Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av Gondron, søndag 29. desember 2013, klokken 22:23

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Sonus på tirsdag 31. desember 2013, klokken 17:10
BMW I3 er 1775mm bred og 1578mm høy, noe som gir et areal på 2,8m2.
Nissan Leaf er 1770mm bred og 1550mm høy som gir et areal på 2,74m2.
VW E-golf er 1799mm bred og 1452mm høy som gir ett areal på 2,61m2.

Uten at jeg vet sammenhengen mellom cd og cda vil jeg vel tro at cda tallet vil være lavest for E-golf (cd 0,281), imidten vil Leaf komme og sist av disse tre kommer I3 da den har størst forntalareal. Eller er jeg helt på jordet her?

Det er nok litt forenklet. En bil er tross alt ikke en firkantet kasse (unntak: eldre VW Transporter ;)) sett forfra...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sonus

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. desember 2013, klokken 17:15
Sitat fra: Sonus på tirsdag 31. desember 2013, klokken 17:10
BMW I3 er 1775mm bred og 1578mm høy, noe som gir et areal på 2,8m2.
Nissan Leaf er 1770mm bred og 1550mm høy som gir et areal på 2,74m2.
VW E-golf er 1799mm bred og 1452mm høy som gir ett areal på 2,61m2.

Uten at jeg vet sammenhengen mellom cd og cda vil jeg vel tro at cda tallet vil være lavest for E-golf (cd 0,281), imidten vil Leaf komme og sist av disse tre kommer I3 da den har størst forntalareal. Eller er jeg helt på jordet her?

Det er nok litt forenklet. En bil er tross alt ikke en firkantet kasse (unntak: eldre VW Transporter ;)) sett forfra...

Ja dets temmer. Denne nettsiden forslår å bruke en faktor på 0.84 for å beregne frontarealet utifra bredde og høyde på bilen - http://ecomodder.com/wiki/index.php/Vehicle_Coefficient_of_Drag_List

Da får vi følgende:

CdA for E-golf: 0.281 x (2.61x0.84) = 0.6160644
CdA for Nissan Leaf: 0.28 x (2,74x0.84) = 0.644448
CdA for I3: 0.29 x (2,8x0.84) = 0.68208

Så må man vel også vurdere størrelsen på speil og arealet av dekkene?

Hvordan vil arealet for bakkeklaringen påvirke dette?

Gondron

Satt på med ein Leaf eiger igår og føler meg meget trygge på denne bilen. Har meir lyst på ein E-Golf, men kun pga av utsene og at eg liker eco modene til VW bedre enn nissan sinn. Men da som føler eg er det viktigeste er at Nissan har større batteri, men VW har større garanti på 8 år og 160 000km, no som også frister vedli.

Noen meninger på akuratt dette?

Ingebrigt

Leaf har ~21kWt batteri (24kWt nominell kapasitet), for Golf er det vel antydet ~27kWt hvis jeg ikke husker feil. Det er eUp! som har mindre batteri enn Leaf men den er også mindre og lettere.

pottle

#34
Sitat fra: Ingebrigt på fredag 03. januar 2014, klokken 14:10
Leaf har ~21kWt batteri (24kWt nominell kapasitet), for Golf er det vel antydet ~27kWt hvis jeg ikke husker feil. Det er eUp! som har mindre batteri enn Leaf men den er også mindre og lettere.

I følge http://www.caranddriver.com/news/2015-volkswagen-e-golf-photos-and-info-news så har e-Golf et 24,2-kWh lithium-ion battery. Vi ser at 0,2 kWh er unevnelig større enn det Nissan Leaf allerede har.

Jeg har brukt dette tallet i listen som finnes på http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11119.0.html.

Mulig Volkswagen klarer å tyne ut noen små kilometer lengre enn Nissan Leaf i snittrekkevidde, jfr. relativt gode forbrukstall fra E-Up.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Ingebrigt

Stemmer visst det ja, 27kWt var visst utdatert informasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA