Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parallellimportere BMW I3?

Startet av krish, mandag 25. november 2013, klokken 10:05

« forrige - neste »

krish

Skulle lade i kveld (230V IT 13A Schuko) og fikk orange blinking ved sidenav ladeporten. Skjermen sa "Charge cable unlatched" og den ladet 0 km/t. Så etter 5 min begynte den sakte å stige opp til 12-13 km/t lading, men fortsatt med orange blink i ved ladekontakten. Tok ladekabel ut og inn et par ganger og prøvde å restarte UMC, ta av og på schuko-adapteren osv, men ingen forskjell, inntil det plutselig lyste rødt ved ladeporten og den pinnen som låser ladeporten gikk ned sånn at jeg ikke fikk putta i ladekabelen igjen. Feilmeldingene florerte på skjermen, 12 V battery low, Car needs service, Pull over, Contact Tesla service osv. Jeg ringte Tesla og de sendte en NAF-mann straks. Kjempefint tenkte jeg! Det viste seg at han nesten ikke kunne noen ting om bilen, og jeg måtte vise ham det meste. Flink type altså, men han kunne bare lite om Model S. Etter masse trykking og prøving på alt mulig både av han og meg holdt vi på å gi opp, men han skulle bare trykke litt til. Da trykka han på den blå P-knappen inne på Controls, og da svartna det helt på skjermene og bilen begynte å trille!!  :o

Jeg kan låse bilen, åpne vinduer og blinke med langlysene, men ingenting annet fungerer.  Desverre så lukka jeg ladeluka helt i begynnelsen når jeg fikk denne feilen, og den har jeg ikke fått opp igjen siden.

Men tenk at bilen bare kan slå av brekket da! I barnehagen der vi har barna våre parkeres bilene i en bakke. Tenk om den plutselig slipper brekket og det står unger bak bilen...

Nå står bilen parkert med 2x4"-bjelker foran hjulene for at den ikke skal trille avgårde og så må jeg vente til Tesla-verkstedet åpner kl 8 i morgen og forhåpentligvis kan hjelpe meg. Tesla Assistanse var hyggelige, men det var jo ikke mye de kunne bidra med på en søndags kveld...

Dette var frustrerende altså... Fytti rakkern.

Edit: Det viste seg at det var ladeporten som var defekt. Ikke selve kontaktene, men rett og slett den pinnen som låser ladekabelen på plass. Easy fix for rangeren. Dette har ført til at det store batteriet aldri har "gitt support til" 12-batteriet som rangeren sa. Grunnen til at bilen hadde skrudd av brekket var fordi NAF-mannen tilfeldigvis hadde satt bilen i fri i sekundet før bilen svarta ut pga av at 12-batteriet var under 12V (11,6V). Så bilen skrur altså ikke av brekket selv - og det er veldig godt å vite! :)

krish

Btw., i hadde 12V-lader på batteriet i ca en time uten suksess.

Havebigfun

Sitat fra: krish på søndag 17. november 2013, klokken 22:47
Btw., i hadde 12V-lader på batteriet i ca en time uten suksess.
Hvis laderen virker er batteriet antakelig konk :o

Tai

Dette var skummelt!!

At brekket plutselig forsvinner kan jo bli skikkelig stygt! Står man i bratt nok bakke til at man ikke klarer å holde igjen bilen kan den jo lett drepe folk!

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Meringdal

blå P? Er det dette som er "tow mode"? Jeg har ikke fått min bil, men har fikla litt på ett par stk, så husker ikke helt.


Men har du f.eks. testa å restarte ved å holde inne begge hjulene på rattet?

ebbrey

Håper han trykket på knappen som setter bilen i fri. Er jo noe galt om bilen bare kan gå tom for strøm og begynne å trille..
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

janmb

Virker jo som om han har slått på tow mode ja... Noe det heller ikke er overraskende at veihjelpsfolk har lært seg at de skal - dog litt lite karrierefremmende når man faktisk trenger brekket på ...
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Amper

kanskje du herjet med bilen når en startet med oppgradering av software... eller er det noe som styres av eier... ?
P85D :o)

krish

Ja, ebbrey, der sier du noe! Den blå knappen endrer jo funksjon etter hver gang man trykker på den, så det stod sikkert at den skulle settes i fri/neutral da han trykka på den, og så døde den kanskje tilfeldigvis pga lavt 12V-batteri akkurat når bilen hadde satt seg i fri. Det høres logisk ut. Og både kona og jeg trenger å vite at bilen ikke bare kan slå av brekket, for det hadde jo rett og slett vært ekstremt skummelt! Men synes denne forklaringen virket logisk.

NAF-mannen bedyret at han ikke hadde trykket på tow mode-knappen, men på den store blå P-knappen.

Software-oppdateringen hadde jeg satt til kl 2 i natt, så den hadde ikke startet.

teslaslaven

Høres ut som om noen har lekt seg i E-Brake & Power Off-menyen.

Som beskrevet i Owners Manual 4.20 deaktiveres p-bremsen om man trykker knappen merket E-brake, det er nøyaktig det samme som å flytte girspaken til "N". Trykk atter engang på samme knapp og vips er parkeringsbrekket på igjen, alternativt velg "P" på girspaken.

"Power off"-knappen finner du under - et trykk på denne, samt bekreftelse om å slå av bilen resulterer i sorte skjermer. Et raskt tapp på den store skjermen igjen og vips starter bilen opp igjen.

Gjør man overnevnte i denne rekkefølgen får man et temmelig likt resultat beskrevet av trådstarter.

krish

Ja, teslaslaven, det må definitivt være det som har skjedd, og så har vi bare hatt ekstremt uflaks med at bilen gikk i svart akkurat da. for jeg får ikke slått på brekket igjen...

Når man trykker "power off" som du beskriver så blir skjermene svarte, men det skal som du sier ingenting til før de våkner igjen. På min bil er skjermene svarte, og det er ingenting som gjør at de slår seg på igjen. Så da er det bare å vente til verkstedet åpner i morgen tidlig...

teslaslaven

Har du prøvd:

1. Å tappe/trykke på den store skjermen?
2. Å holde inn bremsen?
3. Å holde inn begge scrollhjulene på rattet i noen sekunder?

krish

1. Ja
2. Ja
3. Ja

Flere forslag mottas med stor takk! :)

Patosan

Ett 'long shot', men vad med att prova hålla in knappen på girspaken ett antal sekunder?
Detta ska ju aktivera nöd-broms.
Ville vara konstigt om detta löste alla problem du ser, man kanske du kunde fått på bromsen?
Men å andra sidan, om bilen måste transporteras så kanske det är bäst om bromsen inte är på?
VIN 15026

LinkedIn

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA