Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppgradere lys i bagasjerommene

Startet av JohanH, tirsdag 24. desember 2013, klokken 13:11

« forrige - neste »

snurrehue

Sitat fra: janmb på onsdag 18. desember 2013, klokken 11:22
Sitat fra: snurrehue på onsdag 18. desember 2013, klokken 11:08
Belgierne var visstnok ikke helt klar for en slik bil ennå. Den var for dyr.

Akkurat det er vel veldig lite relevant for din vurdering av å kjøpe bilen eller ei...

At bilen ikke er gunstig i en rekke andre europeiske land er jo et faktum, men et som vedkommer oss i veldig liten grad.

Relevant i det at jeg vil vite potensialet for produsenten Tesla fremover. Hjelper ikke så mye at den er populær i Norge når de ikke får noe særlig volum i større markeder. Det har med flere ting å gjøre:
- sikkerhet for at produsenten (her Tesla) vil bestå
- deletilgjengelighet. Før eller siden vil du måtte reparere bilen. Stag, foringer, dempere, motorer til dørhåndtakene etc. Jo færre biler som ruller rundt på veiene, desto høyere blir deleprisene. Dette leder til høyere driftskostnader, og også høyere forsikringspremie.
- priser for bilen. Lavt produksjonsvolum gir høye enhetskostnader.

cairnz

Nå er vel ikke Model S "massemarkedsbilen" heller da. Det er vel ikke før Model E kommer at det er forventet store volum. Og pr dd. har del vel mer enn nok å gjøre med å produsere det som er bestilt. Er det noen som har noen anelse om hvor stor backlog de har, dvs. hvor lenge må de produsere ~600 biler i uken for å dekke opp allerede bestilte biler?
Elbilist

janmb

Sitat fra: snurrehue på onsdag 18. desember 2013, klokken 11:38
Relevant i det at jeg vil vite potensialet for produsenten Tesla fremover. Hjelper ikke så mye at den er populær i Norge når de ikke får noe særlig volum i større markeder.

Jeg ønsker meg faktisk tvert imot at volumet ikke skal bli for stort. Jeg ser på det som en stort bonus å kjøre rundt i en bil det ikke går for mange andre av.

Når det gjelder firmaets stabilitet og levedyktighet er jeg ikke bekymret overhodet. Musk er en meget vellykket grunder og har mange andre ben å stå på enn bare bil også - uten at det er noen verdens grunn til å tvile på Tesla Motors heller - tvert imot gjør de det jo meget bra og har fått igang et sig på elbil markedet i USA som lover meget got for fremtiden. Markedet i Europa blir nok ikke veldig relevant på elbil på veldig mange år ennå.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

snurrehue

Sitat fra: janmb på torsdag 19. desember 2013, klokken 14:22
Jeg ønsker meg faktisk tvert imot at volumet ikke skal bli for stort. Jeg ser på det som en stort bonus å kjøre rundt i en bil det ikke går for mange andre av.

Når det gjelder firmaets stabilitet og levedyktighet er jeg ikke bekymret overhodet. Musk er en meget vellykket grunder og har mange andre ben å stå på enn bare bil også

Det spørs hva du synes om lavt volum og få biler på veien om Tesla skulle måtte kaste inn håndkledet. Svært høye delepriser, null servicenettverk som kan assistere deg når du står der på veiskuldra med 12v-problemer, ingen som supporterer deg når software er buggy, bruktverdi som dundrer i bakken fordi folk ikke vil kjøpe en bil hvor de vet at batteriet blir drastisk dårligere, og 8-årsgarantien er helt verdiløs, og prisen for å bytte batteri er skyhøy.

Joda, worst case er det, og jeg tror Tesla ikke kommer til å lide den skjebnen. Men så er det jo slik at fortid aldri er noen garanti for fremtid. At Elon Musk har lyktes bra tidligere, er ikke ensbetydende med at han lykkes i fremtiden. Nevner som eksempel: Idar Vollvik.

Er det for øvrig noen som vet hvordan det går med Model X? Om den skal kunne slå an noe særlig på et vinternasjonsmarked, er den avhengig av å kvitte seg med måkevingene av noen dører. Tenk deg disse om du ønsker deg skiboks eller takstativ. Eller trange parkeringshus med lav takhøyde. Eller trange parkeringsplasser i det hele tatt.

Fint om Tesla lykkes, og det håper jeg virkelig de gjør. Et friskt pust er de. De viser at det er håp for fremtida. Men de har mye å bevise. Veldig mye. I det lange løp er det ikke bare en annerledes drivlinje og rask aksellerasjon som vinner. Det er alt som kommer i tillegg. Kvalitetsfølelse. Driftssikkerhet. Deletilgang. Servicenettverk. Ladenettverk.

Bent

Sitat fra: snurrehue på torsdag 19. desember 2013, klokken 14:53(...)
Er det for øvrig noen som vet hvordan det går med Model X? Om den skal kunne slå an noe særlig på et vinternasjonsmarked, er den avhengig av å kvitte seg med måkevingene av noen dører. Tenk deg disse om du ønsker deg skiboks eller takstativ.
Tesla har hevdet å ha en genial løsning for å kunne ha takstativ på Model X. Hva i all verden dette kan være er det ingen andre som forstår.

Sitat fra: snurrehue på torsdag 19. desember 2013, klokken 14:53Eller trange parkeringshus med lav takhøyde.
Dørene vil ha sensorer som hindrer dem i dunke borti ting, og de er hengslet midtveis slik at de kan brukes selv om de ikke er løftet helt opp.

Sitat fra: snurrehue på torsdag 19. desember 2013, klokken 14:53Eller trange parkeringsplasser i det hele tatt. (...)
Dørene er hengslet slik at de ikke slår lenger ut enn bredden på bilen mens de åpner. Dette betyr i praksis at du muligens kan komme deg ut av vingedørene på trangere plasser enn det sjåføren kan komme seg ut av framdøren på.
Tesla Roadster, 25Mm

Bjoris

#20
Sitat fra: Bent på torsdag 19. desember 2013, klokken 17:42
Sitat fra: snurrehue på torsdag 19. desember 2013, klokken 14:53(...)
Er det for øvrig noen som vet hvordan det går med Model X? Om den skal kunne slå an noe særlig på et vinternasjonsmarked, er den avhengig av å kvitte seg med måkevingene av noen dører. Tenk deg disse om du ønsker deg skiboks eller takstativ.
Tesla har hevdet å ha en genial løsning for å kunne ha takstativ på Model X. Hva i all verden dette kan være er det ingen andre som forstår.

Sitat fra: snurrehue på torsdag 19. desember 2013, klokken 14:53Eller trange parkeringshus med lav takhøyde.
Dørene vil ha sensorer som hindrer dem i dunke borti ting, og de er hengslet midtveis slik at de kan brukes selv om de ikke er løftet helt opp.

Sitat fra: snurrehue på torsdag 19. desember 2013, klokken 14:53Eller trange parkeringsplasser i det hele tatt. (...)
Dørene er hengslet slik at de ikke slår lenger ut enn bredden på bilen mens de åpner. Dette betyr i praksis at du muligens kan komme deg ut av vingedørene på trangere plasser enn det sjåføren kan komme seg ut av framdøren på.

Mente jeg leste ett sted at skiboksen skal være stående bak, litt slik som på bussene? Mulig jeg har drømt, hehe... Den kan jo definitivt ikke stå på taket...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA