Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av Nuvolari, onsdag 18. desember 2013, klokken 00:23

« forrige - neste »

Nuvolari

Når vi etterhvert får blått adapter kan vi lade med 16A fra Schuko ved hjelp av jkirkebos sitt adaptersett (schuko til 32A 1 fase).

Frarådes det å lade med 16A kontinuerlig i 8t på en 16A kurs eller er det helt greit? Jeg spør ettersom Tesla selv har nedjusert hastigheten til 13A på sitt Schuko adapter.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Bjørn

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 10. desember 2013, klokken 12:36
Når vi etterhvert får blått adapter kan vi lade med 16A fra Schuko ved hjelp av jkirkebos sitt adaptersett (schuko til 32A 1 fase).

Frarådes det å lade med 16A kontinuerlig i 8t på en 16A kurs eller er det helt greit? Jeg spør ettersom Tesla selv har nedjusert hastigheten til 13A på sitt Schuko adapter.

Man kan.. men, det frarådes vel pga fare for varmgang.. jeg har testet litt selv (med trekk fra vifteovn på 3700w) i utekontakt og 2.5mm/10m skjøteledning og ca 0' ute.. temp. inni kontakten øke m 1' etter 6t belastning.. knapt antydning til lunk i pinnene på støpslet.
Men.. prøver man dette under andre forhold så vil sef temp. kunne øke. Feks gammel og/el skitten kontakt, varmere vær osv..
Reglen blir vel om man skal prøve dette må man følge m på tingene (varme) hver gang forholdene forandrer seg..

sn0le

#2
Jeg har 16A kurs i garasjen. Jeg og 2 andre garasjer deler denne kursen.
Så i utgangspunktet skal jeg for det meste lade med under 10A for ikke å ta sikringen hvis de andre bruker motorvarmer e.l.

Men jeg vurderer å montere en blå 32A veggkontakt inne i garasjen på denne 16A-kursen.

Fordelen med det er at jeg kan lade med mere enn 13A om jeg ønsker. Og at disse blå kontaktene er mere solid enn vanlig schuko-støpsel.

Ulempen er at jeg må manuelt sette ladebegrensning slik at ikke bilen vil prøve å trekke 26A siden UMC'en detekterer blått adapter.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Li-Ion

Hører flere har fått blått adapter nå. Mottatt i posten... Signatureiere først...
Be afraid...

fredag

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 10. desember 2013, klokken 12:36
Når vi etterhvert får blått adapter kan vi lade med 16A fra Schuko ved hjelp av jkirkebos sitt adaptersett (schuko til 32A 1 fase).

Frarådes det å lade med 16A kontinuerlig i 8t på en 16A kurs eller er det helt greit? Jeg spør ettersom Tesla selv har nedjusert hastigheten til 13A på sitt Schuko adapter.

Tesla advarer mot skjøtekabler. Og Tesla har sperret for lading med mer enn 13A på schuko. Det burde si deg noe.

Da Leaf-eierne fant ut at de kunne lade på 16A ved å kjøpe UMCer fra Mitsubishi, så ble det noen svidde og brente schuko-kontakter rundt omkring. Og Mitsubishi sluttet deretter å selge 16A UMC.

Jeg vil ikke anbefale å lade på 16A på en schuko-kontakt. Bruk noe annet enn schuko hvis du skal lade raskere enn 13A. Jeg vil anbefale deg å ha en sikkerhetsmargin, mtp faren for varmgang og brann.

Det går sikkert bra helt til det ikke går bra lengre. Jeg foretrekker å sove trygt. Har du seriekoblet røykvarsler i garasjen din?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

fredag

Sitat fra: sn0le på tirsdag 10. desember 2013, klokken 15:36
Jeg har 16A kurs i garasjen. Jeg og 2 andre garasjer deler denne kursen.
Så i utgangspunktet skal jeg for det meste lade med under 10A for ikke å ta sikringen hvis de andre bruker motorvarmer e.l.

Men jeg vurderer å montere en blå 32A veggkontakt inne i garasjen på denne 16A-kursen.

Fordelen med det er at jeg kan lade med mere enn 13A om jeg ønsker. Og at disse blå kontaktene er mere solid enn vanlig schuko-støpsel.

Ulempen er at jeg må manuelt sette ladebegrensning slik at ikke bilen vil prøve å trekke 26A siden UMC'en detekterer blått adapter.

Joda, dette er en grei løsning, gitt at kablingen holder god standard.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på tirsdag 10. desember 2013, klokken 17:58
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 10. desember 2013, klokken 12:36
Når vi etterhvert får blått adapter kan vi lade med 16A fra Schuko ved hjelp av jkirkebos sitt adaptersett (schuko til 32A 1 fase).

Frarådes det å lade med 16A kontinuerlig i 8t på en 16A kurs eller er det helt greit? Jeg spør ettersom Tesla selv har nedjusert hastigheten til 13A på sitt Schuko adapter.

Tesla advarer mot skjøtekabler. Og Tesla har sperret for lading med mer enn 13A på schuko. Det burde si deg noe.

Da Leaf-eierne fant ut at de kunne lade på 16A ved å kjøpe UMCer fra Mitsubishi, så ble det noen svidde og brente schuko-kontakter rundt omkring. Og Mitsubishi sluttet deretter å selge 16A UMC.

Jeg vil ikke anbefale å lade på 16A på en schuko-kontakt. Bruk noe annet enn schuko hvis du skal lade raskere enn 13A. Jeg vil anbefale deg å ha en sikkerhetsmargin, mtp faren for varmgang og brann.

Det går sikkert bra helt til det ikke går bra lengre. Jeg foretrekker å sove trygt. Har du seriekoblet røykvarsler i garasjen din?

Skjøtekabel med blå 32A CEE han/hun for 16A lading er skikkelig overkill så det blir ikke noe problem. Garantert.

16A fra schuko hjemme ville jeg ikke satset på. Det er enkelt og billig å få opp et solid 32A stikk på samme kursen.

Personlig bruker jeg stort sett 16A schuko lading på offentlige stolper. Der er risikoen svært lav. Jeg sjekker alltid temperatur på støpselet når jeg kommer tilbake, er det ordentlig varmt (skjer svært sjeldent) melder jeg ifra om dårlig stolpe og prøver å bruke en annen neste gang.

Ladet forøvrig på 16A i Oslo City i dag, støpselet var ikke lunkent engang etter 6-7 timer. Jeg har brukt de fleste kontaktene der og det har aldri vært varmeutvikling. Kun på ladestolpene på Filipstad har jeg hatt større varmgang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA