Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium Center Console

Startet av Aage M., mandag 16. desember 2013, klokken 13:08

« forrige - neste »

Sjøhyene

Eller kanskje norge skulle brukt 100% av overskuddet fra olje og gass til å re-investere i miljøforkjempene tiltak.
Som nordmann bør man gjøre ganske massive personlige tiltak både i forhold til rutiner og materialistiske opp-ofringer før man kan ha helt god samvittighet klima og miljø messig.

For the record er jeg selv ikke i nærheten, men tror også alt for mange tenker at man såpass enkelt kan betale seg ut av å være en del av problemet, noe jeg syns er synd.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Jalla

Sitat fra: janmb på mandag 09. desember 2013, klokken 22:48

Norges egen kraftproduksjon er allerede for alle praktiske formål ren. Det er ingen kraftverk i Norge som er formålstjenlig å endre for å få en renere produksjon.

Hvor ren norsk vannkraft er i beste fall et definisjonsspørsmål.
Du påfører mer eller mindre permanent skade på miljøet der du regulerer en elv. Det påvirker miljøet rundt elva, og det påvirker selvsagt miljøet i elva.

At noen vil vi skal bygge ut enda mer vannkraft i Norge er nesten utrolig å høre. Det er nesten som å pisse i buksa for å holde varmen på vinteren.

Amoss

Sitat fra: Jalla på tirsdag 10. desember 2013, klokken 19:20
Hvor ren norsk vannkraft er i beste fall et definisjonsspørsmål.
Du påfører mer eller mindre permanent skade på miljøet der du regulerer en elv. Det påvirker miljøet rundt elva, og det påvirker selvsagt miljøet i elva.

Nja, om strømmen er REN oppfatter jeg at kommer ann på om den forurenser eller ei (for eks. C02 og andre "klimagasser"). Om den er miljøvennlig i tillegg er ett annet spørsmål. Norsk strøm er ren, men ikke derved nødvendigvis også miljøvennlig i alle henseende.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TS

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 10. desember 2013, klokken 18:55
også alt for mange tenker at man såpass enkelt kan betale seg ut av å være en del av problemet, noe jeg syns er synd.

Man kan faktisk betale seg ut av noen miljøproblemer.
F.eks : betale mer for kortreiste produkter.
Et lite eksempel:

Jeg kjøper ikke Findus laks som er sendt fra Norge til Kina for å bli pakket og tilbake til norske butikker. Betaler ekstra for økologisk som ikke blir produsert mer miljøvennlig og pakkes i Norge.

Dersom jeg skal handle andre produkter som leker og interiør, ser jeg bevisst etter noe som er produsert i Europa, eller aller helst Norge.
Det koster ofte mer enn det som er produsert i Kina, men det er bedre for miljøet og sannsynligvis tryggere for oss.

Bilen jeg har kjøpt belaster kloden vår med en stor porsjon Co2 både i produksjon og frakt over dammen.
Men, jeg hadde ikke samvittighet til å ødelegge luften i lokalmiljøet mer. Og det fantes kun én løsning for dekke vårt behov med én bil til familie og jobb. Det var Model S
. Jeg trøster meg med at produksjon i større skala og at når andre produsent BMW våkner opp pga bla. mitt kjøp og begynner å produsere konkurrende elbiler så blir verden å bli et litt bedre sted ...
Det er faktisk det Elon Musk vil. Tro det eller ei.

Det jeg får gjort nå, er å forsøke å kjøpe norskprodusert kraft, så langt det lar seg gjøre.
En gang i fremtiden har vi et smartgrid system hvor vår elbiler er desentraliserte batterier i strømnettet som lagrer og tilbakefører ren norsk strøm vi ikke trenger selv i bilen vår..
På slik måte kan vi unngå import på de tidene av døgnet og året hvor forbruket er høyere enn produksjon




rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

vrom

Sitat fra: Birger på mandag 09. desember 2013, klokken 23:26
Sitat fra: vrom på mandag 09. desember 2013, klokken 11:21
Minner meg om Villy i røret på P4 (tror jeg det var) som overbeviste en stakkar om at han trengte Edelstrøm, at naboene ikke ville ha "billig" strøm inn på nettet i nabolaget og at han risikerte sot-avsetninger på støpsler om han ikke oppgraderte snarest. Verden vil bedras.

Imens forbys atomkraft og utbygging av fossefall, og man bruker titalls millilarder på å fange sol der det ikke er sol og vind der det er for mye vind.

Og med dette mener du?

At opprinnelsesgaranti er bullshit. Akkurat som Fairtrade.

janmb

Sitat fra: Jalla på tirsdag 10. desember 2013, klokken 19:20
Hvor ren norsk vannkraft er i beste fall et definisjonsspørsmål.
Du påfører mer eller mindre permanent skade på miljøet der du regulerer en elv. Det påvirker miljøet rundt elva, og det påvirker selvsagt miljøet i elva.

Du blander naturvern og miljøvern - en feil mange gjør.

Det er ingen selvfølge at naturvern skal få stå i veien for globale miljøhensyn. Det er noe mange tar for gitt, men hva som skal prioriteres mest er i høyeste grad et åpent, rikspolitisk spørsmål. Personlig mener jeg globalt miljø er viktigere enn lokale naturhensyn og lokal fauna, men det er min mening.

Nå er det uansett langt større bidrag som kan gjøres enn det lille vi driver med her i Norge. Å bytte ut kull og gass i stor skala i utlandet vil ha langt større potensiale for miljøet uansett.

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Aage M.

Sitat fra: TS på onsdag 11. desember 2013, klokken 10:44
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 10. desember 2013, klokken 18:55
også alt for mange tenker at man såpass enkelt kan betale seg ut av å være en del av problemet, noe jeg syns er synd.

Man kan faktisk betale seg ut av noen miljøproblemer.
F.eks : betale mer for kortreiste produkter.
Et lite eksempel:

Jeg kjøper ikke Findus laks som er sendt fra Norge til Kina for å bli pakket og tilbake til norske butikker. Betaler ekstra for økologisk som ikke blir produsert mer miljøvennlig og pakkes i Norge.

Dersom jeg skal handle andre produkter som leker og interiør, ser jeg bevisst etter noe som er produsert i Europa, eller aller helst Norge.
Det koster ofte mer enn det som er produsert i Kina, men det er bedre for miljøet og sannsynligvis tryggere for oss.

Bilen jeg har kjøpt belaster kloden vår med en stor porsjon Co2 både i produksjon og frakt over dammen.
Men, jeg hadde ikke samvittighet til å ødelegge luften i lokalmiljøet mer. Og det fantes kun én løsning for dekke vårt behov med én bil til familie og jobb. Det var Model S
. Jeg trøster meg med at produksjon i større skala og at når andre produsent BMW våkner opp pga bla. mitt kjøp og begynner å produsere konkurrende elbiler så blir verden å bli et litt bedre sted ...
Det er faktisk det Elon Musk vil. Tro det eller ei.

Det jeg får gjort nå, er å forsøke å kjøpe norskprodusert kraft, så langt det lar seg gjøre.
En gang i fremtiden har vi et smartgrid system hvor vår elbiler er desentraliserte batterier i strømnettet som lagrer og tilbakefører ren norsk strøm vi ikke trenger selv i bilen vår..
På slik måte kan vi unngå import på de tidene av døgnet og året hvor forbruket er høyere enn produksjon

Godt skrevet TS, og veldig enig. Ser imidlertid av diskusjonen at ikke alle deler denne oppfatningen, så det gjelder å fortsette argumentasjonen, for at flere endrer ståsted. Selv små bidrag er viktig, om vi blir mange nok. Se Aftenpostens artikkel i dag:
Yesss! Vi klarte det! Vi presset skurkene i kne!
Er du blant de mange tusen nordmenn som sjekker om sjokoladen eller kjeksen inneholder palmeolje før du kjøper? I såfall har du vært med å presse vandaler i kne.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA