Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av tlauri, lørdag 15. februar 2014, klokken 22:07

« forrige - neste »

Rio

Det burde egentlig vært kriminelt å lage en slik standard!

Man kunne brukt en RS-485 type buss, eller Ethernet, eller optisk, og kjørt IPv6 over den. Da kunne man hatt et SIM-kort i bilen, overført kryptert betalingsinformasjon, hatt internett mens man ladet og alt annet. Det hadde løst alt av betalingsproblemer, alt av hvordan lade, og hvor mye, reservert plasser og alt annet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Igloo


Sitat fra: Rio på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:38
Det burde egentlig vært kriminelt å lage en slik standard!

Man kunne brukt en RS-485 type buss, eller Ethernet, eller optisk, og kjørt IPv6 over den. Da kunne man hatt et SIM-kort i bilen, overført kryptert betalingsinformasjon, hatt internett mens man ladet og alt annet. Det hadde løst alt av betalingsproblemer, alt av hvordan lade, og hvor mye, reservert plasser og alt annet.

Det høres vel å bra ut dette, men er det idiotsikkert? Tenk deg at du sitter i bilen å surfer... Så er det noen som hacker seg inn i bilens system, for å så sette bilen i en lademodus som den ikke tåler...
Kia Soul Ev

Din Model 3 ble reservert 05/04/2016
RN1071XXXXX

Rio

Sitat fra: Igloo på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:58

Sitat fra: Rio på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:38
Det burde egentlig vært kriminelt å lage en slik standard!

Man kunne brukt en RS-485 type buss, eller Ethernet, eller optisk, og kjørt IPv6 over den. Da kunne man hatt et SIM-kort i bilen, overført kryptert betalingsinformasjon, hatt internett mens man ladet og alt annet. Det hadde løst alt av betalingsproblemer, alt av hvordan lade, og hvor mye, reservert plasser og alt annet.

Det høres vel å bra ut dette, men er det idiotsikkert? Tenk deg at du sitter i bilen å surfer... Så er det noen som hacker seg inn i bilens system, for å så sette bilen i en lademodus som den ikke tåler...

Det er et meget godt poeng, men hvis man har en slik tilgang til laderen, så kan man jo "justere" den uansett. Og ladere med RFID og betalingsløsninger sitter jo allerede på nett. Dessuten kan man separere datastrømmene.

Med Smartkort så ligger krypteringsnøkler osv i selve kortet, og all overføring er kryptert. Dette brukes jo den dag i dag for å overføre betalingsinformasjon fra betalingsterminaler over telefonlinjer, så det er sikkert.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:38
Det burde egentlig vært kriminelt å lage en slik standard!

Man kunne brukt en RS-485 type buss, eller Ethernet, eller optisk, og kjørt IPv6 over den. Da kunne man hatt et SIM-kort i bilen, overført kryptert betalingsinformasjon, hatt internett mens man ladet og alt annet. Det hadde løst alt av betalingsproblemer, alt av hvordan lade, og hvor mye, reservert plasser og alt annet.

Øh. Folk klager alt nå på at ladekablene er dyre, og du vil ha de til å kjøre IPv6?
Internett har da alle på mobilen inkl. en masse datatrafikk allerede, og jeg ser ikke problemet med å ha med et RFID-kort for betaling. Jeg har både Fortum sitt og Grønn Kontakt sitt og ingen av de kostet meg en krone.

For ikke å snakke om hvor mye dyrere ladestolpene og utbygging av disse ville blitt om de plutselig skulle levert internett-aksess også...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. februar 2014, klokken 21:05
Sitat fra: Rio på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:38
Det burde egentlig vært kriminelt å lage en slik standard!

Man kunne brukt en RS-485 type buss, eller Ethernet, eller optisk, og kjørt IPv6 over den. Da kunne man hatt et SIM-kort i bilen, overført kryptert betalingsinformasjon, hatt internett mens man ladet og alt annet. Det hadde løst alt av betalingsproblemer, alt av hvordan lade, og hvor mye, reservert plasser og alt annet.

Øh. Folk klager alt nå på at ladekablene er dyre, og du vil ha de til å kjøre IPv6?
Internett har da alle på mobilen inkl. en masse datatrafikk allerede, og jeg ser ikke problemet med å ha med et RFID-kort for betaling. Jeg har både Fortum sitt og Grønn Kontakt sitt og ingen av de kostet meg en krone.

For ikke å snakke om hvor mye dyrere ladestolpene og utbygging av disse ville blitt om de plutselig skulle levert internett-aksess også...


Problemet her er ikke kostnaden (den er billigere enn en RFID-leser i antall), men at man skal stadardisere internasjonalt. Det er jeg enig i er et problem.

Ladekablene trengte ikke koste et øre mer, man kan kjøre IP over "nesten alt".

(Alle ladestopler som skal ha betalingsløsninger vil jo allerede ha nettverkstilgang, selv om det oftest nok er mobilnet nå.)

Hovedfordelen ville nok heller være at man slapp ekstra betalingsløsninger, og at bilen ble identifisert automatisk, samt at mye mer ladeinformasjon kunne utveksles. Spesielt hvis nettet skulle låne strøm i en periode, slik som skjer i USA, og også med tanke på at bilen selv kunne lade når strømmen er billig. Det er jo ikke viktig i Norge, men det er det i utlandet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA