Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: CO2-kalkyle TMS vs fossil - Excel

Startet av Cowboystrekk, tirsdag 14. januar 2014, klokken 16:46

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Har forsøkt å lese meg opp litt om batteriene som sitter i bilene våre og prøvd å konkludere litt, men det ahr også dukket opp noen spørsmål:
- Batteriene trives ikke i høy varme, type 35+
- Batteriene misliker sterk kulde, type -30+
- Tesla anbefaler deg å være tilkobla hele tiden, noe som er umulig pga UMC
- Batteriene lader ut saktest ved 0 C noe som tyder på at de trives ved den tempraturen (med ikke liker å ta særlig til lading\uthenting av effekt da)

- Er det greit å sette fra seg bilen i 20 minus uten at dette påvirker levetida på batteriene i særlig grad?
- Hvor kaldt bør det være før man setter bilen på 5 amps lading og kjører forvarme innimellom for å unngå at de tømmes?
- Jeg vil i likhet med sikkert alle de andre her beholde batteriene med god kapasitet så lenge som mulig, vet at kjørelengde, alder og mye hissig kjøring reduserer levetida, men lurer veldig på dette med kulde og temp...

Det finnes kanskje noen andre tråder her som er temmelig like, lette litt, men fant ikke, beklager om det ble tilnærma dobbelttråd med noen...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sondell

Pusher denne. Er også nygjerring på dette, hvis noen har info. Spontant tenker jeg at jeg ville satt batteriet på 5-10A lading ved -20 grader. Men det er jo kun en fölelse og ikke särlig vitenskaplig :). Så når mellom 0 og -30 grader begynner det å bli viktigere å väre tilkoblet? Veldig synd at UMC ikke klarer å håndtere dette selv nå som den ikke kan restarte av seg selv, på IT nett i hvert fall. 

Henning76

De generelle rådene fra Tesla tilsier vel at man ikke skal parkere bilen i -30 grader i mer enn ett døgn uten å være tilkoblet strøm. Hvis man er tilkoblet strøm, vedlikeholdsvarmes batteriet med jevne mellomrom slik at dette ikke skal være noe problem.

Som elbileier over en tid nå (Leaf) ser jeg STOR forskjell på rekkevidde basert på om man forvarmer bilen eller ikke - dette gjelder vel også Tesla, om ikke i like stor grad da det er flere kwh å "ta av" i utgangspunktet.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

ErikGanesh

Parkerte i 8 timer utenfor jobben i dag i ca. -15 uten strømkobling. Så ut som batteriet var like fullt da jeg kom tilbake bortsett fra at den var litt tregere enn vanlig å starte opp og at effekten var begrenset en del (max ca. 80kW) og regen lik null. Etter ca. 10min nesten stille i kø hadde den spist ca. 20km av batteriet men varmet opp såpass at effekten var full og regen nesten full...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA