Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til eier av hvit Tesla Model S

Startet av Lysholm, søndag 29. september 2013, klokken 16:08

« forrige - neste »

daggad

Tja mulig du får rett, men jeg må ærlig talt si at om ikke det kommer mange alternativer med adskillig bedre rekkevidde enn Leaf innen 2016 så blir jeg skuffet..
Fossilbilkilleren blir en romslig familiefrakter med 70-100kW batteri. Og må koste mindre enn Tesla S. Burde ikke være umulig.
Og gudene vite hva produsentene virkelig jobber med for tiden.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Olemann


Man har nå endel erfaring med rest-kapasitet på Trilling/Leaf batteri-teknologi som er kjørt ca 50k km. Og det er hyggelige data.  Så jeg tror ikke dette er hovedgrunnen til avskrivning de kommende 3-7 år.  Her er min liste av momenter som betyr mye (ikke sortert):

- Hva komme av andre biler.  Når BMW/AUDI/VW (og Tesla gen 3)  leverer en familiebil som kjører 30 mil eller mer.  Da er det også hyttebil for folk flest og blir eneste bil for mange.  Leaf/trilling klarer ikke det.

- Politikk.  Når kollektiv-feltet stenges havner endel biler (i alle fall i Oslo og Akershus) på FINN.  Prisene presses ned

- Politikk 2:  Når MVA og ev. engangsavgift kommer, så stiger prisene i brukt-markedet.

Min konklusjon er:  Umulig å forutse, så slå til mens mulighetene er her, ikke regn med å få igien så mye (derfor jeg ikke bestilte Model S i fjor fordi det er for mye penger å gamble med), men kjøp en Elbil som dekker by-behovet nå OG se på all restverdi etter 5 år som en bonus. 

Mvh Ole

MrFinale

Mitt regnestykke sa at vi sparte ca 2500,-/mnd i årsavgift, drivstoff og bompenger med å kjøpe en ny Nissan Leaf, kontra å ha en gammel, billig fossilbil.

Hvis man ser bort fra renter, tilsvarer dette 30 000,-/år.
Altså 150 000,- på fem år!

Når man i tillegg deler opp de resterende 100-120 000,- av nybilprisen på fem år i vanlig verditap, så ser regnestykket helt fantastisk ut i mine øyne.
20-24 000,- i årlig verditap kan ikke være galt.
(Please correct me if I am wrong. Jeg er blendet av elbilens fordeler ;) )
Men da har man regnet seg ned til en restverdi som er 0,-
Jeg vil anta at selv med nye alternativer i løpet av fem år så vil den ha en viss restverdi.

Løp å kjøp :D

Lysholm

Tusen takk for veldig mange gode refleksjoner.

Jeg regner med at vi blir en, forhåpentligvis, lykkelig eier av en splitter ny Nissan Leaf Tekna om noen dager. Skal prøvekjøre den på torsdag og regner med at vi har forhandlet ferdig en deal i begynnelsen av kommende uke. Alt er riktignok avhengig av at salget av vår gamle X3, som har fungert som nr 2 bil, går i orden.

Regner med at kona kommer til å få et positivt kostnadssjokk i forhold til driftsutgiftene fra en X3 2.5IA til en Nissan Leaf  :D
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Balrog

Lån opp 170.000 ekstra og gå for en skrapet utgave av Tesla Model S. Da får du skikkelig rekkevidde, en usedvanlig lekker og griserask klassiker av en bil du vil misunne deg selv for å eie.

My 5 cents.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

daggad

Sitat fra: Balrog på mandag 23. september 2013, klokken 22:46
Lån opp 170.000 ekstra og gå for en skrapet utgave av Tesla Model S. Da får du skikkelig rekkevidde, en usedvanlig lekker og griserask klassiker av en bil du vil misunne deg selv for å eie.

My 5 cents.

Enig !
Jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere ser på den billigste TMS, evt skrapet 85kW utgaven. De fleste som selges er godt utstyrt og nokså dyre..
Hadde jeg skulle kjøpt i dag så hadde jeg ikke villet gå for en elbil som er 2 år gammel med små forandringer.
Brukt Leaf er et annet og sikrere alternativ til billig elbilhold.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kires

Uansett hvordan du regner på det og det er lite driftskostnader så er faktisk 150k-200k ganske mye penger for folk flest, og spesielt for en bil nr 2. Skjønner ikke helt at så mange sammenligner Tesla mot Leaf\i3. Blir som å sammenligne bmw 1 serie mot en 5 serie..
Bmw i3 120ah
E-tron 50

reptil


Sitat fra: Kires på tirsdag 24. september 2013, klokken 08:48
Uansett hvordan du regner på det og det er lite driftskostnader så er faktisk 150k-200k ganske mye penger for folk flest, og spesielt for en bil nr 2. Skjønner ikke helt at så mange sammenligner Tesla mot Leafi3. Blir som å sammenligne bmw 1 serie mot en 5 serie..
Helt enig. Syns Teslaen er nydelig, men til 450+ k er det få som kan ha det som nr 2 bil...
Svart Leaf Acenta

Lysholm

Da ble det Leaf på oss. X3en er solgt og sort Nissan Leaf Tekna bestilt.
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Popper

Gratulerer, sort Tekna med mørke ruter og sort skinn er fint:) Når er det levering?
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

Lysholm

Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA