Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av bmw i3, mandag 09. desember 2013, klokken 07:46

« forrige - neste »

jkirkebo


Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 16:47
Det finnes mange varianter av lithiumbatterier. A123 som bla Mercedes benytter, og batteriet i Leaf og trillingene er LiFePo batterier.

Niks, Leaf og trillingene bruker LiMn, ikke LiFePO4.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: OleJA på søndag 01. desember 2013, klokken 17:15
Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 16:47
Odd B skrev :
"  Hvorfor skulle disse bilfabrikantene være eksperter på Lithiumbatterier og elektromotorer ?? "

BMW, Audi og Mercedes bygger vel hybridbiler med lithiumbatterier ?
Det finnes mange varianter av lithiumbatterier. A123 som bla Mercedes benytter, og batteriet i Leaf og trillingene er LiFePo batterier. Dette er relativt stabile batterier som en kan kjøre en spiker igjennom uten veldig dramatiske konsekvenser. Ulempen er at de ikke knneholder veldig mye energi.
Tesla har valgt en mye hissigere variant for å være istand til å bygge et 85kWh batteri. Dette krever aktive og passive sikkerhetsystemer bygget inn i batteriet. Dette er også en av grunnene til at 18650 cellene er valgt. Disse er små nok til at enkeltceller kan kortslutte å gå opp i røyk, uten å starte en kjedereaksjon i hele batteriet. Dreamliner batteriet er et godt eksempel på det motsatte....


A123 bruker LiFePO4-batterier, og det spesielle med dem er nanostrukturen.

Nissan bruker LiNMC (nikkel mangan kobolt)

Mitsubishi brukte (det har visstnok vært flere) LiT (Litium Titanat)

Jeg trodde Tesla brukte LiNiCoAlO2, men er ikke helt sikker på det.

Det er ikke noe nytt med å bruke ustabile celler (f. eks. noen LiMn-varianter), som man må ha diverse sikringssystemer på. Bare spør de som designet Dreamliner! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eledille

Sitat fra: Rio på søndag 01. desember 2013, klokken 20:45
Det er ikke noe nytt med å bruke ustabile celler (f. eks. noen LiMn-varianter), som man må ha diverse sikringssystemer på. Bare spør de som designet Dreamliner! ;)

Neida, det som er nytt er å benytte seg av mange tusen ustabile småceller og likevel gjøre det stabilt, sikkert og billigere.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

cyber

Øyvind.h sktev :
" jeg faktisk tror du ikke har forstått Tesla i det hele tatt. "

Jeg har forstått at Tesla har satset på en teknologi som andre ikke synes var noe å satse på - og her har Tesla fått til et gjennombrudd - jeg kritiserer selvfølgelig ikke Tesla for å ha fått til det  :D

Mitt poeng er at de som hittil ikke har prøvd på det Tesla har fått til, får det til hvis de går inn for det med ressurser av en helt annen dimensjon enn det Tesla kan fremskaffe.

Cobos

Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 21:33
Øyvind.h sktev :
" jeg faktisk tror du ikke har forstått Tesla i det hele tatt. "

Jeg har forstått at Tesla har satset på en teknologi som andre ikke synes var noe å satse på - og her har Tesla fått til et gjennombrudd - jeg kritiserer selvfølgelig ikke Tesla for å ha fått til det  :D

Mitt poeng er at de som hittil ikke har prøvd på det Tesla har fått til, får det til hvis de går inn for det med ressurser av en helt annen dimensjon enn det Tesla kan fremskaffe.
Så du mener med andre ord at bensin og dieselmotorene til BMW er perfekte, det samme med girkasse og drivsystemet for øvrig. Sist gang jeg sjekket påstod både BMW og Audi at hemmeligheten til den høye prisen de tar er alle pengene de bruker på å ha "verdens beste" motorer og drivlinjer. Hvor mye penger BMW og VAG gruppen har til å utvikle en nisjemodell er jeg sannelig ikke sikker på. Hovedpoenget med utviklingen av iModellene for BMW har vært den nye materialbruken er det jeg sitter igjen med. Gitt at Tesla pløyer i praksis all fortjeneste inn i videreutvikling av kjerneteknologi'en sin altså batterier og elektrisk drivlinje ville jeg ikke blitt overrasket om det er mer enn de store tyske har mulighet til å vedde på et så usikkert marked som elbiler.
De store tyske kan droppe alt annet og utvikle fantastiske elbiler om 3 år, men jeg skulle likt å se den adm.dir'en som foreslår det, få det gjennom.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

cyber

Sitat fra: Cobos på søndag 01. desember 2013, klokken 22:03
Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 21:33
Øyvind.h sktev :
" jeg faktisk tror du ikke har forstått Tesla i det hele tatt. "

Jeg har forstått at Tesla har satset på en teknologi som andre ikke synes var noe å satse på - og her har Tesla fått til et gjennombrudd - jeg kritiserer selvfølgelig ikke Tesla for å ha fått til det  :D

Mitt poeng er at de som hittil ikke har prøvd på det Tesla har fått til, får det til hvis de går inn for det med ressurser av en helt annen dimensjon enn det Tesla kan fremskaffe.
Så du mener med andre ord at bensin og dieselmotorene til BMW er perfekte, det samme med girkasse og drivsystemet for øvrig. Sist gang jeg sjekket påstod både BMW og Audi at hemmeligheten til den høye prisen de tar er alle pengene de bruker på å ha "verdens beste" motorer og drivlinjer. Hvor mye penger BMW og VAG gruppen har til å utvikle en nisjemodell er jeg sannelig ikke sikker på. Hovedpoenget med utviklingen av iModellene for BMW har vært den nye materialbruken er det jeg sitter igjen med. Gitt at Tesla pløyer i praksis all fortjeneste inn i videreutvikling av kjerneteknologi'en sin altså batterier og elektrisk drivlinje ville jeg ikke blitt overrasket om det er mer enn de store tyske har mulighet til å vedde på et så usikkert marked som elbiler.
De store tyske kan droppe alt annet og utvikle fantastiske elbiler om 3 år, men jeg skulle likt å se den adm.dir'en som foreslår det, få det gjennom.

Cobos

BMW, Mercedes og Audi ( les VW ) investerer rundt 7 % av sine årsomsetninger i utvikling og forskning - du får selv anslå hva det utgjør i kroner og øre. 

Mye.

Havebigfun

VW er den bedriften i Europa som har det største forskningsbudsjettet- det er ikke penger det står på men vilje.

Cobos

Sitat fra: Havebigfun på søndag 01. desember 2013, klokken 22:21
VW er den bedriften i Europa som har det største forskningsbudsjettet- det er ikke penger det står på men vilje.
Jeg har aldri sagt at de ikke bruker mye penger på utvikling, men siden de lanserer hva, 3-8 nye varianter/modeller i året, alle med ICE motorer mistenker jeg at det spiser opp det meste av utviklingsbudsjettet. Så skal det også sies at Tesla utvikler nye modeller for kanskje en femtedel av det andre amerikanske produsenter gjør, hvordan det er i forhold til de europeiske vet jeg ikke.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA