Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av TK, torsdag 09. januar 2014, klokken 17:36

« forrige - neste »

Frodebo

Nå begynner det å bli spennende!

Planlegger selv en tur til Vesterålen til våren/sommeren. Morsomt å lese at det gikk såpass greit å kjøre nordover allerede nå!
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

hma

#16
Sitat fra: OddB på fredag 17. januar 2014, klokken 23:00
Er noen av disse stedene interessert i å få sponset en Type2 boks fra TOCN ?
I regi av Trøndelag Elbilforening har jeg innledet dialog med Namskogan Familiepark. Det ligger i Trones langs E6, ca 200km nord for Trondheim.
Et naturlig stoppested for mange (med barn) hvor man lett kan tilbringe mange timer - mens bilen koser seg med lading.

Det kan være en god butikk for etablisementer som Familieparken, å tiltrekke ekstra kunder mot å tilby lading. En god miljøprofil er det også.

Jeg kommer tilbake til dette, men er interessert i å høre hvordan TOCN ønsker å bidra?

Utfordringen ligger i å utarbeide en god "salgspakke" (presentasjon med businesscase). Det er også noe av erfaringen Bjørn Ove Berthelsen har gjort seg etter å ha jobber med Green Highway-prosjektet fra Trondheim til Sundsvall.
Først når man har en god løsning kan man booke møter med lokale aktører (kommuner, butikker, hytteutleiere, spisesteder, museer, bensinstasjoner, etc) langs E6 og selge inn disse.

Det kan jo åpenbart bli vinn-vinn, men like fullt må man gjøre et godt forarbeide før en slik kampanje lanseres.

For oss er dette kun et spørsmål om å jobbe strukturert og planmessig, og jeg inviterer gjerne til et samarbeide med TOCN. Dog må det gjøres på dugnad og noen av de som leser dette må engasjere seg og være med å dra lasset.

Takket være Tesla Model S sitt store potensiale med unik mobilitet, har vi nå mulighet til å jobbe sammen på en ny måte. Vi kan ikke sitte på baken ved PC'n og klage over manglende infrastruktur, og til samme tid forvente at andre skal trylle fram ladepunkt.
Utrulling av ladepunkt med høy effekt kan skje enklere enn man tror; ved at enhver engasjerer seg.

Hvem har lyst (og tid!) til å bli med på "Ladekampanje E6 Oppdal-Fauske"? :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Leif1

Jeg kan gjerne være med på noe fra Trondheim og oppover til Grong, evt nedover mot Namsos. Kjører den ruta en del og kan således ha tid til å svippe innom enkelte plasser på veien.
Konvertitt fra S til X

Bjørn

hva slags strøm fikk du tilgang til på ferga..? :) kunne dem levere 400V?

larsr

Sitat fra: Bjørn på fredag 17. januar 2014, klokken 23:50
hva slags strøm fikk du tilgang til på ferga..? :) kunne dem levere 400V?
Fergene som går mellom Bognes og Lødingen har blå 230V 32A trefase. Hvis du har overgang til enfase med, får du over 7kW/h. Disse fergene bruker en time på overfarten. Flere nyere ferger har rød eller blå industrikontakt tilgjengelig på bildekket, eldre har bare for vanlig stikk. Jeg har reist med noen ferger med Tesla. Selv om jeg ikke betaler for bilen er det alltid velvillighet for lading ombord. Flere er nyskjerrig. Litt artig når en fra mannskapet kommer til meg i salongen, etter at jeg har betalt for oss i bilen. I hånda har han en kvittering hvor det står "Elbil kr 0" (tydeligvis etter å ha sjekket hvordan dette gjøres, ukjent for så og si alle fergemannskaper i Nord-Norge) Han forteller at det er første gangen de utsteder en slik kvittering på den ferga.

teslaz

Sitat fra: larsr på lørdag 18. januar 2014, klokken 00:50
Sitat fra: Bjørn på fredag 17. januar 2014, klokken 23:50
hva slags strøm fikk du tilgang til på ferga..? :) kunne dem levere 400V?
Fergene som går mellom Bognes og Lødingen har blå 230V 32A trefase. Hvis du har overgang til enfase med, får du over 7kW/h. Disse fergene bruker en time på overfarten. Flere nyere ferger har rød eller blå industrikontakt tilgjengelig på bildekket, eldre har bare for vanlig stikk. Jeg har reist med noen ferger med Tesla. Selv om jeg ikke betaler for bilen er det alltid velvillighet for lading ombord. Flere er nyskjerrig. Litt artig når en fra mannskapet kommer til meg i salongen, etter at jeg har betalt for oss i bilen. I hånda har han en kvittering hvor det står "Elbil kr 0" (tydeligvis etter å ha sjekket hvordan dette gjøres, ukjent for så og si alle fergemannskaper i Nord-Norge) Han forteller at det er første gangen de utsteder en slik kvittering på den ferga.
Mener at det ikke er lov å lade bilene på ferger.
Har lest ett sted, men husker ikke hvor......
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

OddB

#21
Jeg er med på å hjelpe til med prosjektet "Ladekampanje E6 Oppdal-Fauske" !
Skal vi rekke å få noe til før sommeren må det jobbes raskt og målrettet !
Jeg har god kontakt med Føllingstua Camping (fine helårshytter) som ligger en passe dagstur fra Oslo et par mil nord for Steinkjer, de er interesserte i å sette opp en ladestasjon. Nok strøm, men kun 230V så det må nok en trafo til for å få 22kW.. Jeg er sikker på at de kan tenke seg å være et "pilotprosjekt" for dette opplegget hvis det skulle være nødvendig.

Fra Dombås til Føllingstua er det 33 mil
Fra Dombås til Namskogan er det 44 mil
Fra Føllingstua til Mosjøen er det 26 mil
Fra Namskogan til Mo i Rana er det 24 mil.
Mo i Rana til Fauske er 18 mil
Mosjøen til Fauske er 27 mil.
Fra Fauske rekker du (innen 40 mil) hele Lofoten og Vesterålen og helt til Bardufoss.

Det er nå over 150 medlemmer i TOCN, der mange har betalt inn over 500 kr til ladefondet, så det er sikkert midler nok til å sponse minst fem ladestasjoner...

Det er som hma skriver viktig å få fram en offisiell "pakkeløsning" så fort som mulig, og alle som ferdes på strekningen bør se etter egnede steder.
Hvor har dere funnet strøm i Fauske ?
Hvilke alternativer finnes i Mosjøen og Mo i Rana ? eller et sted MELLOM byene ?

Jeg kjører fra Steinkjer til Andenes. 87 mil. Om jeg får tilgang til 2 Type 2 ladere på den strekningen, fortrinnsvis i Mosjøen og Fauske vil jeg klare å kjøre den turen på en dag. (To stopp a 2 timer med tilgang til 22 kW) Må jeg nøye meg med 11kW eller mindre vil ladetiden øke til 8 timer eller mer og jeg må overnatte.
Jeg vil heller bruke de hotellpengene på å få opp gode ladere.
Superladerne kommer sikkert til NESTE sommer, men det er nok mange som kunne tenke seg å komme seg nordover (og sørover !)på en fornuftig måte i sommer :D

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

NilsG

@teslaz: Mener å huske at det var noe med lading på ferjer etter at en bil med hjemmesnekra ladeutstyr/kabel tok fyr om bord på en av Color Line(?) sine ferger for noen år siden, og da på lukket dekk? Kan ikke huske å ha hørt om et generelt forbud på ferger?
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Bjørn

Sitat fra: larsr på lørdag 18. januar 2014, klokken 00:50
Sitat fra: Bjørn på fredag 17. januar 2014, klokken 23:50
hva slags strøm fikk du tilgang til på ferga..? :) kunne dem levere 400V?
Fergene som går mellom Bognes og Lødingen har blå 230V 32A trefase. Hvis du har overgang til enfase med, får du over 7kW/h. Disse fergene bruker en time på overfarten. Flere nyere ferger har rød eller blå industrikontakt tilgjengelig på bildekket, eldre har bare for vanlig stikk. Jeg har reist med noen ferger med Tesla. Selv om jeg ikke betaler for bilen er det alltid velvillighet for lading ombord. Flere er nyskjerrig. Litt artig når en fra mannskapet kommer til meg i salongen, etter at jeg har betalt for oss i bilen. I hånda har han en kvittering hvor det står "Elbil kr 0" (tydeligvis etter å ha sjekket hvordan dette gjøres, ukjent for så og si alle fergemannskaper i Nord-Norge) Han forteller at det er første gangen de utsteder en slik kvittering på den ferga.

Flott! takk for svar.. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA