Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skistativ til Model S

Startet av reptil, tirsdag 03. desember 2013, klokken 19:16

« forrige - neste »

reptil

Da har Leafen, som ble tatt i bruk 15. August, kjørt litt over en Bjart og tenkte jeg skulle dele efaringer/irritasjoner/gleder (stryk det som ikke passer) med omverdenen.

Leser Leaf- og hordalandsforumet daglig og har lært mange nye "ord", bl.a. betydningen av en Bjart. Ifølge opphavsmannen skulle jeg nå parkert bilen, siden jeg anser meg som en normal bruker av el-bil. Bilen er "nummer 1"-bil, i og med at det er denne vi bruker til alt så lenge rekkevidden tillater det.

Er generellt sett veldig fornøyd med bilen, tydeligvis fått en utgave som har unngått de store feilene (ptc ++).
Kjøpt rått og brutalt av Autocenteret i Bergen, 255000 inkl krom, metallic lakk og vinterdekk.
Overleveringen var så som så, fikk første tilfelle av rekkeviddeangst da selgeren ikke hadde ladet den noe særlig... men kom helt hjem. Husker egentlig ikke andre tilfeller.
Har vært innom der i ettertid og fått de rette gummimattene, de som kom med bilen må ha vært til forrige utgave.

Av irritasjonsmomenter er det ikke mange, men:
- Lengdejustering av ratt skulle man tro det var enkelt å få til i 2013
- Bluetooth-oppkoblingen når man bytter sjåfør(og telefon) burde vært automatisk. Kan være jeg ikke har lest rette stedet, men Leafen bytter ikke automatisk her i huset. Qashqaien gjør det, hvorfor ikke Leaf...?
- (ikke bilens skyld...men) Hvorfor man i Bergen ikke får gratis parkering og lading i Klostergarasjen har jeg ikke sett mange gode argumenter for

Og så savner man et par ting som man var vant til å ha fra Skodaen:
- Ryggesveip på vindusvisker bak
- Automatisk resirkulering av luft når man bruker vindusspyler
- Automatisk dimming av sladrespeil
- Oppvarmede spylerdyser

Men, man kan ikke få alt.

Vurderer på sikt å kjøpe en ny ladekabel med regulering av strømmen, men det får jeg vurdere når jeg sliter med ladeplasser. P.t. er det ikke behov for det, men med tanke på populariteten til el-bil om dagen så får man se.

Uten at jeg skal påstå at jeg hadde ekstremt peil på bilen på forhånd, så er rekkevidden som forventet. Kanskje litt mindre, men en evt irritasjon over det forsvinner godt når jeg ser på dieselprisene og det grønne lyset i bomringen i Bergen. Økonomien rundt bruken av bilen var salgsargument nummer 1, var veldig fornøyd med gamle bilen....

Forumet her er veldig nyttig, selv om det til tider kan bli en del like tråder.... mye god informasjon og tips. Har ingen store planer om diverse modding, men mye gøyalt folk gjør.

Og så er jeg ikke enig med ekspertene rundt økonomien til bilen, ikke skal jeg selge den etter 3 år og så lenge ingen Leafer er blitt så gamle, da kan de få la være å gjette seg til en bruktpris som favoriserer Golf noe helt hinsides.

Gleder meg til å fortsette å bruke bilen, forventet kjørelengde per år er 3,5 Bjarter  :)
Svart Leaf Acenta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA