Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Inneluft/uteluft ute av kontroll...

Startet av Havebigfun, fredag 03. januar 2014, klokken 22:26

« forrige - neste »

maxmekker

Sitat fra: D.O på tirsdag 24. desember 2013, klokken 13:20
Garo er søppel, kommer over mye jordfeilbrytere og jordfeilautomater som ikke fungerer. Alltid Garo. Må som regel betjene dem manuelt flere ganger for å få dem til å løse ut på test.
Det kan også være at du har mye i skapet ditt slik at omgivelsestemp blir for høy.

litt off topic , men det kan komme at de har gått i metning, som du sikkert vet alt om D O .... Da må de trimmes litt for å komme i gang. Alle produsenter anbefaler minst å teste automaten 2 ganger i året, flere sier nå hver måned for å ha 'ryggen' fri, om slike problemer oppstår. 

Prøv å se om du kan få litt lufting mellom automaten Havebigfun siden du sier at problemet ikke oppstår med åpen dør.

scoot

Sitat fra: maxmekker på tirsdag 24. desember 2013, klokken 15:40
Sitat fra: D.O på tirsdag 24. desember 2013, klokken 13:20
Garo er søppel, kommer over mye jordfeilbrytere og jordfeilautomater som ikke fungerer. Alltid Garo. Må som regel betjene dem manuelt flere ganger for å få dem til å løse ut på test.
Det kan også være at du har mye i skapet ditt slik at omgivelsestemp blir for høy.

litt off topic , men det kan komme at de har gått i metning, som du sikkert vet alt om D O .... Da må de trimmes litt for å komme i gang. Alle produsenter anbefaler minst å teste automaten 2 ganger i året, flere sier nå hver måned for å ha 'ryggen' fri, om slike problemer oppstår. 

Prøv å se om du kan få litt lufting mellom automaten Havebigfun siden du sier at problemet ikke oppstår med åpen dør.
Er det jordfeilautomater du tenker på? For GARO-automaten som er avbildet i tråden er ikke en jordfeilautomat.
2009 Revai

maxmekker

yep, det på bildet er en 'vanlig' automat. Var mer et svar til DO ang jfb automater.

Griffel

#18
Sitat fra: scoot på tirsdag 24. desember 2013, klokken 15:15
Sitat fra: Griffel på tirsdag 24. desember 2013, klokken 14:37
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 24. desember 2013, klokken 13:30
Jeg er en av de få som har krussikringer på kursen som bilen skal bruke, nærmere bestemt 20A (tidligere komfyrkyrs). Alle kontaktflater rengjorte, og selve sikringene er byttet før bilen kom i hus for å være sikker på at alt er ok. Likevel blir selve sikringene temmelig varme under lading. Det er kun sikringene; ingenting annet, og spenningsfallet fra skap -> bil er neglisjerbart. Bør vel få inn automater, men er det forskjell på krussikringer mtp varmgang ved merkestrøm?
Skrusikringer er mye mer unøyaktige enn automatsikringer. Den gamle tommelfingerregel om å begrense seg 80% belastning stammer fra skrusikringstiden. En feil som ofte får skrusikringer til å ryke for tidlig er oksidasjon i skrusikringslokket. Plager med at skrusikringene ryker for tidlig blir ofte løst med nye lokk.
Har det noengang vært et problem at en skrusikring løser ut for tidlig? Disse sikringene tåler ofte opptil 1.9 * Sikringsstørrelsen i en time før de bryter. Begynner å bli en ganske stor brannfare i dagens samfunn med masse elektrisk utstyr.
Ikke ta dette som reklame for skrusikringer, men bytt ut til kombiautomater som gir mye bedre sikkerhet.

Ja da det var ofte et problem at skrusikringer løste ut selv med normal belastning, og i svært mange tilfelle lå årsaken i sikringslokket, litt dårlig kontakt der = mye varme rundt sikringen og sikringen røk alt for tidlig. Dette var alment kjent stoff på 60 tallet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#19
Sitat fra: maxmekker på tirsdag 24. desember 2013, klokken 15:40
litt off topic , men det kan komme at de har gått i metning, som du sikkert vet alt om D O .... Da må de trimmes litt for å komme i gang. Alle produsenter anbefaler minst å teste automaten 2 ganger i året, flere sier nå hver måned for å ha 'ryggen' fri, om slike problemer oppstår. 
Kanskje ikke "alle produsenter" men kanskje alle untatt:
http://www.eaton.no/Norway/Electrical/ProductsServices/CircuitProtection/RCOCB/xDigitaldRBM/index.htm
Sitat
XDIGITAL (DRBM)
Digital egenkontroll for kunde
- Et blikk i skapet er «nok»
- Kan selv avlese feilstrømmer
- Slipper å teste vernet jevnlig, for å opprettholde funksjonen til jordfeilvernet.
Klebefri
Og det blir nok fler etter hvert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

D.O

#20
På Garo står det så vidt jeg husker at du skal bruke utløse/test knappen på jfb. Men er svært ofte at ikke denne får bryteren ut. Må fysisk slå av på flere ganger og da virker den kanskje. På samtlige andre merker er min erfaring at Eurotestern alltid får jfb/jfa ut på rett verdi, så fremt der ikke er noe annet feil i anlegget. Ser ikke bortfra at du/andre kan ha kan ha bedre erfaringer med Garo. Men sånn er min efaring iallefall. Forøvrig er trenden at teksten på denne test lappen går fra måndlig, til årlig til ikke eksisterende hos de fleste "bolig utstyrs" produsentene. Noe som er rette veien, da trolig de aller fleste ikke tester jfb funksjonen.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

scoot

Sitat fra: D.O på onsdag 25. desember 2013, klokken 12:58
På Garo står det så vidt jeg husker at du skal bruke utløse/test knappen på jfb. Men er svært ofte at ikke denne får bryteren ut. Må fysisk slå av på flere ganger og da virker den kanskje. På samtlige andre merker er min erfaring at Eurotestern alltid får jfb/jfa ut på rett verdi, så fremt der ikke er noe annet feil i anlegget. Ser ikke bortfra at du/andre kan ha kan ha bedre erfaringer med Garo. Men sånn er min efaring iallefall. Forøvrig er trenden at teksten på denne test lappen går fra måndlig, til årlig til ikke eksisterende hos de fleste "bolig utstyrs" produsentene. Noe som er rette veien, da trolig de aller fleste ikke tester jfb funksjonen.

De aller fleste leverandører andbefaller at du skal bruke den manuelle testknappen et par ganger i måneden, eller årlig, ukentlig blabla alt etter hva som står på lappen. Dette er vel for å vedlikeholde automaten, uten at jeg har brydd meg om å sette meg grovt inn i hvordan mekanismen fungerer.

De aller fleste automatene jeg har vært borti løser ut på nogelunde samme nivå på eurotesteren, men det har jo hendt at automater som har vært i bruk ett par år ( og da ofte ikke "vedlikeholdt" med testknapp ) ikke lenger slår ut når det skal.
2009 Revai

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA