Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Knappetrykk for å åpne ladeluke

Startet av Griffel, mandag 02. desember 2013, klokken 22:54

« forrige - neste »

Griffel

http://www.tu.no/industri/2013/11/24/utslippene-halveres-med-norske-elbilbatterier?utm_source=newsletter-2013-11-25&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter
Sitat
Norge er som kjent et av verdens største elbilmarkeder.

Fra et miljøperspektiv ville det vært gunstig om Norge var en ditto stor produsent av batteriene som sitter i elbilene og eksporterte disse i like stor grad som fornybar kraft.

Produksjon av Leaf-størrelse batteri, ga en samlet miljøbelastning på 4,6 tonn CO2-ekvivalenter. Det alene er ca 50% av totalbelastningen ved produksjon av en elbil.
Dersom batteriet ble produsert med vannkraft kunne miljøbelastinngen av betteriproduksjonen reduseres til 2 tonn.
Sitat
Fordeles de 4,6 tonnene på 150.000 kjørte kilometer, utgjør det altså 30,5 gram CO2 per kilometer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mircado


Det er mulig å spore produksjonen av batterier og strømkilde på biler. Tror nok ikke de største på elbil bruker en spesiell skitten miks på energien i dag. Tesla er produsert i Osaka, f.eks (miks av atomkraft, søppelkraft, pluss ??), Think Zebra var Sveits på vannkraft/atommiks - osv. Kina derimot...

Ellers er det viktig å se hva som skjer med bruk/utvinning av kobolt, rare earth metals (og alternativene) etc - hvor mye har vært dårlig, men mye også er i rask, positiv endring. Her er ikke engang to år gammel kunnskap nødvendigvis gyldig lenger.

De som liker industrihistorie eller tror oljen var Norges eneste mulige vei til dagens velstand kan jo researche litt på råvarene til batterier og norske planer for fremtiden før oljen tok helt over all investering og FoU på feltet. Kanskje en god alternativhistorie å finne?
--
Think City Zebra

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA