Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestilte bil til gammel pris, men nytt utstyr, ikke f.

Startet av Meringdal, fredag 06. desember 2013, klokken 23:30

« forrige - neste »

Meringdal

Ja, nå har jeg lest meg grønn opp og ned her inne, men de fleste tråder som inneholder utbygging av privat ladestasjon hjemme, har svært mye synsing frem og tilbake.

Jeg ønsker derfor ett svar på hva jeg trenger. Jeg har 400v og skal sette opp ny kurs til uteboden min. Her har jeg mulighet til å legge ned rør og kabler før plassen blir asfaltert (haster litt). Deretter får jeg en trikker som kan godkjenne og koble kablene slik at alt er på stell

Så. Jeg har lest litt om at jeg kan få rundt 11kwh hjemme. Med rød eller blå kontakt?
Noen sier slimbox og noen sier salto. Jeg vet ikke hva som er hva. :)

Hvor tykk kabel trenger jeg? Trenger jeg noe annet enn ladekabelen som følger med? Adaptere ser jeg de ikke har helt kontroll på hos tesl, men finnes det andre aftermarket?

nofuelno

Sitat fra: Meringdal på fredag 29. november 2013, klokken 00:57
Ja, nå har jeg lest meg grønn opp og ned her inne, men de fleste tråder som inneholder utbygging av privat ladestasjon hjemme, har svært mye synsing frem og tilbake.

Jeg ønsker derfor ett svar på hva jeg trenger. Jeg har 400v og skal sette opp ny kurs til uteboden min. Her har jeg mulighet til å legge ned rør og kabler før plassen blir asfaltert (haster litt). Deretter får jeg en trikker som kan godkjenne og koble kablene slik at alt er på stell

Så. Jeg har lest litt om at jeg kan få rundt 11kwh hjemme. Med rød eller blå kontakt?
Noen sier slimbox og noen sier salto. Jeg vet ikke hva som er hva. :)

Hvor tykk kabel trenger jeg? Trenger jeg noe annet enn ladekabelen som følger med? Adaptere ser jeg de ikke har helt kontroll på hos tesl, men finnes det andre aftermarket?

Hei, du kan begynne med å legge ned et 50mm K-rør, så får du ikke noe problem med å trekke hva det skal være igjennom. Ta så kontakt via info@nofuel.no , så skal jeg gi deg ytterligere råd.
( vil ikke bruke forumet som reklamekanal for en bestemt løsning )
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Meringdal

Jeg fikk altså ikke svar på den epost-adressen, noen andre som kan hjelpe? Hva trenger jeg?


Og kan jeg bruke kabelen som følger med?

Leif1

Ved å legge opp 400V/16A trefasekurs i garasjen skal du kunne bruke det røde adapteret fra
Tesla og kunne lade med ca 11KW.

Edit. Da trenger du kun trefase rød kontakt. Ingen ladestasjon behøvelig.
Konvertitt fra S til X

fredag

Sitat fra: Meringdal på fredag 29. november 2013, klokken 00:57
Ja, nå har jeg lest meg grønn opp og ned her inne, men de fleste tråder som inneholder utbygging av privat ladestasjon hjemme, har svært mye synsing frem og tilbake.

Jeg ønsker derfor ett svar på hva jeg trenger. Jeg har 400v og skal sette opp ny kurs til uteboden min. Her har jeg mulighet til å legge ned rør og kabler før plassen blir asfaltert (haster litt). Deretter får jeg en trikker som kan godkjenne og koble kablene slik at alt er på stell

Så. Jeg har lest litt om at jeg kan få rundt 11kwh hjemme. Med rød eller blå kontakt?
Noen sier slimbox og noen sier salto. Jeg vet ikke hva som er hva. :)

Hvor tykk kabel trenger jeg? Trenger jeg noe annet enn ladekabelen som følger med? Adaptere ser jeg de ikke har helt kontroll på hos tesl, men finnes det andre aftermarket?

Du kan velge mellom å bruke en fastmontert ladekontakt (feks fra Salto eller slimbox) eller sette opp en rød kontakt.

(Blå kontakter er for 230V enfas. Du har 400V, som er mye bedre, og du skal da ikke engang tenke på blå kontakter og enfas.)

Jeg ville satt opp en fastmontert ladeboks, fordi du får en ladeboks som er uavhengig av UMC-en til Tesla, kanskje mer pålitelig, mer brannsikkert, mindre slitasje på UMC, du får en løsning du kan bruke nå istedet for å vente på røde adaptere, men det koster kanskje litt mer.

Jeg ville gått for en ladeboks med integrert type2 ladekabel, siden det gjør ting litt enklere i det daglige.

Alternativt kan du gå for en ladeboks med bare en type2 kontakt, og så kjøpe en separat type2-type2 kabel. Dette er en kabel du uansett bør skaffe deg for å kunne lade på type2-ladestasjoner rundt omkring.

Elektrikeren din kan fortelle deg hvor stort rør du må legge for at han skal kunne trekke 16A 400V kabelen etterpå.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jorkus

400V 16A 3fase gir 11Kw (Rødt adapter og UMC) Dette er den billigste løsningen, kun snaue 600kr for rødt adapter. Hvis du kjøper Rød industri kontakt med integrert schuko kan du lade med den inntil Tesla leverer røde adaptere..
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

maxmekker


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA