Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FLYTTET: Stordalen vs Spetalen i heftig debatt

Startet av cra, onsdag 10. september 2008, klokken 14:00

« forrige - neste »

cra

Torsdag demonstrerte den amerikanske databrikkeprodusenten (Intel) den nye teknologien ved å få en 60 watts lyspære til å lyse, uten at en eneste stikkontakt eller ledning var å se.

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=528971

Mon tro om noe slikt på sikt kan gjøre el-bilene enda mer ettertraktede, og batierifrie? Jeg antar det vil kreve en nokså heftig infrastruktur. Og det vil kanskje være bortkastet energi mens det ikke reiser noen der? Men for lading ville det jo være sweet å slippe å drasse på kabler og slikt. Bare man parkerer på riktig plass blir bilen automatisk ladet. Bare husk på å ta ut laptoppen av bagasjerommet. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Leste også dette med fornøyelse - hva med lading i autovernet langs veiene våre? Kraftig strømtilførsel (der det er mulig) ville jo gjøre kjørelengden bortimot uendelig   ;D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Ja, om man brukte det til lading av betteriene kunne man oppnål god rekkevidde ved å installere lading i strategiske strekninger :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Hero medlem i dag, super hero i morgen? Gratulerer og takker for innsatsen Cra.

Dette med trådløs lading høres veldig Tesla ut. Likte begrepet "betteriene" i forrige innlegg = bedre batterier!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Sitat fra: Ken på fredag 22. august 2008, klokken 10:48
Hero medlem i dag, super hero i morgen? Gratulerer og takker for innsatsen Cra.

Jegg var da ikke tenkt å gi meg med skarve 500. ;)

Sitat fra: Ken på fredag 22. august 2008, klokken 10:48
Dette med trådløs lading høres veldig Tesla ut. Likte begrepet "betteriene" i forrige innlegg = bedre batterier!

Det var nok en typo fra min side, men en jeg til en forandring var heldig med. :) Kanskje en eller annen batteriprodusent kan snappe det opp og innføre det som et begrep? :)

Er ellers enig i at det høres litt Tesla ut, ja. Uansett er det nå bra at det forskes, så vi slipper å sitte igjen her i "Batteri-steinaldreren". Eller skal vi si vi har kommet til "batteri-bronsealderen"? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Hei HHF,
forslaget ditt var kanskje ment som en spøk, men det lar seg gjøre, 3 isolerte skinner i autovernet med mulighet for 130/220 eller 240/400volt.
Eventuelt en tilpasningstrafo og en likeretter ombord , og du har en mulighet for å kjøre langt.

Dette behøver da bare å legges i motbakker, det er der strømtrekket er stort, og så kjører bilen oppoverbakke samtidig med at batteriet får en opplading.

Farlig for fotgjengere? De har da ingenting på motorveien å gjøre!

Dette blir dessuten billigere enn hydrogenveien.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

HHF

Jeg spøker aldri med strøm  ;). Kunne godt i min villeste fantasi forestille meg at noe slikt ville vært mulig å få til i teorien, men i praksis tror jeg nok vi må se langt etter det ... Men en morsom tanke var det   8)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Griffel

#7
Sitat fra: HHF på tirsdag 26. august 2008, klokken 21:29
Jeg spøker aldri med strøm  ;). Kunne godt i min villeste fantasi forestille meg at noe slikt ville vært mulig å få til i teorien, men i praksis tror jeg nok vi må se langt etter det ... Men en morsom tanke var det   8)
Jeg tror nok dette er alvorlig met, selv om det ikke passer til dagens biler uten en viss ombygging.
Men altså ikke tråløs.


http://www.danskelbilkomite.dk/
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HHF

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Lynet

Dette er fremtiden, uten tvil. Her er noen begrunnelser for det:

  • De greier det på fly og bår med fossilt drivstoff
  • Barna har en ti år gammel bilbane, der lades bilene en gang pr runde på en 10cm lang skinne!
  • De greier det på T-banen
  • Trolleybuss fungerer utmerket
Dette er nok mer realistisk og fornuftig enn avsporingen i miljødebatten som hydrogen er.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hens

Det store spørsmålet er :
Hvorfor har vi ikke elektriske trolleybusser i Norges byer?
Etter krigen gikk det elektriske busser i flere byer i Norge, men de fleste ble faset ut ca 1960-70.
Hovedsaklig fordi disse var avhengig av strømforsyning fra oven, akkurat som trikken. Det medførte endel vedlikehold og avsporinger.

Med dagens teknologi ville et lite batteri kunne lades ved hver holdeplass og i motbakker.
Trådløs overføring tror jeg bare er nok en måte å avspore elbildebatten. Jeg har prøvet dette på ev1 i California, men det er like "tungvint" som å bruke en vanlig stikkontakt. Dessuten er det DYRT, og lite effektivt
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Er det induksjonslading du snakker om Hens?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Yupp.
EV1 har en "halv" trafospade som puttes in i en sprekk i fronten. ( Magnapower?)
overføringen blir da magnetisk, og er elektrisk isolert.
Kan ikke se noen særlig fordel med dette, da det innebærer en fysisk handling for å lade.

Noe annet hadde vært å legge en halv trafo på bakken med den andre halvdelen under bilen på en fast parkeringsplass, med luftfjæring som senket bilen, eller løftet trafoen.....!

Det er forøvrig en som har laget en halvautomatisk plugg-inn løsning på en Kewet  serie 3, men jeg har ikkke hørt hvor langt han har kommet
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

#13
Her er det nok snakk om minst 3 forskjellige ting:

Induktivkobling: Benyttes tildels, og som er det Hens har sett på ev. Denne lages ved at primær og sekundærsiden på en transformator er delt. Tilkobling skjer ved at jernkjernene i de to halvdelene føres tett sammen slik at den magnetiske kretsen blir lukket. Siden kjernen leder magnetisme bedre enn en luft er det slik at jo større luftgap jo større tap i overføringen. Med en halvdel i garasjegulvet og en i bilen trengs en mekanisme som bringer de to delene sammen om ikke tapene skal bli store. Altså jo mer presist en får plassert bilen og jo bedre kontakt en får mellom de to delene jo bedre blir det. 

Transformatoren kan bare overføre vekselstrøm så med framtidige hurtigladesystemer kan denne koblingen ikke brukes (Stor lader i bilen).

Grunnen til at induktivekoblere er laget for elbil er først og fremst begrunnet med større sikkerhet. Bilen blir galvanisk isolert fra strømnettet og det er ingen åpne kontakter som har spenning. Dette er en dyr løsning sammenliknet med vanlige (konduktive) kontakter som også kan gjøres meget sikkert. En jordfeilbryter oppveier i stor grad fordelen med det galvaniske skille, og dersom pluggen for tilkobling har "barnesikring" er berøringsrisikoen minimal.

Magnetisk resonans: Dette var et prosjekt som ble startet en del år tilbake. (Jeg tror det var på initiativ fra Microsoft). Prosjektet gikk på vurdering av muligheten for trådløs overføring av energi,  og konkluderte med at magnetisk resonans var det mest lovende. Dette er nå demonstrert av Intel. Her snakker en om en sender og en motager som er avstemt i forhold til hverandre ikke ulikt en radiosender og mottager, men at energien overføres som magnetiske svingninger i stedet for radiobølger. (egen resonansen i motager må stemme med sender, dette er ikke tilfelle i en transformator hvor resonans bare fører til problemer). Hvor stor effekter som kan overføres på denne måten er uklart, og det  vil nok gå noen år før en har oversikt over potensialet.

Nicola Tesla's metode: Han mente å ha oppdaget (hadde oppdaget?) en annen form for "elektrisk" energi som kunne overføres gjennom luften og hentes ned og omformes til vanlig elektrisitet. Her snakker en altså om et naturfenomen som ingen andre har oppdaget ennå. Dette er for så vidt likt med radiobølger. Iingen kunne se eller føle at det fantes før Hertz demonstrerte fenomenet for sine studenter for drøyt 100 år siden. Om Tesla virkelig hadde funnet denne energiformen vet ingen sikkert. Han var stort geni men var også sterkt plaget av tvangstanker. For øvrig kan en ofte lese at Tesla oppfant vekselstrøm, det stemmer ikke, vekselstrøms generatorer og transformatorer, fantes før Tesla begynte å arbeide med slike systemer, men flerfase strøm har han mye av æren for og dermed vekselstrømsmotor. (Først tofase med  90 ° mellom fasene, noe om også skaper et roterende magnetfelt i likhet med 3fas, før det fantes bare likestrømsmotorer)

I overskulig framtid er nok stikkontakt og plugg i en eller annen form det som praktisk anvemmelig for de fleste formål for midlertidige tilkoblinger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA