Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EVSUpgrad - fortsatt smarteste og billigste måte til 16 amp ladekladd?

Startet av Milzit, onsdag 20. november 2013, klokken 23:55

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 11:53
Q2: Ja, som jkirkebo også skriver har jeg sett 10-12 KW strømtrekk via Visible Tesla under forvarming ved temperatur like over 0. I dag forvarmet jeg med bilen i range mode, og da trakk den ca. 3 KW. Det tipper jeg betyr ingen batterivarming, og kupevarmer på halv effekt.

Betyr dette at "Range mode" forhindrer batterivarming?

Jeg "kaldstartet" bilen i -8 i morres (dvs den var ikke plugget i i natt), og når jeg satte den på schuko-lading da jeg kom på jobb så jeg på appen at den lada med 230/13A men fikk kun 2-3 km/t i starten. Etter et par timer var den oppe i 12 km/t med samme ladeeffekt. Og bilen står i Range mode.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

LA-Thing

Sitat fra: Stiania79 på torsdag 21. november 2013, klokken 10:49
Gode spørsmål - lurer på det samme. Min TMS vil så i garasjen med 16 amp / 220 v, men ønsker å ha varm bil hver morgen som jeg har idag med DEFA...

Jeg kunne tenkt meg det samme, veldig fornøyd med DEFA systemet - varm bil på fast klokkeslett uansett vær. Kan jo regne ut ladetid selv, sjekke YR og bruke 'scheduled charging' og app, men hadde vært mye enklere om en kunne programmert lading og forvarming til å være klart f.eks kl. 0730. Så kan heller bilen trekke den strømmen den trenger over den tiden som er til rådighet fra den parkeres. Når de får det til på Nesbyen burde de klare det i Palo Alto. Kan jo være kjekt 'over there' også - men da med ferdig kjølt bil.
Drammen, Tesla Model S #2510

erot

Kanskje halvveis OT, men: Har hørt nevnt at man selv kan definere "gulv og tak" på batteriets temperatur, slik at det aldri går utenfor dette så lenge den er tilkoblet AC, men har ikke funnet noe mer om det i manualen. Noen som vet? Planlagt software update kanskje?

Spinner

Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 11:53
Sitat fra: jorkus på torsdag 21. november 2013, klokken 10:32
Etter å ha lest om forvarming (Tesla og forum) er jeg fremdeles litt usikker på hvordan dette fungerer.
Er det noen som har fasit?
Q1: Slår forvarmen seg av etter en viss tid, eller holder den varmen ihht termostat?
Q2: Varmes både kupè og batteri?
Q3: Benyttes AC strøm hvis TMS er tilkoblet men ikke lader?
Q1: Ja, min gjorde det ved et tilfelle da avgang ble utsatt. Usikker på hvor lang tid det gikk.
Q2: Ja, som jkirkebo også skriver har jeg sett 10-12 KW strømtrekk via Visible Tesla under forvarming ved temperatur like over 0. I dag forvarmet jeg med bilen i range mode, og da trakk den ca. 3 KW. Det tipper jeg betyr ingen batterivarming, og kupevarmer på halv effekt.
Q3: Tror ikke det. Batterikapasiteten ser ut til å falle tilsvarende forbruket. Nå er det vel noen som har rapportert at bilen trekker strøm fra kabelen ved forvarming ved bruk av noe annet enn UMC èn (var det et Salto-produkt mon tro?), men jeg finner ikke innlegget.
Q1: 30 minutter
Q2: Batteriet blir bare oppvarmet så mye som "nødvendig". Dette gjelder også ved lading, lader man 13A shucko trenger ikke batteriet varmes opp til å takle 60 kW.
Q3: JA, hvis man ikke har den forferdelige UMC'en fra Tesla, men bruker en ladekabel som funker :p

Muffinman

Sitat fra: fonberg på torsdag 21. november 2013, klokken 12:12
Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 11:53
Q2: Ja, som jkirkebo også skriver har jeg sett 10-12 KW strømtrekk via Visible Tesla under forvarming ved temperatur like over 0. I dag forvarmet jeg med bilen i range mode, og da trakk den ca. 3 KW. Det tipper jeg betyr ingen batterivarming, og kupevarmer på halv effekt.
Betyr dette at "Range mode" forhindrer batterivarming?
Kanskje ved moderat kulde? Jeg observerte dette ved 1-2 plussgrader. Synes det er helt unødig å varme batteriet når jeg uansett har 30kw regen uten ved start. Det blir jo selvfølgelig ikke samme bilde ved lavere temperaturer, da vil nok noe forvarming være nyttig. Tipper man får det man strengt tatt trenger om bilen står i range mode også. Har inntrykk av at om man slår av dette er bilen veldig generøs med strømforbruk, antagelig for å gi best mulig komfort.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA