Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilen lader ikke, hjelp...

Startet av getor, søndag 12. januar 2014, klokken 21:57

« forrige - neste »

el-snorre

Vedrørende strøm og elbil, så handler dette om å plassere elbilen i et litt større perspektiv. Elbilen er i klimasammenheng og energiperspektiv bare en del av løsninga. Det bygges stadig mer fornybar energi i verden, også her hjemme, og mer skal det bygges.
Energi er som kjent mer enn bare strøm. Vi kommer til å se endring i hvilken energi vi bruker på hva i årene som kommer. Geovarme eller solvarme kan erstatte boligoppvarming. Dette og andre tiltak vil dreie forbruket, noe som igjen vil frigjøre strøm.
Elbiler vil i fremtiden kunne bli en del av strømnettet på en måte vi ikke har sett til nå. Kan hende ikke her hjemme med våre kraftpriser, men hvem vet. Elbilene vil kunne ha større batteripakke, med høyere energitetthet. Bilene vil kunne fungere som store mobile batteribanker, hvor kraftselskap lader og fyller bilen ut fra et samfunnsbehov. Elbilisten kan da børse strøm, hvor det lades når prisen er lav og selges ved toppforbruk (0630-09 og 16-17).
Fakta er at deler av Europa nå begynner å se problemer med overproduksjon av kraft i perioder. De stiller spørsmål med hvor skal de gjøre av strømmen? Vi kan komme i en situasjon hvor atom og kullkraftverk vil slite økonomisk grunnet variabele strømpriser. Hvor markedet i timesperioder vil kunne få ekstremt høye og lavepriser.
Elbiler og "utslitte" batteripakker som gjenbrukens, vil her kunne bli en viktig kilde til stabilt strømnett. Flere bilprodusenter har faktisk slike løsninger klare.
Diskusjonen om elbil, batteri og klima må sees i den sammenhengen, men gjøres sjelden det av kritikerne. Dessuten glemmer man at råstoffene i batteriene faktisk kan gjenvinnes. Trolig vil det være lettere på en rekke elbiler en alskens brunevarer (feks bærbar pc) som har batterier, grunnet sitt volum og fysiske standardisering.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Postman pat

utrolig mange gode innspill i debatten idag.  til de som kommenterte mine punkter så takker jeg for det . min kommentar ref ytelse var mere ment at Myndighetene ikke nødvendigvis vil frita alle teslaens elller andre supercars sine elhestekrefter utover de som trengs for en normal elbil. teslaeierne vet jo at dette er en REN gave som vel ikke forbauser noen om de sier at alt over 100 eller 150 hk beskattes som om det skulle vaert co2 hester. mitt poeng var ikke debatt om co2 mot el, men at Tesla eierne egentlig vet hvilken  indirekte gave de har fått. .....

elller synes jeg elbilforeningen bør gá i dialog med myndighetene om en dag  ( random valgt , men med offentlige tellinger av myndighetene, slik at elbilfolket vet hva de má, mens karbonfolket ikke får anledning til å områ seg eller unngå á kjøre pá jobb hvis de visste at det blir en rufste dag i karbonfeltet.
en ren protestaksjon gjør vondt verre, men et godkjent eksperiment fra myndighetene kan nok fremme saken for elbilistene.  legg til en form for at elbilistene skal gi noe inn i debatten av reduserte fordeler (ikke kollektivfeltet), så kan noe oppnås.

gøy å se at elbilforeningen har tunet inn i diskusjonen.

vh og et godt 2014  øskes til alle. VH PP
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

OddB

Sitat fra: Postman pat på søndag 05. januar 2014, klokken 22:56
utrolig mange gode innspill i debatten idag.  til de som kommenterte mine punkter så takker jeg for det . min kommentar ref ytelse var mere ment at Myndighetene ikke nødvendigvis vil frita alle teslaens elller andre supercars sine elhestekrefter utover de som trengs for en normal elbil. teslaeierne vet jo at dette er en REN gave som vel ikke forbauser noen om de sier at alt over 100 eller 150 hk beskattes som om det skulle vaert co2 hester. mitt poeng var ikke debatt om co2 mot el, men at Tesla eierne egentlig vet hvilken  indirekte gave de har fått. .....

elller synes jeg elbilforeningen bør gá i dialog med myndighetene om en dag  ( random valgt , men med offentlige tellinger av myndighetene, slik at elbilfolket vet hva de má, mens karbonfolket ikke får anledning til å områ seg eller unngå á kjøre pá jobb hvis de visste at det blir en rufste dag i karbonfeltet.
en ren protestaksjon gjør vondt verre, men et godkjent eksperiment fra myndighetene kan nok fremme saken for elbilistene.  legg til en form for at elbilistene skal gi noe inn i debatten av reduserte fordeler (ikke kollektivfeltet), så kan noe oppnås.

gøy å se at elbilforeningen har tunet inn i diskusjonen.

vh og et godt 2014  øskes til alle. VH PP
Å henge seg opp hestekrefter i forbindelse med en elbil blir helt feil. Forskjellen mellom en elbilmotor på 150 HK og en på 450 HK er minimal, i prinsippet bare litt forskjellige transistorer i inverteren og bittelitt mer kobber i selve motoren. Den egentlige grunnen til at Tesla har mulighet til å hente ut over 400 HK er egentlig bare en bieffekt av den store batteripakken.
Slik jeg leser det du skriver tror du at myndighetene vil vurdere å innføre en god gammeldags "luksusskatt" på elbiler ? Det tror jeg ikke er realistisk uansett hvilken farge regjeringen har. Målet med elbilsatsingen er å få ned klimautslippene.
Rekkevidden er den avgjørende faktoren for min bestilling av Tesla. Det hadde ikke hjulpet om den hadde hatt 1000 HK og gullforgylt ratt hvis den hadde hatt en rekkevidde på 100 km !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

getor

#63
Det er godt å se så mye bra reflektert diskusjon på så kort tid  :) Temaet var åpenbart aktuelt og tiden er inne fordi vi er over pionerfasen og over i hverdagen for våre vakre Model S'er.

Til vedkommende som mener jeg ligger med brukket rygg på grunn av fjern nabos vitriole kommentar så har vedkommende nok ikke forstått grunnen til at jeg reiser spørsmålet. Det som skjedde var at jeg ved overhøvlingen ble gjort oppmerksom på en problemstilling jeg hadde oversett, nemlig det at vi i våre fenomenalt fine biler generelt vil provosere omgivelsene. Den refleksjonen avstedkom en erkjennelse at medbilister mener at vi har en urimelige fordel med å få kjøre forbi endeløse køer i bussfila. Når det synker inn, så er det ikke vanskelig å forstå logikken bak argumentasjonen for at det er urimelig, og ditto finne det rimelig å avstå fra fordelen.

Noen andre har derfor argumentert for at vi som Tesla eiere proaktivt bør vise et storsinn og dempe iveren på å vise fordelene vi er gitt, slik at vi som gruppe ikke blir stigmatisert av et voldsomt flertall. Bilene våre synes lett og er enkle å identifisere. Og hver og en av oss enten vi vil eller ikke, er representanter for "Tesla gruppen".

Vi har selvsagt full rett til å utnytte alle de fordeler gitt oss. Ingen tvil om det. Loven er på vår side. Mitt råd er vel at vi ikke bør bruke den retten til fulle til enhver tid og kanskje tenker oss om en gang eller to før vi provosere når vi vet det vil provosere. Enhver får selvsagt selv avgjøre hvor den grensen går. For egen del har det altså blitt å avstå fra bussfila på Mosseveien. Ikke fordi en nabo ikke vil ha meg der men for at jeg ganske enkelt føler at det ikke er riktig å kjøre forbi. Det sagt, jeg har ikke noe i mot Buddy eller Leafs som suser forbi. Men jeg ser provokasjonen når er Model S seiler forbi...


sn0le

#64
Men den samme naboen kan jo kjøpe seg en elbil selv.
Det er ikke slik at det kun er få utvalgte personer i dette landet som får lov til å kjøpe seg en elbil.
Alle har samme muligheten.

Hvis jeg ender opp med en elbil og står i kø på E6 ved Alnabru ut av byen på en fredag så kommer jeg glatt til å
bruke kollektivfeltet.
Jeg kommer raskere frem OG det blir en bil mindre i køen. Vinn-vinn om du spør meg.

En annen ting:
SitatJa, enda mer fancy, vil også mange hevde og trekker frem siste tilskudd: Tesla Model S (det lille bildet). Luksussportsbilen går fra 0 til 100 på 4,4 sekunder. Den koster over 700.000 kroner og ventelistene er på et halvt år.
Finn en feil. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Cirion

Sitat fra: getor på søndag 05. januar 2014, klokken 10:47Buddy og de andre "skoeskene" tolerer de fleste for det er billige biler som utgjøre liten inspirasjon til Jantelovens uttrykk.
Jeg vil si jeg er totalt uening i det du sier på dette punktet, "skoeskene"(ditt ord) er svindyre biler! Du får ekstremt lite for ekstremt mye. Derfor var det stort behov for alle incentivene vi har fått.

Sitat fra: ferrek på søndag 05. januar 2014, klokken 11:10Det som irriterer meg noe helt grenseløst med insentivene elbiler har fått er fritaket for mva. Hvorfor i alle dager skal man ikke betale mva på en vare som dette? Jeg kjøpte meg landeveisykkel i fjor for å sykle til jobb som ligger utenfor Oslo, den betalte jeg mva på! Og det er mye mer miljøvennlig enn all verdens biler, samme hva slags drift de har.
Svaret henger sammen med svaret over. Sykler kan hvem som helst kjøpe, og de som måtte ønske å sykle til jobb har ikke noen økonomisk bariære for å kjøpe seg en. Elbiler er ektremt dyre i innkjøp i forhold til tilsvarende kjøretøy og på toppen av det har de en brøkdel av rekkevidden. Derfor ble det behov for alle disse incentivene, samt fritak for MVA for å få folk flest til å kjøre slike biler. TMS er den eneste elbilen som snur alt dette på hodet. Tilsvarende kjøretøy som TMS koster vesentlig mer...

Sitat fra: getor på søndag 05. januar 2014, klokken 10:47Efter en saftig konfrontasjon med en litt fjern nabo gjorde at jeg begynte å tenke meg om og fant at det å legge seg i bussfila på morgenkvisten kanskje ikke var en så god ide i forhold til å bibeholde omgivelsenes positive holdning til el-bil. Jeg har tatt et oppgjør og kommet til en form for erkjennelse at selv om det er fult lovelig så er det uhyre provoserende for medborgere at jeg på luksusklasse suser forbi køen. Jeg har falt tilbake til "normalen" og legger meg i vanlig kø, solidarisk med omgivelsene.
Jeg må innrømme at det føltes helt feil å suse forbi folk som sitter i kø når det er mulighet for det, men igjen, det har meg folks valg å gjøre. "Alle" kan velge å suse forbi køen, eller stille seg i den. De som velger å sutre over at de selv har valgt å sitte i køen, har jeg ingen forståelse for. Så jeg nyter nå hver eneste gang jeg kan suse forbi køen, og føler at mitt valg bare ble bedre og bedre.

De som ikke orker å sitte i køen, kan bytte bil, kjøre kolletivt eller hoppe på sykkelen :P. Alle alternativene fører til mindre biler i køen men har sine fordeler/ulemper.

Til slutt, jeg kjøpte TMS av helt andre grunner enn incentivene. Incentivene gjorde at jeg fikk råd til verstingen med absolutt alt som kunne bestilles. Incentivene gjorde det også enkelt å overtale kona.

Jeg har ikke bussfiler eller bomringer på vei til jobb, ikke er det mange kilometerne til jobb heller. Lader ikke på jobb, for å unngå folk som sliter med tanken av at jeg får gratis drivstoff. De 2 kronene fyller jeg heller hjemme. Når kona spør om å bli kjørt til jobben, suser jeg gledelig forbi alle som sitter i køen på vei inn til byen, og nyter hvert grønne blink i bommen, og suser like fort ut igjen mens jeg humrer over alle de som jeg kjørte forbi på vei inn og sitter der enda. Jeg kommer før dem på jobb i Asker...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

janmb

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2014, klokken 20:41
Da forutsetter man at vi har eksportkapasitet nok. Slik økningen vil bli i produksjonen innenlands her fremover mot 2020 tyder alt på at kapasiteten på utenlandskablene vil være for liten i overskuelig fremtid.

Om jeg leser deg riktig her mener du at vi vil få mer ren produksjon i Norge enn det fysisk lar seg gjøre å eksportere. For at DET skal ha noen miljømessig relevans måtte det eksistert urene kilder i Norge, noe det for alle praktiske formål ikke gjør.

Nok engang, hvor produksjonen skjer har relativt lite å si (selv om mest mulig kortreist strøm er bra ettersom frakt medfører svinn). For at miljøet skal tjene må kull- og gasskraftverk legges ned - uansett grunn. Om eksport/importkapasiteten er så begrenset som du sier er det nok et hinder for at opprinnelsesgarantier skal kunne fungere.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: el-snorre på søndag 05. januar 2014, klokken 21:34
Diskusjonen om elbil, batteri og klima må sees i den sammenhengen, men gjøres sjelden det av kritikerne.

Helt enig.

For meg er det aller viktigste argumentet dette:

1. ICE biler har allerede så godt som nådd sitt maksimale potensiale av hvor miljøvennlig de kan bli. Virkningsgraden har svært lite potensiale for forbedring og energikilden er både uren og ikke-fornybar. Selv bio-drivstoff er en ufin footprint på miljøet selv om det er bedre.

2. Elbiler har en vanvittig mye bedre virknnigsgrad i seg selv. Selv om man medregner hele kjeden har de fortsatt minst 10-20% bedre virkningsgrad enn ICE-biler.

= Uansett hvordan summen for en elbil faller ut sammenlignet med en ICE-bil __NÅ__ så har elbilen et stort potensiale for forbedring, noe ICE ikke har.

Det eneste alternativet som kunne konkurrere med elbiler miljømessig i fremtiden måtte være atomkraft, men det er vanskelig å se for seg at det skal være hverken praktisk eller økonomisk gangbart i uoverskuelig fremtid. Og uansett har det det tilbakevendende ankepunktet at det bruker en kilde som ikke erstatter seg selv.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA