Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: test bmw i3 vs tesla

Startet av 02jan, tirsdag 10. desember 2013, klokken 20:56

« forrige - neste »

02jan

Er i vurdering med tanke på spesifikasjon av ny elbil, lurer litt på hvordan klima/ ac anlegg i biler som leaf, i3, up, egolf, zoe, o.l. Er konstruert i forhold til bil med forbrennings motor.

Siden jeg ikke har hatt behov for aircondition, og helst vil betjene varme/ luft manuelt. (Noe må jeg jo drive med i en elbil - uten girkasse og chlutch).

kjenner ikke til hvordan varme/luft/aircondition er bygget opp i en el- bil , så spør jeg om det kan allikevel være lurt å velge automatisk styring av klima vs enkelt manuelt styrt klima/ac ? 

f.eks automatisk ac bruker mindre energi enn avskrudd ac ? De er like komplisert bygget opp , ingen vektreduksjon etc.

* er fullstendig klar over komfortforskjellene  mellom auto ac/ manuell ac/ uten ac.





Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

elektrolux

Det skal jo være mulig å deaktivere AC funksjonen på automatiske anlegg. Såkalt ECO modus.

Best er selvfølgelig om en kunne spesifisert bilen helt uten AC.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mr.Zero

Der finnes en versjon av Citroën C-Zero som kommer helt fri for AC. Jeg hadde glatt klart meg uten i min - tror jeg ikke har brukt ac'n mer enn et par ganger, samt satt den på noen ganger for å holde teknikken i live. I fossilbilen, sto alltid klimaanlegget på 20 varme året rundt. Behagelig luxus... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA