Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Klarer jeg meg med de medfølgende helårsdekkene?

Startet av janmb, søndag 20. oktober 2013, klokken 11:30

« forrige - neste »

janmb

Beklager om dette er feil sted - så ikke noe mer egnet for dette temaet.

Jeg savner en analyse av hvor mye elkraft som ligger bak hver kjørte mil med en vanlig bensin-/dieselbil.

I alle utregninger jeg har sett, typisk som angrep på elbilens miljøvennlighet, går man ut ifra at elbiler kjører på elkraft og at fossile biler kjører på fossilt brennstoff. Det som glatt hoppes over er hele livsløpet til bensinen man fyller på tanken, og elkraften som er invovlert i dette.

Om man tar hele kjeden bak en liter bensin er det mange bidragsytere som bruker signifikante mengder elkraft:
- Alle Statoils kontorer og virksomheter
- Alle verft/verksteder involvert i bygging og drift av skip, platformer og helikopter
- Raffinerier
- Produksjon, drift og avhending av tankbiler
- Drift av bensinstasjoner

Selvsagt fordeler elkraften brukt av disse leddene seg på et enormt antall liter drivstoff, men like fullt vil jeg tro det må være betydelig.

Og Poenget?

Når man diskuterer hvor ren eller uren elkraft er skal man huske at den samme elkraften i en eller annen grad forekommer på begge sider av ligningen. Altså at biler med forbrenningsmotorer går på fossilt drivstoff OG litt elkraft. Tatt i betrakning hvor lite energi en elbil bruker på ei mil sammenlignet med en bil med forbrenningsmotor skulle det ikke forundre meg om sistnevnte har et forbruk av elkraft som er i sammenlignbar størrelse med det elbilen bruker direkte.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

elektrolux

Det har blitt regnet på med nokså oppsiktsvekkende resultater:

En Elbil kunne kjørt ca 10 km på strømmen som går med for å levere 1 liter bensin til bensinstasjonen.

Det betyr igjen at om vi alle over natten gikk fra Fossilbil til Elbil, ville der vært overskudd av strøm grunnet det reduserte behovet du nevner.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

janmb

Skulle ikke forundre meg et sekund om det er rett.

Hadde vært supert med noen kilder på dette slik at man faktisk kunne bruke det som argument og ikke bare noe man "vet"
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Kjell Leaf

I Nordsjøen brukes det enorme mengder kraft for å få opp, og pumpe i land enorme mengder olje og gass.
Ikke glem at mye av gassen går med til å produsere strøm, så den biten av forurensingen i Nordsjøen må nok også el-bil eiere/strømforbrukere være med på å dele enten de liker det eller ikke.
Ikke si at vi kjører på vannkraft, det gjør vi ikke. Strøm fra vannkraft som vi ikke bruker blir solgt til andre land, bruker vi all vannkraften selv må andre land erstatte strømmen de ikke lenger får fra oss med annen forurensende strøm, så dette med at "jeg bruker bare strøm fra vannkraft" er håpløst lite gjennomtenkt. Forurensing har ingen landegrenser (bortsett fra i enkelte hjernevaskede miljøer).
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

janmb

Selvsagt kjører vi ikke på ren strøm. Det er riktignok noe som er langt lettere å i tiden fremover gjøre noe med, men ja, strøm er langt fra miljøvennlig per i dag.

Men i ren sammenligning mellom en elbil som kjører ei mil og en bensinbil som gjør det samme er renheten til strømmen kun relevant dersom elbilen faktisk bruker mer strøm enn bensinbilen. Noe jeg faktisk betviler.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

elbas

"Elbilforeningen sørger for at alle norske elbiler kjører på garantert 100 % fornybar energi"  :D

Men i værste fall, med tall fra 2011:
"...et utslipp på rundt 51 gram CO2 per kilometer..."
for elbiler -som fortsatt er godt under utslippet fra fossilbilparken i dag.

http://elbil.no/miljo/879-utslippsfri-lading
Nissan leaf 2014

Kjell Leaf

Sitat fra: crossbasse på tirsdag 12. november 2013, klokken 08:54
"Elbilforeningen sørger for at alle norske elbiler kjører på garantert 100 % fornybar energi"  :D

Men i værste fall, med tall fra 2011:
"...et utslipp på rundt 51 gram CO2 per kilometer..."
for elbiler -som fortsatt er godt under utslippet fra fossilbilparken i dag.

http://elbil.no/miljo/879-utslippsfri-lading
Hvorfor i all verden sørger elbilforeningen for at vil kjører på 100% fornybar energi?
Det er jo det samme hvem som bruker denne energien, nå må andre bruke forurensende strøm fordi vi bruker opp den miljøvennlige. Den type "miljøvern" er helt håpløs og til ingen nytte, og lite gjennomtenkt. Det spiller ingen rolle hvor strømmen til hurtigladeren kommer fra, det som spiller en rolle er at all fornybar energi blir brukt av noen til enhver tid for å bruke minst mulig forurensende energi.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

janmb

Enig Kjell. alle former for å kjøpe seg ren er rent svada  unnskyld ordspillet  ;)

Man endrer ikke den samlede forurensningen ved å flytte penger frem og tilbake.

Dersom kvoter faktisk bygget rene kraftverk andre steder, sure, men det er jo bare ikke tilfellet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

elbas

Jeg mener at selv om man ikke direkte "kjøper seg ren" vil det stimulere til økt bruk av fornybare energikilder. Hvis vi selger mindre av "vår" fornybare strøm pga. kvoter, vil den strømmen som eksporteres bli dyrere. Som igjen gjør at andre land er nødt til å bygge ut mer fornybar energi for å oppfylle energi og klimamålene for 2020.(noe EU allerde er godt i gang med)
http://www.regjeringen.no/nb/sub/europaportalen/aktuelt.html?contentid=744207&id=467564

Nissan leaf 2014

tomrh

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 12. november 2013, klokken 17:39
Hvorfor i all verden sørger elbilforeningen for at vil kjører på 100% fornybar energi?
Det er jo det samme hvem som bruker denne energien, nå må andre bruke forurensende strøm fordi vi bruker opp den miljøvennlige.
Det er jo akkurat det som er poenget. EU har satt seg utslippsmål, og medlemslandene må kunne dokumentere at disse nås. Man kan enten kjøpe seg dokumentasjon fra Norge eller gjøre noe sjøl. Ved at elbilforeningen kjøper dokumentasjonen, kan ihvertfall ikke andre gjøre det. Som privatperson har jeg også kjøpt opphavsgaranti på all strøm vi bruker. Hvis mange nok i Norge hadde gjort dette, ville EU-landene ikke nå utslippsmålene sine, og idéen er ihvertfall at dette skal få konsekvenser.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Sitat fra: tomrh på onsdag 13. november 2013, klokken 11:48Hvis mange nok i Norge hadde gjort dette, ville EU-landene ikke nå utslippsmålene sine, og idéen er ihvertfall at dette skal få konsekvenser.

Og da fortrinnsvis at konsekvensen blir utbygging av fornybar kraft (sol, vind, vann, bølge etc, etc), ikke at de "kjøper seg fri" ved å betale bøter (til seg selv??) e.l. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sven erik

hei  en må nå se litt på tallene og se at salge av gass har gått ned  betydelig  og dette er bra både det å kull kraft bruken har gått ned masse masse  og det er ikke  for at vi bruker  mindre strøm  men for at mange har insett at fornybar strøm er bedre og rimeligere å utvinne  har selv sett nedover  at det står bare mer og mer vinn møller  ja det så meget rart ut  med  svære piper  fra kraft verk med masse vinn møller rundt  men flere hadde halvert produksjon  av strøm via gass og  kull og innen 2020 var det fler som ville slutte med  gass eller kull  ja de fleste var mest oppsat  på at de tjente mer med vinn og sol  men det blir en vinn vinn
sitvasjon  før var det danmark som hadde  flest vinn møller men tror nokk nå både tyskland å frankrike har mye mer  nå  å er ikke det bra

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA