Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av espenel, onsdag 25. desember 2013, klokken 15:47

« forrige - neste »

espenel

Hei !
Jeg er som en unge der jeg har kjøpt min første elbil med defekte/svake batterier.
Har gledet meg over små turer til butikken rett utenfor Oslo og gleder meg til å kjøre ut og inn gjennom bomringene uten at poskassen blir full av regninger fra Fjellinjen :-)
Har takket være forumet her sittet å lest masse fin info, tusen takk !
Gleden av småturene har blitt snudd til sorg der dashbord lyset på instrumenter lading og kmt ikke lyste , så koblet jeg fra alle kontakter på Carcomputeren den som ligger på v side ved kneet. Så kom lyset på igjen men ingen liv i bilen. Det skjedde en gang tidligere under en liten stopp at den var helt død men plutselig så var den i gang igjen etter febrilsk fikling med tennings bryter og gasspedal. Nå har jeg funnet "fartsregulatoren " Curtis under gulvet i bagasjerommet, der er ett relee det slår ikke inn , 10a sikringen i holderen er intakt og det er strøm frem til releet. Har lest om bryter på gasspedal og bryteren i laderen fungerer for å koble ut kjørestrømmen. Har lest om resetting av car controlleren og skal forsøke det etterpå. Er litt corrosjon på batteri terminalene og har renset noen av de. Finner ikke hvor service batteriet sitter , men lys og alt elektrisk virker bra.
Takk.
Espenel :-\

espenel

Fikk ut carcontrolleren og den heter Carcontroller 2.2 står det på printplaten , pure mobility p/n B09_C010042 , den har 2 rs 232 hankjønn kontakter og en pc kontakt. Det er en bryter på printkortet , jeg prøver å koble den til som beskrevet for tidligere cc og trykker på den med tenningen på å ser hva som skjer :-)
Espen

espenel

Hei !
Målt gasspedal bryter , gjennomgang ved ingen gass , røre pedalen og den er åpen.
Carcontroller gir 2 små led på print platen masse korte blink, lyser litt sterkere hvis man vrir om tenningen.
Trykket inn printkort trykkbryteren , virker som det slår av hele car controlleren.
Nå forsvant de blinkende led på batteristatus på dashbordet når jeg setter på lading...merkelig.
rundt 13.16v på batteriene etter lading.
Curtisen skal vel ha en led som kan fortelle feilkoder , den lyser ikke og det er vel curtisen som slår in hoved releet? Hovedreleet slår ikke inn. :-\

espenel

Fant service batteriet under laderen bak, corrodert pluss pol og kabelsko så jeg byttet de....
Er tom for ideer for hva som kan være feilen.

espenel

Snakket med Buddy electric nå og de tror det er motorcontrolleren Curtis som er defekt, de sier carcontrolleren (cc) trenger å koble til pc med pc program som de ikke vil gi ut for å få ut en service rapport. Det betyr at kabel fra clas ohlson osv ikke vil fungere. De sier Curtisen går i stykker ved lav spenning og de bytter til PG DRIVES Motor controller som er mer robust for lave spenninger.

RoadRunner

Ser du plages!
Hvis du skal se batteristatus, så kan du søke på batteristatus på forumet. Evt. så er det en beskrivelse her; http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4468.0.html
Jeg har alltid brukt laptop med serieport for å ta ut utskrift.

Det kan høres ut til at du du har problemer med carcontrolleren din. Du kan følge linken bak "Kewet 5 Juniors" i min signatur under og se om du har noen av de samme symptomene som er beskrevet i den tråden av meg og andre.
Min erfaring etter å ha byttet 3 carcontrollere i Buddyen min fra 2008 er at feilen kommer fort og uanmeldt. Typisk blir taklys og fjernlys borte, og/eller så blir "instrumentpanelet" svart. Da jeg prøvde carcontrolleren i prosjekt-2009 buddyen inn i 2008 modellen var det lys på panelet en kort stund, deretter  ble det mørkt (og ingen framdrift). Jeg har også opplevd å miste revers.
Overhalt carcontroller kostet ca 3000 i Kewet'n (innbytte av defekt cc), mens ny tror jeg kostet 6000.
I Buddyen står det nå en 2010-controller (den siste metro-buddyen), som har fungert upåklagelig. Noe enkel ombygging må til for å få fjernlys etc til å virke med den kontrolleren.
Ellers bidrar korrosjon til store problemer. Du kan kanskje få indikasjon på irr og dårlig kontakt hvis du har (mer) problemer i fuktig vær.

Buddy er en fantastisk enkel konstruksjon så dette finner du sikkert ut av!
Ellers må du må bare fortsette å bruke forumet - vi er bare litt tregere på Kewet/Buddy sidene enn på Tesla ;-). (Der er det mest teoretiske problemstilinger - jeg er overbevist om at du ikke vil finne en eneste Tesla-eier som noen sinne kommer til å få se inn i dypet og få ta fysisk på en eneste batteri-celle i bilen sin, slik som du nettopp har gjort  :o.)
Lykke til!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

espenel

Hei RoadRunner !
Takk for svar , cc den under dashen , har vært underlig da dashbordet har vært mørkt , men fungerer nå . Jeg førsøkte men serieport pc og hyperterminal program for å få utskrift men det fungerte ikke .
Jeg har vel en nyere cc der service rapport må tas ut fra USB b porten på controlleren med tilhørende pc program som ikke Pure mobility vil gi ut. De sier hvis en av målekablene knekker vil jeg få en error1 på dashen. Jeg har ikke hatt noe slikt, den grønne lampen begynner ikke å lyse når jeg rører gasspedalen. og hoved releet slår ikke inn når jeg setter på "tenningen" eller rører gasspedalen. Hovedreeleet styres av en kabel inn på Curtisen så curtisen må være i "live" for å inisiere. Har målt batteriene manuelt fra kontakt nr 2 på CC og fått 12.4-12.5-12.4-11.8-12.5-12.0
når jeg måler direkte på batteriene får jeg litt andre tall, 12.6-venstre foran 11.8-12.5-12.6-12.4-12.5 . Det jeg ikke forstår er hvor eller hvordan Carcomputeren kan slå av Motorcontrolleren (curtis) som man ser på bildet er det koblet in en potmeter gjennom et reelee som slår inn når man trykker på bremsen. Men det som er rart er at ledningene fra potmeteret går inn på ikke aktive kontakter i motorcontrolleren utifra skjema til en Curtis 1274 eller 1244 for den saks skyld... ser for meg ut som man har brukt et potmeter for å justere kraften av den regenerative bremsen når bremselys bryter slås på. Siden bremsen måtte evnt monteres en potmeter der og for å kunne justere kraften av den regenerative bremsen. Ellers har curtisen 72v inn på "tenning" og 3 røde ledninger er koblet fra inn på hovedreelee og rett ned på Curtisen også med 72v. Jeg må muligens ta Curtisen ut for å se hvilken versjon jeg har. Kanskje det er bare å lodde over litt loddepunkter i Curtisen så er vi i gang igjen :-) Er det noen ivrige Buddy folk i nærheten av Sandvika som kunne tenke seg at jeg kunne teste min CC i deres bil ? Egentlig føler jeg en urge for å koble ut så mye som mulig fra CC og evnt klare meg med 6 voltmetere og forbruks amperemeter feks. da ville man se evnt volt dropp på svake batterier under belastning og forstå hva som skjer isteden for å leve i uvisshet over hva cc finner på , når man ikke får ut service rapport uten å kjøre til pure mobility som er utenfor rekkevidde er jo cc ubrukelig ...( hm jeg leste at man kunne koble til en ledning på cc for å få ampere isteden for kmt , kan dette gjøres på den 2.2 versjon cc jeg har ?

espenel

Leste her inne noe sted at CC manipulerer signalet fra gass potensiometeret. Har lyst å legge direkte ledning til motorcontroller (Curtisen) evnt finne ut hvilke ledninger inn til cc man kan koble sammen for å oppnå dette. At nød kapasiteten av batteriet er tilgjengelig ved å vri om nøkkelen sier jo noe om at det den påvirker gass signalet. Fyllte på 0.5dl biltema batterivann på hver av cellene og   behandler ett og ett av batteri parrene med en kraftig desulfator så får vi se.

espenel

Funnet brente transistorer i Curtis motorcontrolleren, har hørt de ryker med svake batterier ?

RoadRunner

Synes å huske at jeg ikke hadde tilslag på hovedreleet da cc var defekt. Tror du bør sjekke cc, enkleste er å bytte m en annen bil - prøv din i den andre først... Tror ikke nødtanken på tenningsnøkkel fungerer uten 100% ok cc.

Hvis du ikke har taklys eller fjernlys er det også et tegn på defekt cc (før 2010-utgaven).

Etter at jeg fikk ny cc av 2010 har det vært stabilt og bra.
Men hvis du har funnet brente komponenter (og lukt?) så er det et dårlig tegn...
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Forvrig er batteriparet ditt dødt på 11.8v. Jeg har to par som er tilnærmet døde, junior kom trillende hjem (dyttet buddyen ) idag etter 1km kjøring...
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

espenel

Hei Road Runner !
Takk tilbakemelding , vet ennå ikke om cc er bra , men den gjør det meste . Tror jeg har samme cc som deg 2010 mod , 4 hvite plugger inn en gul og en grå med mange ledere. Det er 2x rs232 porter hankjønn og en usb B port. Har fått error 1 jeg og når jeg har tuklet med batteriene men det forsvant etter å trykke in printkort bryter , er vel muligens en reset bryter. Man må skru av lokket på carcontroller cc for å komme til denne. Takk for tilbakemelding ang batteriet. CC er ikke vår venn når vi prøver å skvise ut de siste km av batteriene... Har du Curtis motorcontroller i din ?

RoadRunner

Med usb-port på cc så har du den nye, ja. Etter det jeg vet er det ikke mulig å gjøre noe særlig for oss dødelige, jeg er på verksted for å resette når jeg har gjort noe m batteri. Akkurat nå står det å blinker 5%, mens det lyser grønt på Lader....
Kjenner ikke noe særlig til motorkontroller, men tror det er ganske standard med Curtis controller på alle kewet-5 og buddy.
Mener jeg hørte at det var ca 1500 for en ny (?).
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA