Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S og barnevogner - barneutstyr

Startet av svingen, fredag 20. desember 2013, klokken 09:11

« forrige - neste »

svingen

rimlig fesk e-biler eier som jeg er blir jeg litt overasket (fikk bilen på mandag) kjørte til jobben på helsfyr hvor det er 5 offentlige ladestasjoner.
siden jeg hadde fortsatt ca 80% igjen etter min tur (kjørt fra nittedal) så tenker jeg att jeg trenger jo ikke ta en ladeplass og kjørte videre (var da kun 1 nissan leaf med 1 bar som sto der),kom så tilbake 10 min etter og ha parkert og da var det 4 biler på ladeplassen,
nissan leaf med 1 batteri bar,så han her trengte strøm (under 33% igjen)
nisan leaf med 2 batteri bar og blinket på den 3 så han her har nok minimum 66%,eller kanskje 99% hvem vet,tviler på han trenger strømmen.
VW e up som ikke ladet en gang bare sto der!
en stk buddy som jeg ikke har ide om trenger strøm han ladet i det minste.


Noe må gjøres her mener jeg,den ladestasjonen her er veldig populær da det er lite parkering plasser i omerådet,så mange parker nok her pga det er enkelt og greit.

Men de som faktisk trenger strøm får da ikke strøm,så hva skal man gjøre da?

tviler på pliktig lading hjelp da setter vel bare folk i kontakten og går.
maks 3 timer? da ville dem som trenger strøm få ladet hvis man setter opp type 2 22kw så får jo de som trenger mere strøm  nok strøm og.
da vil man få bort dem som bare står der fordi det er kjekt.

ingen ide hvordan det skal løses,personlig får meg er det ikke noe problem da jeg kommer frem og tilbake,men trasig får han med nissan leaf med liten strøm igjen hvis han ikke får ladet og kjører så langt hver dag.......jeg var der 07:20 så man må være tidlig ute....

det her er vel tatt opp XX antall ganger før,men hva skal man gjøre :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

bruisepristine

#1
Var på konferanse i Vika forrige fredag og var tidlig ute kl 0700 for å sikre parkering ved Aker Brygge Dokkveien (48 offentlige ladeplasser!), stod få biler der da jeg kom men innen kl 0750 (ca) var parkeringen full. Det som forundret meg var at mange av elbilistene ikke ladet engang, jeg vil anslå uten å overdrive så mye som halvparten. Dette mener jeg folk burde holde seg for gode for. Har man ikke behov for lading kan man finne seg annen parkering. Jeg mener det må bli slutt på gratis offentlige ladeplasser, disse bør avgiftsbelegges på lik linje med andre parkeringer ved aktuelt sted. På den måten vil man kunne luke bort mye av denne trenden hvor man opptar ladeplass selv om man ikke har behov for lading.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

svingen

Er nok den enkleste og muligens den beste måten det her.
var jo samme problem med hurtig lading og,der hvor det var gratis var det kø,kom det betaling så ladet folk eller hjemme billigere.

trist og høre det du opplever og,men det måtte vel bli slik er jo vanlig det og tenkt på seg selv,er vel ikke akuratt overaskende.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

pottle

#3
Nå er det i teoriet ca 20 tusen elektriske kjøretøy på vegen. Alle trenger strøm på en eller annen måte. Alle har også i rett til å parkere på en el-bil parkeringsplass uansett om de lader heller ikke.

Det blir en umulig oppgave å lage offentlig p-plasser med strøm til 50 tusen elektriske kjøretøy som skal være på vegen etter 2016.

Ingen kan forvente å lade strøm på en offentlig plass på grunn av plassmangel. Det eneste du kan forvente fra nå og inn i framtiden er kun å lade hjemme på din egen plass.

Jeg er heller ikke med på at det offentlige skal betale for all elektrisiteten din private bil forbruker på en ladestolpe i gaten. Det er en umulig oppgave å sørge for alle bilene med dagens infrastruktur. Hvis Oslo kommune har 1000 gratis 16A ladestolper, så betyr det at hver stolpe i teoriet kan levere strøm for ca 85 kroner dagen. (16 * 220 * 1 kr *24 timer). 1000 stolper gir oss en teoretisk maksutgift på ca 85 tusen kroner dagen i gratis strøm. Til og med hvis stolpene brukes kun halvparten av tiden betyr det at kommunen spanderer 40 tusen i strøm om dagen og 15 millioner kroner i året.

Mulig det høres ut som at jeg allerede ser dommedagen på høylys dag. Vær gjerne uenig og la meg få høre hva dere synes.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

svingen

@pottle helt rett det du sier her :)

Det jeg håper er att arbeidsgiver kan tilrette legge mere,i dag er det rimelig dyre løsninger får og få RFID osv.
Jeg tror ikke det er så enkelt får en arbeidsgiver og sette opp 10 ladepunkter med RFID og ta 30 kr får aktivering av punktet som da er aktivt i X antall timer fra man har trekt korte? og samtidig ha en enkel måte og "lade" på RFID korta? Eventuelt om man får en oppsumering av antall ganger 1 gang i mnd så betaler man inn på konto,men slitsomt får arbeidsgiver og følge opp osv,i dag er det jo flere som drar korte i kantina og blir trekt på lønnen,hvor enkelt er det og gjøre får elbil?

Eventuelt ha SMS support men det koster jo penger igjen

Nå ser jeg att oslo kommune skal starte med RFID og sms får og bruke ladepunktene så det er jo et steg i korrekt retning,syns alle skal betale får strømmen dem bruker.

så hvis dem lager et enkelt system får og lade med RFID/SMS som er lav kostad og sette opp og enkelt og administrere tror jeg det her kan bli en veldig bra success i fremtiden.

men viktigheten er er enkelt/ingen administrasjons får arbeidsgiver.

Det er jo mange elbiler som er på veien som du sier og flere kommer,men det ikke til og stikke under en stol att flere av oss som har lang reise vei trenger/ønsker og lade bilen når vi kommer frem,da ikke alle av oss har kjøpt en tessla S ;) (får og ikke snakk om 5-10 år nå batteriene på trilinger/leaf starter og bli nede i kanskje 70%)

så håper det blir tenkt på det her fremover,viktig jobb får elbil foreningen og tilrette legge får slike ting som lading,gjerne med betaling men bare man får ladet :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

cra

Det enkleste er å gjøre det slik at:

Å parkere på plasser med mulighet for lading koster det samme som det koster for fossilbiler - enten man lader eller ikke.
Offentlige plasser uten lading er gratis for elbiler.

Kjipt å miste tilgang gratis strøm, men bedre enn å miste muligheten for strøm ved behov i det heletatt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bruisepristine

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA