Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisstigning på vinter dekk. Fra 15k til 23k

Startet av Rio, søndag 17. november 2013, klokken 22:23

« forrige - neste »

Rio

I en del stater i USA vil de nå innføre en ekstra-skatt på elbiler, siden de ikke betaler bensinavgift!

http://us.cnn.com/2013/05/09/tech/innovation/electric-vehicle-taxes/index.html?hpt=us_bn2

Med tanke på hvor stor prosentandel av bilparken i USA er elektrisk så forstår man jo at de taper stoooore penger!


/sarkasme
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

$100 er utvilsomt en meget forsiktig begynnelse.
Ikke stort mer enn årsavgiften i N.

ELLERS
er det ingen tvil om at elbilen mister sitt fritak for å betale sin andel av bilavgiftene
straks antallet er stort nok til å telle på statsbudsjettene rundt om i verden.

Dette kan gjøres helt enkelt på en av 2 måter:
- plombert km-teller lik de dieselbilene hadde i de årene dieselen var avgiftsfri på pumpene.
- plombert GPS-teller.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

fortoggale

Det blir litt omvendt av hva vi ser i Norge men la dere ikke dupere:

Å si ja til el-bil og nei til fossil betyr at det norske folk vil bytte kjøretøy. Lademuligheter vil komme, enten offentlige som nå eller som standardutrustning ved alle arbeidsplasser, butikker, handlesentre, treningsentre og så bortetter. Det blir for lite plass i kollektivfilen så der blir vi nok jaget ut.

Hva da med den tapte provenyen fra bompenger, årsavgifgter og drivstoffavgifter?

Den enkle løsningen som ikke trenger tenkning og desverre den mest sannsynlige er vel om noen år å fjerne bomfritaket og stramme til, dvs øke bomavgiftene kraftig for alle og umulig kraftig for fossilbilene. F.eks kr 15 000 pr måned eller gjerne mer. El-biler slipper sikkert unna med en tredjedel slik at vi kan føle at vi sparer penger.

En alternativ løsning kan jo være at den elektriske bilparkes ses på som en del av vår infrastruktur. Det er mobile energikilder som befinner seg der folk er. Man produserer kraft lokalt med sol, vind, geo osv og forsyner nettet direkte. Det som ikke benyttes i nettet går i bilene. Dessuten mater man bilene når det generelle forbruket er lavt. Når man har toppbelastning morgen og ettermiddag går kraften fra bilen til varmtvann og matlaging. Dermed slipper man å fyre for kråkene i danske og tyske varmekraftverk, strømnettet kan konstrueres uten at man trenger å ta hensyn til ekstrembelastninger.

Og en ting til, transportbehovet dekkes automatisk for batteripakkene har hjul og flytter seg dit forbrukerene til enhver tid er; folk er i jobb - hjulene går rundt og mange er fornøyde.

Men vil vi virkelig det?

Da kan man ikke lengre rane bilistene for å finansiere kvinneuniversitetet på Løten, de palestinske selvstyremyndighetene, toppsubsidierte barnehager eller verdens beste NAV ordninger. De midlene må man enten la være å bruke eller få noen andre til å betale.

Hvem?
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA