Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke alle virus er av det onde...

Startet av Rezet, torsdag 14. november 2013, klokken 12:45

« forrige - neste »

Rezet

Her forleden dag så sluttet varmeapparatet å gjøre jobben sin, nemlig gi varme. Det skjedde på ganske nøyaktig 37.000 kilometer på telleren.
Selv med "luftfelle" på systemet, og hyppig kontroll av væskenivå, så har jeg vel mer eller mindre ventet på denne dagen. Dagen da varmekolben skulle byttes ut med en diesel-varmer fra Eberspächer.

Men, så var det ikke fullt så enkelt. Har brukt bilen en ukes tid uten varme, og det ble jo en kjølig opplevelse. Men den har fungert normalt egentlig, bare brukt betydelig mindre strøm enn når varmeapparatet virket.
Nå har bilen vært inne til diagnose, for å fastslå at kolben var gåen. Det var den, og i tillegg sikringen i PCUen.

Jaja tenkte jeg, da blir det en Eberspächer. Hentet bilen i dag, og på turen hjem så tente varsellampa for feil på høyspent-anlegget. Stoppet bilen et halvt minutt, og startet igjen, så var lampa borte i 10 minutter, før den igjen meldte sin tilstedeværelse. Da er jeg redd det kan se ut or at PCU-en er "grillet" litt mer enn bare en gåen sikring.

Takk og lov for at PCU dekkes av maskinskadeforsikring.
Men sannsynligheten for at bilen blir solgt straks den er i orden igjen er rimelig høy.
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

hma

Hei,

Dette var da dårlige nyheter, men det trenger ikke være kroken på døra :)

Lampeindikasjonen på høyspentfeil kan skyldes feil på varmekolben.

En enkel test på dette er å frakoble varmekontakten på PCU'en. Du må da lage en blindplugg som kortslutter de to minste kontaktene, slik at Emergency Power Off ikke utløses. Se hvordan blindpluggen i nabokontakten (AC) er utformet. Husk å skru av tenning når du gjør dette!

Hvem som har kjørt diagnose på bilen og hva er sjekket?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Rezet

Skal låne en blindplugg fra Thinken på jobb i kveld, så får jeg se om lampa fortsatt lyser opp under kjøring.
Hvis den da glimrer med sitt fravær, ja så er jo alt vel. Lov å håpe. :)

Melhus bil som sjekket bilen og konkluderte med at det ikke kom strøm på kontakten til varmekolben, og at sikring var røket.
Jeg kjenner ikke detaljer rundt hvordan diagnosen ble utført.

2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

hma

Husk at bilen som donerer blindplugg ikke blir kjørbar mens pluggen er ute ;)

Om høyspentslampen blir borte når du kobler fra kolben kan du vurdere å ta ut PCU, så skal jeg hjelpe med å få byttet sikringer. 'belgarath' på forumet bor "ikke så langt unna" deg og har nettopp tatt ut og satt inn PCU, kanskje det er mulighet for å få hjelp(?), men du er vel en habil mekaniker selv? :)

Om høyspentslampa kommer tilbake må det leses ut feilkode på batteriet for å være sikker.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Rezet

Så det er ikke helt umulig å få byttet sikringer selv altså? Hvis det blir nødvendig så setter jeg stor pris på hjelp med akkurat den delen. :)
Å plukke ut PCUen ser jeg ikke på som noe kjempestort problem akkurat. Er bare den tiden det tar å gjøre det.
Kostnad for nye sikringer i så fall? Antageligvis noe lavere enn de 8000 forsikringsselskapet skal ha for å sende bilen til Røhme Selmer i Sandvika?

Du har tilgang på utstyr for å lese ut feilkoder du? Jeg skal sånn tilfeldigvis innover til Trondheim i kveld, så hvis høyspentlampa lyser med blindplugg i så kan jeg kanskje stikke innom?
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

hma

Bare kom innom i kveld så får du en diagnose :)

Bytte av sikringen har en lav kost om man skrur ut/inn pcu selv. Deleprisen på sikringene kan neppe være mer en 50 kroner, så den største kostnaden er porto og timepris for selve byttet av komponentene.

Trøndelag Elbilforening har avtale med serviceverksted for å bytte sikringene. Det er mulig å gjøre selv om man har godt loddeutstyr og er forsiktig, men jeg vil anbefale å overlate det til ekspertisen. Det er jo veldig uheldig om man brenner i stykker noe andre nærliggende komponenter.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Rezet

Supert, da stikker jeg innom en tur i kveld.
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

hma

#7
Her følger en liten konklusjon og forklaring til de som er interessert:

En ex-Think-forhandler i Trøndelag inspiserte bilen til Rezet. For å sjekke status på varmekolben plugget de varmekontakten i AC-uttaket. Deretter sendte de avgårde bilen - uten å varsle eier om at pluggene var byttet om, med den følgen at høyspentvarsel (rød trekant med lyn) begynte å lyse!

Sikringene i AC-uttaket var i orden, men kolben var defekt. Derfor detekterte PCU høyspentfeil og batteriet utløste ekstern isolasjonsfeil (synlig ved diagnose).

Ved å plugge ut varmekontakten og sette inn blindplugger i begge uttakene, forsvant problemet med høyspentfeil.

Nå blir det vel Eberspächer og maksimal rekkevidde året rundt - og en OVMS telemetriløsning som muliggjør fjernstyring av varmeren(?) :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Rezet

hma: Takker så mye for hjelpen med diagnose og sletting av feilkoder i går kveld.

Eberspächer D3WZ er bestillt, og kommer forhåpentligvis rett over helga. Nå skal jeg bare innom småmaskinverkstedet på tur hjem i dag å høre om de har en gammel bensintank fra en snøfreser eller lignende.

OVMS skal bestilles, så snart det kommer på lager igjen.
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

Rezet

Etter 2 gode økter i verkstedet så er Eberspächeren montert og operativ.
Har fått test-kjørt den på Trondheims-tur i går, og jeg vil si at den kommer slettes ikke dårligere ut enn den originale varmekolben når det gjelder effekt.

Hele montasjen resulterte i kun 2 nye små hull i bilen, for å feste sikringsholderen. :D

Også er det på sin plass med en liten stjerne i margen til Nøsen-senteret på Fannrem, som faktisk hadde varmebestandige "overgangshylser" fra innvendig Ø16 til Ø19 mm varmeslange på lager! :D
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

Rezet

Er vel på sin plass med et par bilder også vel. :)
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA