Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TMS cruise control

Startet av OddB, onsdag 25. desember 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

OddB

Lå bak en svart Citroen Zero på tur på jobb i ettermiddag. Stupmørkt.Bortsett to små reflekser nederst på baksskjermen var bilen nesten usynlig inntil bremselysene ble tent.  Er det et automatisk eller manuellt valg om baklysene skal tennes når det er mørkt ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Mr.Zero

Sitat fra: OddB på mandag 16. desember 2013, klokken 17:10
Lå bak en svart Citroen Zero på tur på jobb i ettermiddag. Stupmørkt.Bortsett to små reflekser nederst på baksskjermen var bilen nesten usynlig inntil bremselysene ble tent.  Er det et automatisk eller manuellt valg om baklysene skal tennes når det er mørkt ?

Står lysbryteren i "off", er det kun dagskjørelys foran som virker. Står den i "auto", vil baklys tennes sammen med nærlys når "mørket" faller på. Det kan til tider være litt irriterende i skumringen når lysene går litt på og av. Derfor er det mange som setter bryteren i off. Og glemmer seg pga god gatebelysning.  Ikke bare C-Zerofolket som "glemmer" dette..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

asbkar

Jeg har alltid lyset på "on", fullt lys foran og bak. Den piper i et sekund når jeg skrur av tenninga, før lyset skrur seg av selv. Liker å synes godt både når det er mørkt og lyst ute, i tillegg at jeg slipper denne skumrings-blinkingen.
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

OddB

Tror jeg også hadde valgt å ha baklysene på...nakkesleng er ikke morsomt...
Dette er ikke sikkert at vedkommede hadde tatt et bevisst valg på ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

asbkar

Var først etter at jeg så en haug med andre bortimot mørklagte trillinger jeg begynte med "alltid-på". Mulig rekkevidden blir marginalt kortere, men det plager meg mindre enn en evt nakkesleng ville gjort! :)
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

Snøkvit

Har også begynt met "altid på". Problemet finnast også med nyare fossilbilar: EU-krav til dagslys er berre framme, ikkje bak. Dei fleste nyare bilar har dermed automatisk tenning av hovedlys og baklys. På vinteren, med låg sol, slår ikkje den inn: veldig skummelt.
Raud Leaf, 01/2014
"Snøkvit": kvit I-miev, 02/2011-01/2014, 34.000 km totalt

TB

Sitat fra: Snøkvit på tirsdag 17. desember 2013, klokken 09:05
Har også begynt med "altid på". Problemet finnast også med nyare fossilbilar: EU-krav til dagslys er berre framme, ikkje bak. Dei fleste nyare bilar har dermed automatisk tenning av hovedlys og baklys. På vinteren, med låg sol, slår ikkje den inn: veldig skummelt.

Har sett det samme, svært mange bilførarar i nyare bilar som kjøyrer utan lys bak. Virkar som dei ikkje er klar over dette sjølv.
Når det gjeld elbil kan det vere enkelte som trur det går ut over rekkevidden, og dermed slår av med hensikt (mulig dei samme som slår av setevarmen, men har på kupèvarmen  ::) )
Lys vil trekke mindre enn 200 W. Ved forbruk 2 kWh/mil tilsvarar forbruket til lys ca 1 km pr time turen varar. Redusere farten, eller varmen vil gi svært mykje innsparingspotensiale.

Det kan vere nytte i folkeopplysning på dette området.

Eg har lyset på no på vinterstid, og i auto på sommaren. Det er ingen piping på C-Zero når lysbyter står i på stilling, hovedlys lyser til døra er opna, så slår dei seg av.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Haahov

Jeg har rett og slett en teipbit over sensoren, og har bryteren alltid i auto. Av og til om sommeren ved veeeldig sterk sol 8) klarer den å slå av (på?) sensoren, men ellers er baklysa bestandig på plass  ;)
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Jejl

Vet ikke om det er gjort noen vitenskapelige tester, men har hørt at hovedårsaken til at nyere biler ikke automatisk har baklysene tent, er nettopp for å redusere sjansen for påkjørsel bakfra.

For meg virker det ivertfall logisk. Lettere å oppdage lys som går fra 0-100% enn 30-100%. Det er vel ytterst få påkjørsler bakfra der bilen forran ikke har bremset.

Mr.Zero

Sitat fra: Jejl på fredag 20. desember 2013, klokken 07:14
Vet ikke om det er gjort noen vitenskapelige tester, men har hørt at hovedårsaken til at nyere biler ikke automatisk har baklysene tent, er nettopp for å redusere sjansen for påkjørsel bakfra.

For meg virker det ivertfall logisk. Lettere å oppdage lys som går fra 0-100% enn 30-100%. Det er vel ytterst få påkjørsler bakfra der bilen forran ikke har bremset.

Er vel konstruert slik for å redusere strømforbruket og dermed CO2-utslippet...primært på fossilene...
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

breitling

Sitat fra: Jejl på fredag 20. desember 2013, klokken 07:14
For meg virker det ivertfall logisk. Lettere å oppdage lys som går fra 0-100% enn 30-100%. Det er vel ytterst få påkjørsler bakfra der bilen forran ikke har bremset.

Husk at elbiler kan bremse kraftig uten bruk av bremser/bremselys. Derfor er det viktig å ha lys på i disse mørke tider. Jeg bruker også regelen: PÅ i vinter, AUTO i sommer/vår/høst.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Olsleaf

Savner lys i bagasjerommet. Kan sikkert kjøpe små batteri led lys.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA