Vedlikeholdslading Th!nk

Startet av El rayo, mandag 31. desember 2007, klokken 19:35

« forrige - neste »

Ken

Det med 8 ampere har jeg skrevet om tidligere i tråden her. Godt a det var ikke bare meg som merket det. Temperaturen før vannfylling var grei men om det hadde vært kjølig ute ville batterier vært kalde med viftene på full guffe.
Det var ganske mye vann brukt for en midt alder bil. Tenk om du hadde ventet til 1000 ampere timer overladet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Ken på tirsdag 15. juli 2008, klokken 00:38
Det var ganske mye vann brukt for en midt alder bil. Tenk om du hadde ventet til 1000 ampere timer overladet.
Da hadde det vært krise! (Les: batterieksplosjon) Første vannservice tok jeg hos Ford, siden har jeg fylt selv og har en viss peiling på forbruket på  min bil med mitt lade- og kjøremønster. Står mye stille i perioder.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

#32
Jeg utført en annen vannfylling på Post Thinken i dag. 5000km kjørt og 620 Ah over ladet. BMS111

Bilen har kjørt 33K km.  Prosydyret var nesten identisk med forrige gang med kjølevann temp. på 27/8 grader. Jeg avsluttet overlading ved 35Ah pga temperatur, men jeg regner med at det var tilstrekkelig og lik den forrige gang. Man skulle tro at det var noe real forbruk av batterivann men jeg klart ikke å tvinge inn mer enn 1,5 liter. På alle rekker var det noe lut overløp. Antakelig elektrolyttet hadde buset opp og over i avløpsslanger og ble skylt ut da vannfyllingen var satt i gang.

Det er andre gang jeg har fått lut overløp med den bilen og jeg er skikkelig redd for konsekvensene an uttynt elektrolytt.

"Man kan ta en Think til vann men man kan ikke tvinge den til å drikke" er en passelig uttrykk.
Jeg er også redd for at de blokkene med uttynt lut vil ha et høyere motstand og vil bli varmere under lading. I dag var de 10 grader bare ved ladestart, men temp. stiget raskt.

Har de batteriguruene her noe tips og analyse om hva pågår her.

Bilen har ikke noe særlig bra rekkevidde men er god å kjøre.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

#33
Dersom batteriene går fort varme under opplading, og rekkevidden er kort, trenger de å recondisjoneres. Har sett dette på et par biler i det siste, og jeg har ved hjelp av en metode utviklet av Boogie hatt stort hell med å eliminere varmgangen helt vekk.

Typisk ser en på slike blokker, at det vi kaller recond kapasiteten er kraftig forhøyet. Ideelt er der 10 Ahr under 4,5V, mens jeg frykter du har godt over 20 Ahr på dine blokker.

Ikke for å skremme, (selv om jeg utvilsom nok gjør det) så kan neste symptom være blokker som tar kvelden.

Boogie får selv vurdere om han vil avsløre trikset sitt for andre, men jeg ville i alle fall kjørt (original) prosedyren min på blokkene, når/hvis dere har fått testutstyret deres på plass.


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Det som forbauser meg er at så lite vann har blitt brukt. Man skulle tro at blokker som går fort varm ville miste mer batterivann enn ellers. Det kan være noen få dårlige celler som bruser kraftig , men jeg må vente til batteritest utstyr er på plass. 40A lader bestilles snarest.
Jeg har mistet noe elektrolytt nå, og må vurdere å prøve å etterfylle de blokkene som har nå blitt uttynt etter vannfyllingen. Har noen tips her? Jeg skal prøve å komme i kontakt med Sønnak angående kjøp av batterilut.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Så lite vannforbruk, kombinert med lut "spytting" kan tyde på feilaktig vannservice på et tidligere tidspunkt. Det kan ha blitt fyllt vann før batteriene var klar for vannfylling, og dermed er batteriene overfylte, og har delvis spyttet ut / delvis brukt av overskytende siden sist service.

Har vurdert diverse scenarier rundt det å fylle/bytte lut.

Det er mulig å bore 5 små hull i øvre kant av blokkene, og tømme ut gammel lut og så fylle på ny lut.

Faren med dette, er at bunnfall kommer opp under tømming av blokka, og medfører senskader. Måtte gjøre dette i forbindelse med lut/glykol kontakt, og få blokker har overlevt dette. Om det skyldes bunnfall mistenkes, og jeg misliker metoden.

En annen metode er å fylle lut i stedet for vann på neste vannservice. Det vil kunne gjenopprette styrken på luten, men det blir omtrent umulig å vite om en ender opp med rette konsentrasjonen. Vurderer dette på en serie blokker jeg har, og som tydeligvis har blitt overfylte og "spytter" lut.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Prosedyret var lik den forrige gang, begge med bruk av diagnose instrument så jeg tviler på at det var årsken.

Det med spytting må undersøkes og det kunne tenkes at i noen tilfelle enkelte celler kan bruse så kraftig ar noe lut bobler opp til overløpsystemet.

Er det mye bunnfall på de blokkene? hvis man forstyrre det kan det årsaker kortslutning mellom platene?

Lut påfylling istendefor vann vil gir ukjent lutstyrke, ja. Jeg må tenke over problemstillingen. Takk.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

Det med temperatur og vannforbruk er jeg også forundret over. Jeg har to stk Think som stadig får vann.
Den ene bruker mye vann, den andre lite.
Den som bruker mye har halve batteripakken med nye blokker, alle bruker like mye.
Den andre bilen har gått over 100 000 km nå, 8 brukte blokker fra Mantena i fjor, og bruker nesten bare halvparten. Og batteripakken på den ligger stort sett på mellom 30 og 40 grader. Har kjørt servicelading to ganger på den, passerte 40 grader etter 30Ah overlading begge gangene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

#38
Lynet, hva var temp. av pakken før du begynte vedlikeholdslading? Nå blir det lettere til høst eller vår nå blokkene kjøles ned til 10 grader om natta. Jeg klarte 30 og 35Ah før blokkene ble varm nok, 28 grader. Jeg vil ikke gi mer enn 40Ah.

I mitt tilfelle bruker den elste bilen (90.000 km) mye mer vann og det er viktig å ta service ved 500Ah overlading. På den andre ( 33.000km)må jeg nesten ta den på 2000Ah!

En ting jeg har undret over er effekten av å kjøre mot null% på måleren. Den som ikke drikke vann er ikke kjørt ned i det hele tatt og det forklares den minskende rekkevidde. Jeg skulle ikke kjøre den ned før jeg monterte paktrakr. Når har jeg gode grunn til å gjøre det snarest.

Kan det være at like mye vann kan fordampe gjennom utlading enn overlading?
Jeg var en av de som kjørte rundt nabolaget til å tømme batteripakken fram til  en blokk miste for mye vann og brent et hull gjennom.

Fikk du den nye vannfyllingsprosedyr sjemaet?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA