Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Softwareversjoner, kalibrering og oppgradering

Startet av elektrolux, lørdag 14. april 2012, klokken 05:23

« forrige - neste »

olehenrikfjeld

Sitat fra: El rayo på fredag 09. november 2012, klokken 00:49
Dessverre teller ikke bilens BMS eller lader kWh, men Ah. Derfor må dette gjøres manuellt ved å note kilometer (bruk triptelleren) kjørt siden siste lading og måle hvor mange kWh som lades inn på batteriet.

OK. Da blir det akkurat som på bensinbil, da: fyll tanken, nullstill trippteller, kjør, fyll opp igjen og noter liter som deles på trippteller...

Denne metoden får jo også med seg alt svinn i kabler og lader. Likevel er det jo synd at vi ikke kan lage et estimat fra Nikometeret. Hva trenger vi for å gjøre det?

- Antall kilometer kjørt (kjent)
- Antall amperetimer forbrukt (kan regnes ut)
- Antall volt (i snitt?)

Hvis man lar Nikometeret stå på under lading, vil man jo også se - minutt for minutt - hvor mange watt som går inn i batteriet.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

elektrolux

Poenget er jo å ta med tap i kabler og lader. Da nytter det ikke å bruke Nicometer eller andre batterimonitoreringsutstyr.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: olehenrikfjeld på fredag 09. november 2012, klokken 12:22
Likevel er det jo synd at vi ikke kan lage et estimat fra Nikometeret. Hva trenger vi for å gjøre det?

- Antall kilometer kjørt (kjent)
- Antall amperetimer forbrukt (kan regnes ut)
- Antall volt (i snitt?)
Dengang batteriet var forholdsvis friskt og vi enda ikke visste at total utlading kunne være skadelig (pga reverserte celler) kjørte jeg til bilen "knapt klarte å forsere en fartshump" og regnet ut fra oppgitt batterikapasitet på 11,5 kWh. Det gir batteri-til-vei måling 1,12 kWh pr 10 km (tilsvarer 0,09 liter bensin pr 10 km) hvis jeg har regnet riktig mot 1,94 kWh pr 10 km stikk-til-vei.

Det blir ikke helt riktig å regne utfra oppgitt batterikapasitet. Brukte nok mer energi fordi batteriet ga fra seg 103 - 105 Ah mens det er oppgitt til 100Ah. Man kan også merke seg at regnestykket ikke stemmer helt: 114V nominell spenning og 100Ah gir teoretisk 11,4 kWh.

http://evalbum.com/794
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på lørdag 10. november 2012, klokken 16:11
Det blir ikke helt riktig å regne utfra oppgitt batterikapasitet. Brukte nok mer energi fordi batteriet ga fra seg 103 - 105 Ah mens det er oppgitt til 100Ah. Man kan også merke seg at regnestykket ikke stemmer helt: 114V nominell spenning og 100Ah gir teoretisk 11,4 kWh.

Har målt noen SAFT celler opp gjennom tidene, og de beste gir 650W/t mens de fleste gir 550W/t. Det gir 10,5-12 kWt batterikapasitet på en oppladet Think Classic. For å lade opp en slik pakke, inkludert opverlading går det 17-20 kWt ut fra nettet. Med andre ord betydelig tap i lader og batteri.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

edyrli

Sitat fra: elektrolux på lørdag 29. september 2012, klokken 07:28
Det var overraskende mye for en så liten bil.

Har testet Nye Think mer og forbruket forblir stabilt på 1,71 kwt / 10 Km fra stikkontakt.

Jeg regner med det er et relativt høyt tap i batteriet.
Bly Reva har et batteri på 11,5 kW/t ved C20. En reva lithium har ca 10,2 kW/t men det gir omtrent dobbel rekkevidde og kortere ladetid.

Hadde vært interessant og sett samme måling på L-ion.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Cronos

Tesla oppgir 2.18 km/MJ (http://www.teslamotors.com/goelectric/efficiency nederst)
Dette får jeg til å bli ca. 1,27 kWh/mil.

Spørsmålet mitt: Er dette realistisk? Tesla har vel riktignok en helt annen "drivetrain" og batteriutnyttelse enn elbiler hittil, men med tanke på at dere oppgir Think og Reva på ca 1,75 kWh/mil, er 1,27 for en så stor og tung bil kanskje litt optimistisk? Eller kan tallet stemme (hvilket jeg håper på)?










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



Griffel

Sitat fra: Cronos på onsdag 14. november 2012, klokken 10:52
Tesla oppgir 2.18 km/MJ (http://www.teslamotors.com/goelectric/efficiency nederst)
Dette får jeg til å bli ca. 1,27 kWh/mil.

Spørsmålet mitt: Er dette realistisk? Tesla har vel riktignok en helt annen "drivetrain" og batteriutnyttelse enn elbiler hittil, men med tanke på at dere oppgir Think og Reva på ca 1,75 kWh/mil, er 1,27 for en så stor og tung bil kanskje litt optimistisk? Eller kan tallet stemme (hvilket jeg håper på)?
Det er nok en del ting de har sett bort fra her, som for eksempel bakker. akselerasjon og retardasjon etc. Du må nok begrense deg til 60km/h og legge til 20-30% for bakker etc. for et realistisk tall.

Dette er forutsetningene i computermodellen det vises til:
Constant speed (such as using cruise control)
Flat ground, no wind
Climate control OFF or using vent only (no heat or air conditioning)
300 lbs of vehicle load (driver plus passenger or cargo)
Windows up, sunroof closed
Tires inflated to recommended pressures
New battery pack
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

edyrli

Det hadde vært interessant og sett en sammenlikning av forbruk fra stikk og avlest forbruk på Tesla S.
Noen som har gjort dette? Det snakkes kun om avlest fra kjørecomputer, og her kan det ligge store avvik fra det faktisk brukte.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

OleT

Dessverre lader jeg både hjemme og på jobb. Ellers hadde mine data vært perfekte siden jeg måtte ha helt nytt el-opplegg i garasjen til Teslaen - og dermed strømmåler som startet på null.

Jeg har mye bakker i starten og veksling mellom stillestående kø og full fart (80+moms) på resten av den daglige pendlingen. Snittet fra triptelleren er 2,34 kWh/10km. Etter 3400 km sto strømmåleren på 711 kWh. Spørsmålet er da hvor mye jeg har ladet på jobb...
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA