Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Definisjon på bil 1 og 2

Startet av jsa061, torsdag 26. desember 2013, klokken 20:03

« forrige - neste »

jsa061

I bergen har vet et Selskap som heter BIR som eies av kommunene Askøy, Bergen, Fusa, Kvam, Os, Osterøy, Samnanger, Sund og Vaksdal. Dette er et selskap som tar seg av søppel, resirkulering osv. På hovedkontoret sitt har de et utall ladepunkter, men disse er ikke med i oversikten over ladestasjoner på ladestasjoner.no.

Jeg synes dette var litt merkelig og kontaktet BIR for å høre om det var mulig å lade der for alle - noe som ble høflig avvist. Dette skulle bare være for de ansatte i BIR. Hva tenker dere om dette? Er det rimelig at et offentlig selskap skal gi vekk strøm bare til sine ansatte? Dette er tross alt strøm som innbyggere i de aktuelle kommunene har vært med på å betale.

cra

Jeg vet ikke hvor mange plasser det er snakk om, og hvor mange av dem som utnyttes, men i utgangspunktet er vel dette noe de har gjort som et incentiv til at egne ansatte skal kjøre elektrisk. Da mener jeg det er greit.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jsa061

Det er 4-5 plasser ledig hver dag. Er jo bra at de oppfordrer sine ansatte til å kjøre elektrisk - all for that. Det jeg reagerer på er at de har laget et gode som bare gjelder for sine egne ansatte. Det blir jo et slags frynsegode. Litt i samme gate som å innvilge seg selv bedre pensjon som politiker. Men strømmen må jo til syvende og sist betales for, av Bergens innbyggere. Så BIR har i realiteten innvilget en liten bonusskatt som vi Bergensere kan betale. Ja, nå setter jeg det litt på spissen altså.

TorC

Det kan jo også være selskapet ikke selv eier bygget. Det er jo ikke uvanlig at offentlige myndigheter leier, og da er det jo opp til gårdeier.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

BE

Uten at jeg vet noe om lokasjon av disse plassene, syns jeg det er helt i orden at de er reservert ansatte.

Det de kunne vurdert var å la de være tilgjengelig for alle utenom normal arbeidstid, bøtelegg missbruk av plassene.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

RuneW

Sitat fra: jsa061 på tirsdag 17. desember 2013, klokken 14:49Det blir jo et slags frynsegode.

Frynsegoder er vel helt vanlig? Om de hadde fått gratis kaffe på jobb så hadde det vært et frynsegode også. Hadde du reagert på det også?

Synes dette er helt ok som det er. Hadde jeg jobbet der hadde jeg ikke syntes det hadde vært så stas om diverse elbilister hadde parkert på bedriftens plasser.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

jsa061

SitatFrynsegoder er vel helt vanlig? Om de hadde fått gratis kaffe på jobb så hadde det vært et frynsegode også. Hadde du reagert på det også?

Hvordan definerer man frynsegoder da? På et eller annet tidspunkt så går det fra frynsegode til kriminalitet. Kaffe er helt klart innenfor og det skal de få kose seg med så mye de vil :) Sier ikke at de ikke skal få gratis strøm heller - var mer interessert i å høre hva andre folk tenkte om saken. Jeg setter pris på alle innspill.

Det er helt klart en gråsone hva offentlig ansatte og andre kan innvilge seg - strøm er ikke nødvendigvis over grensen!

jkirkebo

Sitat fra: jsa061 på tirsdag 17. desember 2013, klokken 15:19
SitatFrynsegoder er vel helt vanlig? Om de hadde fått gratis kaffe på jobb så hadde det vært et frynsegode også. Hadde du reagert på det også?

Hvordan definerer man frynsegoder da? På et eller annet tidspunkt så går det fra frynsegode til kriminalitet. Kaffe er helt klart innenfor og det skal de få kose seg med så mye de vil :) Sier ikke at de ikke skal få gratis strøm heller - var mer interessert i å høre hva andre folk tenkte om saken. Jeg setter pris på alle innspill.

Det er helt klart en gråsone hva offentlig ansatte og andre kan innvilge seg - strøm er ikke nødvendigvis over grensen!

Nei, noen få kroner pr. dag i strøm er på ingen måte over grensen etter min mening. Antageligvis er f.eks frynsegodet "gratis parkering" langt mer verdifullt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorC

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. desember 2013, klokken 17:34
Sitat fra: jsa061 på tirsdag 17. desember 2013, klokken 15:19
SitatFrynsegoder er vel helt vanlig? Om de hadde fått gratis kaffe på jobb så hadde det vært et frynsegode også. Hadde du reagert på det også?

Hvordan definerer man frynsegoder da? På et eller annet tidspunkt så går det fra frynsegode til kriminalitet. Kaffe er helt klart innenfor og det skal de få kose seg med så mye de vil :) Sier ikke at de ikke skal få gratis strøm heller - var mer interessert i å høre hva andre folk tenkte om saken. Jeg setter pris på alle innspill.

Det er helt klart en gråsone hva offentlig ansatte og andre kan innvilge seg - strøm er ikke nødvendigvis over grensen!

Nei, noen få kroner pr. dag i strøm er på ingen måte over grensen etter min mening. Antageligvis er f.eks frynsegodet "gratis parkering" langt mer verdifullt.

Antakeligvis er gratis kaffe mer kostbart for arbeidsgiver enn strømmen man får til bilen... siden det "koster" å hente kaffe fra trakteren hver gang man vil fylle koppen, foruten at noen må kjøpe inn kaffen, trakte den, vaske trakteren osv osv.

Gratis parkeringsplass i byområder langt mer verdi...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

thoru

Sitat fra: jsa061 på tirsdag 17. desember 2013, klokken 12:49
I bergen har vet et Selskap som heter BIR som eies av kommunene Askøy, Bergen, Fusa, Kvam, Os, Osterøy, Samnanger, Sund og Vaksdal. Dette er et selskap som tar seg av søppel, resirkulering osv. På hovedkontoret sitt har de et utall ladepunkter, men disse er ikke med i oversikten over ladestasjoner på ladestasjoner.no.

Jeg synes dette var litt merkelig og kontaktet BIR for å høre om det var mulig å lade der for alle - noe som ble høflig avvist. Dette skulle bare være for de ansatte i BIR. Hva tenker dere om dette? Er det rimelig at et offentlig selskap skal gi vekk strøm bare til sine ansatte? Dette er tross alt strøm som innbyggere i de aktuelle kommunene har vært med på å betale.
Hvordan vet du at de ansatte får denne strømmen gratis?
Jeg jobber i det offentlige og har et slikt el-uttak på jobb.
Den vanlige felles nøkkelen passer inn i denne boksen, men jeg betaler en fast sum for strømmen pr år.
Men nå har ikke jobben min nektet andre å benytte uttaket mitt på kveldstid, men i arbeidstiden er plassen reservert meg.

MrMastodon

En sånn løsning som thoru nevner burde vært standard for offentlige arbeidsplasser (der det offentlige eier bygget), at det var "fritt frem" for andre å lade mellom f. eks. 17 og 07,  og hele døgnet i helgen. På den måten øker man offentlige ladepunkter drastisk , til en billig penge, infrastrukturen er der allerede! Jeg hadde gladelig betalt for å kunne en hundrelapp eller to-tre i måneden for å kunne benytte meg av dette!

jsa061

SitatEn sånn løsning som thoru nevner burde vært standard for offentlige arbeidsplasser (der det offentlige eier bygget), at det var "fritt frem" for andre å lade mellom f. eks. 17 og 07,  og hele døgnet i helgen. På den måten øker man offentlige ladepunkter drastisk , til en billig penge, infrastrukturen er der allerede! Jeg hadde gladelig betalt for å kunne en hundrelapp eller to-tre i måneden for å kunne benytte meg av dette!

Godt poeng, hvorfor ikke la andre bruke plassene utenom arbeidstiden? Det hadde vært til stor hjelp for mange. Hadde ikke trengt å være gratis heller.

Når det gjelder kaffe på arbeidsplassene igjen, det må jo være en investering arbeidsgiver går i pluss på. En koffinert arbeider jobber jo mye bedre enn en sovende.

bjorn_2390

Regjeringen har satt i gang prosjektet "Grønn stat". Dette handler ikke om å tilgjengeliggjøre offentlige bygg for publikum. Et ledd kan derimot være å gå over til tjenestebiler som er mer miljøvennlige enn dem man tradisjonelt har benyttet.
Et annet ledd, kan være å bevisstgjøre de ansatte til å gjøre mer miljøbevisste valg, som å kjøpe seg elbil i stedet for fossilbil. For å stimulere til den slags, kan et incitament være å tilrettelegge for at de ansatte har mulighet til dette, gjennom å blant annet å tilrettelegge med el-uttak på arbeidsplassen.

Offentlige bygg har en tradisjon for at motorvarmerbokser er låste. Det er flere grunner til dette. Blant annet kan det være at motorvarmerboksene har begrensninger (i ytelse), nettopp fordi man ikke skal kunne rygge innpå campingvogna og benytte seg av ordningen, men at de skal brukes til det de faktisk er satt der for, nemlig en motorvarmer i ny og ne, eller kanskje en kupévarmer, slik at bilene får en grønnere oppstart.

Elbiluttak er ofte også påsatt lås. Dette er fordi det ikke er ment som noen offentlig plass, men at man ønsker å ha en viss kontroll med dette. Mange steder i landet, er for eksempel offentlige bygg satt på sparebluss gjennom natten, slik at man ikke fyrer for kråka. Også et ledd i retning av grønn stat.

Dette kan føre til at det er begrensning i antall timer på døgnet, det faktisk er strøm i uttaket. For eksempel 8-16, når de ansatte er på jobb.

Du vil nok kanskje ikke få "nei", hvis du er en naturlig gjest til det offentlige bygget, for eksempel i ærend av offentlig tjenestemann. Men som privatperson, vil du nok ofte måtte finne andre muligheter. Til det er det et annet system som er satt i system, for eksempel i Oslo, Ishavsveien, Eidsiva og hva de nå heter alle sammen. Den offentlige støtten er styrt gjennom dette, i stedet, for å bygge opp et nettverk til glede for dem som ønsker å kjøre mer miljøvennlig. Dette er ikke ferdig utbygd, men går vel nødvendigvis i riktig retning. Tror man vil ha meget mer igjen for å sette rette skyts inn for å gå videre på dette! Elbilforeningen er en god ambassadør for dette.

Det er ingenting i veien for at arbeidsgivere i det private markedet tilrettelegger for sine ansatte. Dette vil bare kunne gi arbeidsgiveren/bedriften positiv publisitet. "Se, her har vil tilrettelagt for våre ansatte, - vi er en grønn bedrift" bla bla bla. En bedriftseier/leder med rett teft, vet å benytte seg av media på rett måte.

Her kan man lese litt om Grønn stat:
http://www.regjeringen.no/en/dokumentarkiv/Regjeringen-Bondevik-I/aad/Taler-og-artikler-arkivert-individuelt/1998/gronn_stat.html?id=262539
Blå Euro-Leaf (2012)

artemiss

Jeg jobber på Drammen sykehus og har min egen plass med stikkontakt for lading. Disse plassene eies og disponeres av sykehuset, så vidt jeg har forstått. Jeg betaler kr. 400 i måned for denne plassen og jobber full stilling, både dag, kveld og nattevakter og ville ha blitt ganske irritert hvis noen hadde benyttet seg av "min" plass. Det kan hende at de plassene som du snakker om også blir betalt for av ansatte, men jeg vet selfølgelig ikke. Det går an å spørre kommunen.
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

Trig8

Flere ladeplasser i Trondheim hos private firmaer er lagt inn på ladeplasser.no.
En må skaffe seg gjesteparkeringsbevis for å slippe parkeringsbot fra privat patkeringsfirma på noen av dem for å bruke i kontortiden, mens de er ellers tilgjengelige året rundt. Veldig greit at de er søkbare på nettet, så har en muligheten til finne dem og antageligvis få lade om nøden er stor.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA