Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Din første ripe

Startet av ulrikqk, onsdag 25. desember 2013, klokken 13:56

« forrige - neste »

ulrikqk

God aften,

Er i gang med vannservice nu (start 16. dec kl 17:30). Har et par spørgsmål. Bruker PP2000 på computeren.

1) Ladelyset kommer ikke på selv om 230 Volt er tilsluttet bilen og procent-måleren viser ikke tilstanden, hvilket den ellers gjør ved normal ladning. Er dette normalt for en vedligeholdelsesladning? Eneste som fortæller mig at noget sker, er at vannpumpen kører.

2) Jeg har startet en vedligeholdelsesladning. Batterierne var 90% ladet fra før. Bilen står i en garasje på 20 grader. Hvor længe vil det tage før jeg kan fylle vann? På wiki'en står at noen fyller når spændingen topper og vannet er 25 grader. Kan jeg efter et par timer måle temperaturen, og fylle vann, hvis den er 25 grader? Ladningen har vel toppet længe før det.

mvh. Ulrik
P106E 2001, Moss

ulrikqk

Ang. spørgsmål 1)

Når jeg tog ud computerstikket fra bilen begyndte ladelyse (altså det grønne stik-kontakt symbol) at blinke og procent-måleren sprang til 95%.
P106E 2001, Moss

Svesa

Du kan starte opp på nytt og hvis du fortsatt sliter med samme problemet kan du måle spenningen over batteriene fremme i motorrommet og lade til du har kommet opp i over 160-170V og spenningen snur og daler igjen. Hvis du da samtidig har over 25C i kjølevannet nærmer du deg vanningstid. :-) Veldig viktig ikke å fylle vann for tidlig da du vil overfylle og batterivæsken vil renne ut når bilen senere overlader.

Husk også å ikke vente for lenge når du først har bestemt deg for å fylle. Venter du da lenger enn 20 min etter ladeslutt, bør du kjøre en lading i en times tid igjen til spenningen går opp og snur igjen og du har over 25C.
Ha derfor vannslange og vanntank klart når du slår av ladingen.

ulrikqk

Selve vannpåfyllingen blev noget amatøragtig, men det var jo også første gang. Vannforbruket var fra venstre kobling mod højre: 960g, 2190g, 2140g og 1720g. Totalt 7020g. Det er vel ikke dårligt, når jeg "desværre" kørte hele fabriksintervallet (ca. 5000 km). Hvordan er de 11 batterier i bagenden fordelt til koblingerne?

Kørt en tur i går som gik fint, men i morges blinkede stop-lampen. Dette skyldes vel at ladeprocessen ikke blev afsluttet rigtigt, så jeg skal koble computeren til igjen. Lidt underlidt at den ikke blinkede i går - eller? Kan det være noget andet?
P106E 2001, Moss

ulrikqk

Nu er der problemer med energi-måleren.

Efter vannfylling kørte jeg 20 km, herefter havde jeg computeren tilsluttet for at kansellere vannfyllingsledningen (stop lampen blinkede). Da jeg skulle bruke bilen senere på dagen, var energi-måleren på 25% (ca. 80% da jeg parkerede). Jeg ladet 1,5 time for at komme hjemme. Over natten foretog jeg fuld ladning, men energi-måleren stod bare på 50% i morges. Bilen køre bra og tilmed bedre end før vannfylling.

Efter at have læst på forummet, da er mit spørgsmål om:

1) jeg kører efter trip-tælleren og kjører de 50-60 km jeg vanligvis klarer - energi-måleren justerer sig etterhvert.
2) noget seriøst er gået galt.
3) kan jeg bruge batterispændingen jeg aflæser på computeren til noget?

mvh Ulrik
P106E 2001, Moss

Elmo

Sitat fra: ulrikqk på tirsdag 17. desember 2013, klokken 07:57
Vannforbruket var fra venstre kobling mod højre: 960g, 2190g, 2140g og 1720g. Totalt 7020g.

Forbruket bør ikke overstige 0,4 liter pr blokk. Altså 8 liter totalt (vann veier vel 1000g pr liter).

Sitat fra: ulrikqk på tirsdag 17. desember 2013, klokken 07:57
Hvordan er de 11 batterier i bagenden fordelt til koblingerne?

Fra venstre mot høyre:   AVsup=3    AVinf=6    AR-D=6(11)    AR-G=5(11)       
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: ulrikqk på onsdag 18. desember 2013, klokken 13:15
1) jeg kører efter trip-tælleren og kjører de 50-60 km jeg vanligvis klarer - energi-måleren justerer sig etterhvert.
2) noget seriøst er gået galt.
3) kan jeg bruge batterispændingen jeg aflæser på computeren til noget?

Det hender- dog sjelden - at SOC-meteret får hikke.
Det kan skje ved resetting av computeren, særlig hvis bilen bruker 12v (feks lys på) idet man kobler fra.  Og det kan også skje når man kobler til eller fra instrument.

1) 2) Jeg regner med at det bare er SOC-meteret som viser feil, og da vil det ta seg inn i løpet av 2-3 full-ladinger.

3) Spenningen kan gi relativt god kontroll. Den varierer (selvfølgelig) ved ulike pådrag. Ved høy SOC vil sjelden speningen gå under 110volt selv ved full pådrag. Ladelys kommer ved 100volt. Om spenningen nærmer seg 100volt ved lite pådrag kan du regne med at det snart er tomt.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA