Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av MindViruz, onsdag 26. mars 2014, klokken 20:30

« forrige - neste »

MindViruz

Hei.

Jeg har opplev noe skummelt med bremsene på min 2014 leaf.

Noen ganger i nedoverbakke, i kombinasjon med en litt skarp sving og litt fart, mister bilen litt bremsekraft. Det skjer når jeg bremser litt (regenereing) for å så bremse hardere for å stoppe bak bilen som står og venter på rødt lys. Da synker plutselig bremsepedalen lengre ned og jeg må trykke hardt for å ikke kollidere med bilen foran.

Sinnsykt ekkelt! Har aldri opplevd dette på noen andre biler. Sist gang det skjedde måtte jeg trykke meget meget hardt på bremsen, og den kjentes litt rar ut. Jeg klarer ikke å framprovosere denne feilen selv, det kommer helt tilfeldig, og merkelig nok stort sett på samme sted...

Noen som har en idè, eller har opplevd det samme?

Ssseee

Opplever det samme.
Går bra nå, men det kommer til å bli "morro" på glatten.
Kjører også en 2014 mod.
2015 Kia Soul

MindViruz

Når skjer dette med deg? Er det spesielle situasjoner? Har blitt svett i pannen ett par ganger når jeg ser bilen foran komme litt for nært. Bra det ikke var fotgjengere jeg skulle bremse for.......

tomrh

#3
Det samme skjer med i-Mieven vår, litt ruglete vei slik at ett hjul slipper litt, sving, litt stor fart etter forholdene og plutselig slår regen seg av og bremsekraften reduseres litt. Dritskummelt. Virker nesten som om systemet kan være likt oppbygd på tvers av merker.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bobbulf

Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Knotten

Det skjer med min Leaf når de mekaniske bremsene overtar for regen, spesielt om man i en bratt utforbakke bruker bremsepedalen på en slik måte at en regenererer kraftig, for så å trykke kraftigere og de mekaniske bremsene overtar. Da er det et lite tiendels sekund bremsekraften minsker før den øker igjen, men jeg har ikke opplevd det som et stort problem, man skal jo kjøre med gode marginer..?
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

fws

Det kan kjennes ut som effekten forsvinner, fordi pedalen synker litt når regenereringen slutter. Hadde det samme på min bil. Jeg kunne også oppleve at bremsene kunne være "nappete" i enkelte situasjoner. Etter "bremsepedal i bunn trikset" og 2-3 måneder med bruk så forsvant det. Du kan også i en nedoverbakke sette bilen i nøytral og bremse litt. Da kobler ikke regenereringen inn slik at bremseklossene blir litt brukt.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Thomas Parsli

Opplevde det samme (tror jeg da) i dag:
Bremset ned en bratt bakke med våt asfalt og kjørte over et kumlokk som var ekstra glatt.

Føltes som regen kuttet, ABS og ESP tok over og jeg mistet bremsekraft et lite øyeblikk.
Ikke dramatisk, men ganske spesieltt følelse.

Etter 40.000km med bilen er dette første opplevelsen av denne art -og jeg har gjørt mye på glatt føre de siste to vinterene.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

MindViruz

Lurer på om abs slo inn hos meg også, så sank bremsepedalen lengre ned.

Uansett, i en nødsituasjon skal bremsekengden være så kort som overhodet mulig. Det synes jeg ikke den er i disse tilfellene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA