Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Drammen = Maurtue

Startet av KrW, onsdag 16. april 2014, klokken 07:47

« forrige - neste »

KrW

Får Tesla Model X om ca. halvannet år. Nå i mellomtiden kjøper vi en Leaf som vi får neste uke. Skal koble opp for lading på garasjen forhåpentligvis nå i helgen (min bror er elektriker og håper og kjøpe inn det som trengs i morgen). Leafen kommer med 6.6kw lademulighet så vi tenker å montere opp en 32a kurs til garasjen. Ønsker å montere noe som vil fungere både for Leafen og Teslaen. Noen som har en anbefaling på hva vi kan montere opp?

Ønsker helst ikke å bruke mye penger på lading til Leafen da vi bare skal ha den frem til Teslaen. Vi har vel også sjeldent behov for å lade Leafen veldig raskt hjemme men kan jo være greit å ha muligheten. Er det f.eks mulig å montere opp en hjemmeladestasjon som både Leaf og Tesla kan bruke? Eller kan vi lade Leafen med en kabel rett fra 32a uttaket på veggen og andre enden i bilen?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

nofuelno

Sitat fra: KrW på torsdag 03. april 2014, klokken 23:35
Får Tesla Model X om ca. halvannet år. Nå i mellomtiden kjøper vi en Leaf som vi får neste uke. Skal koble opp for lading på garasjen forhåpentligvis nå i helgen (min bror er elektriker og håper og kjøpe inn det som trengs i morgen). Leafen kommer med 6.6kw lademulighet så vi tenker å montere opp en 32a kurs til garasjen. Ønsker å montere noe som vil fungere både for Leafen og Teslaen. Noen som har en anbefaling på hva vi kan montere opp?

Ønsker helst ikke å bruke mye penger på lading til Leafen da vi bare skal ha den frem til Teslaen. Vi har vel også sjeldent behov for å lade Leafen veldig raskt hjemme men kan jo være greit å ha muligheten. Er det f.eks mulig å montere opp en hjemmeladestasjon som både Leaf og Tesla kan bruke? Eller kan vi lade Leafen med en kabel rett fra 32a uttaket på veggen og andre enden i bilen?
Hei, da ville jeg ha satt opp en Type 2 ladeboks / laderegulator / veggboks med Type2 uttak.
Da kan du benytte en Type2 > Type 1 ladekabel til Leaf mellom boks og bil og når du får en Tesla, så benytter du en ren Type2>Type 2 kabel istedet. Dette er normalt lagervare som du kan få tak i før helgen.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

KrW

Takk skal du ha! Er dette noe jeg kan få tak i i Trondheim? Noe firma som selger ladeutstyr for elbil i Midt Norge? Koster litt disse boksene. Jeg tenker egentlig til Leafen billigst mulig og til Teslaen mest praktisk mulig. Også greit om det ser ok ut. Trenger ikke å ha alt klart til Teslaen nå men bør være slik at vi slipper å legge 35meter kabel i bakken på nytt.

Er 10a uttak i garasjen nå men ser det anbefales å ikke belaste kursen 100%. I tillegg har vi en robotklipper som trenger strøm derifra. Et alternativ er jo å montere opp en ny kurs på 16a men litt synd om det er mulig å gå for 32a da. Er det slik at med 32a så trengs en boks imellom men med 16a så trengs det ikke (bare den kladden på kabelen) ?

     
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

sigurdi

#3
Dette er om du har IT nett: Du kan trekke en kabel til garasjen som du sikrer med eks 40A trefas inne, da nok med overlastvern og et lite fordelings boks i garasjen med eks en 32A og en 16A jordfeil automater.

Litt dyrere en 40A jordfeilautomat inne og bare sikringer ute, men ser på det som stor fordel at ikke jordfeil på klipper slår ut all strøm i garasjen og bilen får ikke ladet den natta. (Og self  langtur dagen etter)

Men sjekk med elektrikker om forlegning, mulig du må ha jordfeil vern inne dersom kabel ligger i bakke.

Med 40A trefas ut, har du litt ekstra til lading av gressklipper, lys osv nårbilen lader, fordeler på fasene.

Selv har jeg valgt tre kurser, en til bil, en til 16A utestikk/utelys og en til innestikk, garasjeport åpner og lys.
Dette pga jeg ønsker å ha garasjeportåpner i drift dersom jordfeil på utestikk/lys skulle oppstå. (Mest sansynlig)

Eks trekk ut kabel og overlastvern inne, sett opp underfordeling og 16A kurs som du kan lade Leaf med.
32A enfas må søkes lokal kraftleverandø, så det kan settes opp etter at denne er godkjent.

Følg med kva som skjer på hjemmelading fronten neste året, kommer nok mer kompakte og håper rimeligere, 230 3 fas til 400v omformere, eller direkte til Type 2.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

KrW

Takker!
Det med underfordeling høres ikke så dumt ut men koster vel litt dette også. Ser at Elektroscandia (grossisten som min bror kan handle hos) selger denne ladeboksen http://www.scel.no/uploads/EN_ES_GR_490072_CCL_WBM_v2.1.2.pdf
Vil denne passe til å lade både Leaf og Tesla? Leste i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11831.0 at noen kjøpte den for 8500kr inkl moms på kampanje.Er det andre alternativer som er bedre, billigere eller penere? Heller litt mot denne nå da men.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

KrW

Da kjøpte vi idag:
35meter med kabel: PFSP 1KV 3X10/10MM2 GRÅ
Sikring: Jordfeilaut 32A 2P/C A-TYPE
1 industristikk med 3 hull
Min bror fikk veldig god pris på Elektroskandia

Jeg dro innom både Nissan og Tesla i Trondheim for å spørre om lading. Lærte at Leafen må ha en ladeboks i mellom for bruk med 32a kurs mens Tesla kan kobles rett i stikken om man vil. Nå tenker vi trolig å bestille en Salto ladeboks 230V/1fas/32A/7,2kW tunet til 28a tror jeg det var.

Noen som vet om man kobler Saltoboksen inn i en industristikk eller om man kobler 10mm2-kabelen rett bak i boksen?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

rene

Elektrikeren din kobler kabelen rett inn i Salto-boksen, evt termineres det i et industristikk og Saltoboksen kobles i denne.

jkirkebo

Sitat fra: rene på lørdag 05. april 2014, klokken 00:15
Elektrikeren din kobler kabelen rett inn i Salto-boksen, evt termineres det i et industristikk og Saltoboksen kobles i denne.

Salto-boksen er ikke godkjent for å kobles via stikk, den skal kobles direkte. Men man kan godt sette opp både boksen og stikket på samme kurs, så har man stikket som backup til Tesla-lading om boksen går i stykker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA