Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan spesifiserer du din BMW I3?

Startet av Kvikken, onsdag 27. november 2013, klokken 17:31

« forrige - neste »

pottle

#15
I følge meg så er det også litt mye å forlange at det offentlige skal spandere på oss en 6,6 kw eller opp til 22 kw ladehastighet. Det er unødvendig å lage en slik mulighet fordi det umulig kan være en offentlige oppgave å lempe ut strøm til 150 kr dagen på en 6,6 kW 32A stolpe eller opp til 530 kr i gratis strøm per døgn på en stolpe som genererer 22 kW.

Jeg ser ikke for meg at disse lademulighetene kommer. Mulig det er ok at det står noen 16A kontakter her og der for litt vedlikeholdslading, men ingen bør forvente at strøm i "brede" strømmer bør være gratis i framtiden. Noen betaler for det...
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Brødbilsjåfør


Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. november 2013, klokken 15:07
Sitat fra: pottle på onsdag 20. november 2013, klokken 14:36
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. november 2013, klokken 13:45
6kW lader er ikke noe du setter opp hjemme, men noe som kan være avgjørende for langturer og ferier.

Vi er ikke helt enig der Thomas. 6,6 kW lader er det du BØR bruke hjemme. Det "eneste" du trenger å gjøre for å bruke en 6,6 kW-lader hjemme er å sette opp en fastmontert 32A hjemmelader. Snakk med elektriker.

Forhåpentligvis kommer det flere 6,6KW ladestolper i bybildet i de nærmeste årene så du også kan bruke dette "borte".

Nå er 10A eller en delt 16A det vanligste i Norge garasjer, så en 6kW lader vil for mange koste 15-20.000,-
Hvorfor man bør ha dette hjemme skjønner jeg ikke, da de fleste klarer seg med å lade om natten.

Jeg sover når bilen lader (på 10A), om den var fulladet på 1/3 av tiden ville jeg sovet like lenge :D

Thomas

I mitt tilfelle er det ikke alltid jeg sover lenge nok til at bilen blir fullladet,så jeg forbanner selger big time at han ikke forsto at jeg ville kjøpe 6.6 kw lader men bare avfeide det med at lader tar vi ved overlevering....
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

Bjoris

Hvorfor må en ha lader på veggen for å trekke 32 amp på en Leaf? Jeg har store planer om å lade Teslaen med 32 enfas 230 volt med bare ett adapter (om de noen gang dukker opp da:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Kvikken

Pottle:
Da er kanskje jeg i det tilfellet at det blir for dyrt å gjøre om hele strømanlegget på huset anno 70-tallet og hvis 32A ikke er utbredt ute så spørs det om behovet er der i det hele tatt.

Et siste moment er om det vil ha stor betydning for salgsverdien og hvorvidt den vil bli vanskelig å selge pga. det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA