jeg misforstår her, men for meg ser det ut til at denne kecontact spytter ut 230v dersom den får inn 230v og ut 400 dersom inn 400. eller også kjent som at den mangler en trafo i forhold til Zaptec'en

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA