Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av vrom, mandag 30. desember 2013, klokken 19:32

« forrige - neste »

vrom

Jeg bruker fortsatt "rated" range på displayet, fordi jeg ønsker å se om kapasiteten forverrer seg over tid. Jeg antar da at rated range er basert på et ideellt forbruk, og ikke påvirket av mitt kjøremønster (?). Jeg pleier å lade til 90%.

I starten var rated range (90%) på ca 440. Idag, etter ca 3 mnd og 4500 km er den 425. Er dette vanlig ?

Forøvrig, jeg stusser stadig over at rated range "faller" 10km den første kilometeren jeg kjører om morgenen. Bilen står ikke i romtemperatur, ca 10-12 grader, men mener å huske at det var tilsvarende "fall" også i september da det var nærmere 20 grader. Er dette også vanlig ? Om det har med temperaturen på batteriet å gjøre, skulle ikke vinterpakken motvirke dette (jeg ser ikke hvordan jeg kan "forvarme" batteriet, kun kupeen) ?

Cowboystrekk

Ikke bry deg om rated, det justeres bl.a ut ifra hvilken FW du har. Bruk ideal du, så kan du heller sjekke rated til sommeren eller de få gangene du lader til 100%. På langturer vil ideal ofte vise kortere rekkevidde enn hva du reelt har, noe som er bra med tanke på rekkeviddeangst :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

vrom

Jeg bruker rated fordi jeg trodde det var en "konstant" målestokk, er det ikke det ?

Cowboystrekk

På en måte, men kjører du mye i by viser den totalt feil, kjører du mye langkjøring blir den mer riktig, kjører du i rolig tempo sommerstid på langtur uten klimaanlegg så kan den faktisk stemme spot-on. Ideal treffer langt bedre, da den tar hensyn til kjørestilen din over flere mil. Kjører du mye i by treffer ideal bra, men tvert du skal ut på en langtur kan du vurdere rated som treffer bedre da.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

vrom

Ja, men da forsto du ikke hva jeg ville fram til. Jeg ville sammenligne batteriets kapasitet over tid. Jeg frykter jo at dette blir dårligere når man har ladet noen ganger. Derfor lar jeg det stå på rated range for å se om denne estimerer stadig lavere rekkevidde på samme % lading.

Jeg har aldri hatt rekkeviddeangst, har enda ikke kjørt lenger enn 12 mil i ett strekk.

Cowboystrekk

Sitat fra: vrom på fredag 20. desember 2013, klokken 10:27
Ja, men da forsto du ikke hva jeg ville fram til. Jeg ville sammenligne batteriets kapasitet over tid. Jeg frykter jo at dette blir dårligere når man har ladet noen ganger. Derfor lar jeg det stå på rated range for å se om denne estimerer stadig lavere rekkevidde på samme % lading.

Jeg har aldri hatt rekkeviddeangst, har enda ikke kjørt lenger enn 12 mil i ett strekk.
Beklager :)

Å sammenligne over tid har ikke noe for seg før det har gått en god stund, flere Teslaeiere rapporterer om like rated som ved kjøp selv med nærmere 20 000 km på samvittigheta. Vet ikke hvor langt du har kjørt, men f.eks påvirkes SOC kraftig av kulde. Du vil oppnå lavere rated om det er skikkelig kaldt ute, bruk forvarmer når du er kobla til appen så kan plutselig rated sprette opp litt. Jeg ville avventa til sent på våren\sommeren med å måle om jeg var deg, da kan du få mer reele tall :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA