Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeplasser Eidsvoll

Startet av Elisabeth, tirsdag 07. januar 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

Elisabeth

Det har regnet siden jeg fikk bilen for en uke siden og skeptisk som jeg er til vann og strøm blir jeg litt engstelig når jeg skal sett på og ta av ladekabelen. Bilen må stå ute da jeg ikke har garasje og jeg ser for meg at ladebrønnen kan bli full av snø også, når det "kover" som verst her nord.
Hvilken ende av kabelen er lurest å ta av først? Den i bilen eller den på veggen?
(kontakten ute står under tak, beskyttet for vær og vind).

Det burde jo vært en myk gummipakning rundt ladelokket slik at vann/snø ikke trenger inn i ladebrønnen.

Sikkert dumt å være engstelig for dette, men sikkerheten er viktig for meg :-)
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

BE

Kontakten i bilen skal ALLTID sist inn og først ut!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

el-snorre

Det er rett som BE skiver. Grunnen er at det ikke vil være strøm i kontakten mot bilen, før komunikasjon er opprettet mellom bil og "kladd"/ladeutstyr. Du kan plugge i ladeledningen og stappe den ned i snøen/vann og ingen ting skal skje. Komunikasjonsenheten har en noe kortere tapp, slik at lading ikke starter før det er god kontakt, og slutter straks det er dårlig kontakt.

Dersom du ikke ønsker snø og vann inn så selger Nissan en kjekk beskyttelseskappa til ladebrønnen.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

DeadLock

Hei.

Nissan har tidligere sagt at det er nesten umulig å få elektrisk sjokk via ladeporten.

Les mer om testingen av Nissan Leaf her

Som alltid når det gjelder strøm er det lurt å bruke sunn fornuft. :)

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

Kjell Leaf

Sitat fra: Elisabeth på mandag 30. desember 2013, klokken 10:20
Det har regnet siden jeg fikk bilen for en uke siden og skeptisk som jeg er til vann og strøm blir jeg litt engstelig når jeg skal sett på og ta av ladekabelen. Bilen må stå ute da jeg ikke har garasje og jeg ser for meg at ladebrønnen kan bli full av snø også, når det "kover" som verst her nord.
Hvilken ende av kabelen er lurest å ta av først? Den i bilen eller den på veggen?
(kontakten ute står under tak, beskyttet for vær og vind).

Det burde jo vært en myk gummipakning rundt ladelokket slik at vann/snø ikke trenger inn i ladebrønnen.
Sikkert dumt å være engstelig for dette, men sikkerheten er viktig for meg :-)
Jeg har søkt på nettet for å prøve å finne noen som har fått i seg litt strøm, men finner ingenting. Hadde fuktighet/snø i ladeluken ført til at noen fikk strøm i seg hadde det garantert vært skrevet om det.
Du kan ta det med knusende ro, jeg har tatt ut ladekabelen i pøsregn og det går helt fint.
Støpselet i veggen skal ALLTID være i når du kobler ladekabelen til/fra bilen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

FrodeK


leafster

Det er beskrevet over, men i all hovedak for at du skal bryte strømmen med knappen på pistolen og ikke ved å nappe ut schukoen. Dette er det beste for bilen og ikke minst selve kontakten på veggen.

Dette gjelder jo egentlig alt man eier med strøm tilkoblet.
Koble til støvsuger, kjøkkenmaskin e.l. Skru tingen på, skru tingen av. Koble fra

jkirkebo

Sitat fra: leafster på mandag 30. desember 2013, klokken 11:34
Dette gjelder jo egentlig alt man eier med strøm tilkoblet.
Koble til støvsuger, kjøkkenmaskin e.l. Skru tingen på, skru tingen av. Koble fra

Jepp. Drar man ut støvsugerkontakten mens den er på vil man normalt se en ganske kraftig gnist. Slike gnister ødelegger kontaktpunktene over tid, noe som fører til varmgang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

knnygar

Å halde nede knappen på ladepistolen eit sekund eller to før ein dreg ut kontakta kan også vere lurt.

Dreg ein kontakter ut med straum på blir det ein lysbue, som i prinsippet er det same som i sveiseapparat.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Rico

Sitat fra: el-snorre på mandag 30. desember 2013, klokken 10:42
Dersom du ikke ønsker snø og vann inn så selger Nissan en kjekk beskyttelseskappa til ladebrønnen.

Hvis du tenker på den som gjør at du låser ladeluken så har jeg en slik, og det kommer fortsatt masse snø inn via oversiden av ladeluken. Bruker for øvrig så og si aldri denne saken heller, da den er håpløs tungvint å benytte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA