Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S på NRK TV i kveld

Startet av MrMastodon, torsdag 05. desember 2013, klokken 20:30

« forrige - neste »

MrMastodon

Har lagt merke til to (egentlig helt forskjellige) ting der strømbruk vises feil.

1: "bygging av eco-trær" - viseren som er ved siden av treet skal jo liksom vise hvor ECO du kjører. Men viss du setter en fartssperre på for eksempel 40 km/t og fortsetter å trykke ned gasspedalen etter du har nådd 40 vil viseren fortsette å vise dårligere og dårligere ECO jo lengre du trykker ned gasspedalen, selv om strømforbruket er uendret. Med andre ord, så ser det ut til at den måler hvor hard du er på gasspedalen, og ikke hvor miljøvennlig du kjører.

2: Hvor mange km klimaanlegget stjeler endrer seg ikke selv om strømforbruket til klimaanlegget endrer seg. Når jeg kan se på "annet" i strømbrukspanelet at det øker når bakviskeren går og minker når den stopper, så er oppdateringen der ganske realtime. Det bør den jo også være på forbruket til klimaanlegget. Hvorfor kan den ikke da også oppdatere "kostnaden" i kilometer?

BE

1. Eco trær er en gimmik, ikke eksakt vitenskap.

2. Dette estimatet er faktisk litt mer fornuftig enn gjennværende kilometer på bilen. Det virker til å estimere påvirkningen over lengre tid slik at det ikke spretter i hytt og gevær slik gjennværende kilometer gjør.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

DeadLock

Hei.

Ett annet "eksperiment" er å kjøre på flat vei i f.eks. 60km/t.

Sett bilen i fri, og trykk deretter akselerasjonspedalen i gulvet og observer "økotrærne"...

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

Thomas Parsli

Jeg har aldri forstått hva de betyr eller hvordan de "gror", men det er åpenbart at det ikke har så mye med miljø å gjøre... Tror jeg har fått flest trær ved køkjøring med mye start og stopp.

Men i Japan har faktisk trærne en mening: http://www.nissan-global.com/EN/NEWS/2012/_STORY/120611-01-e.html

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

pottle

#4
Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men eco-trærne skal sammenligne hvor mye co2 en sparer verden for sammenlignet med en Nissan Tiida. Leaf er bygd på lesten til Tiida og ca like stor. Tiida er ikke et stort navn i Europa, men du ser den i bybildet i andre deler av verden.

Utvikleren av Leaf sine øko-trær målte hvor mye CO2 Tiida slapp ut i forskjellige situasjoner. For eksempel så vil el ICE-bil slippe ut mye CO2 kontra en elbil hvis den står i kø eller på tomgang. Deretter la de inn denne infoen i Eco-trær systemet på Leafen.

Det vil at når Leafen står i kø og kjører sakte så vil den generere trær raskere fordi Leafen sparer masse CO2 hvis du sammenligner den med en ICE-bil i samme situasjon.

Når Leafen kjører på en motorveg så vil den generere trær sakte fordi en ICE-bil er også relativt snill på CO2-en når den kjøres snilt på en motorveg.

Jeg sitter og funderer på at Norge aldri vil vinne CO2-rankingen og tresankingen fordi vi bruker mye mer energi om vinteren på grunn av kulde og dårlige veger. Samtidig så står vi i gjennomsnitt mindre i kø enn den jevne japaner. Det er vanskelig å konkurrere når forholdene er såpass ujevne. Men bevares, ikke noe å klage på - takke meg til å kunne bruke 20 min til jobb.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

MrMastodon

Sitat fra: BE på torsdag 28. november 2013, klokken 12:11
1. Eco trær er en gimmik, ikke eksakt vitenskap.

2. Dette estimatet er faktisk litt mer fornuftig enn gjennværende kilometer på bilen. Det virker til å estimere påvirkningen over lengre tid slik at det ikke spretter i hytt og gevær slik gjennværende kilometer gjør.

For at det skal være sagt, jeg har aldri trodd at eco-trær var eksakt, det var reaksjonen på gasspedalen, spesielt når hastigheten var låse jeg reagerte på!

Når det gjelder guess-my-AC-loss-o-meteret så er man erfaring så langt at når det først har bestemt et tall kan det KUN bli lavere. Og tallet endrer seg ikke så lenge AC er på, og energiinfo er på displayet . Det kunne I det minste oppdatert seg en gang eller fem ila en kjøretur?

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA