Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisendring av TMS i forhold til valutaendringer.

Startet av Think_Pelle, fredag 08. november 2013, klokken 10:47

« forrige - neste »

Think_Pelle

Konemor kjørte batteriet helt ned til 0%! Etter dette stuntet koblet hun til ladingen. Da jeg like etterpå skulle se på Thinken viste batterinivået 100% kapasitet !? ladelampen blinket ikke, den lyste konstant. Jeg forsøkte å koble fra, og skrudde på tenningen. Jeg fikk varselet "service required". Noen timer senere kjørte jeg forsiktig en runde i nabolaget. Batteristatus var (fortsatt) på 100%, men sank til 98% i løpet av turen. Da jeg kom hjem igjen koblet jeg bilen til lading og ladelampen blinket som vanlig. Jeg har koblet til et amperemeter som viste at den trakk 9,8 ampere. Bilen ser ut til å fungere normalt, men det virker ikke rimelig at bilen har ladet seg opp fra 0% til 100% på 4 timer? Er det noen som forstår hva som har skjedd her?
Ny Think eier i Bergen fra nov 2012
Leaf eier fra nov 2013

elektrolux

Vi må forutsette at ingen har rørt 10A knappen siden du sier bilen trekker 10A ved lading. Dette vil i så fall gi deg 8,8 kWt lading på 4 timer, noe som tilsvarer et nesten fulladet batteri.

Det er også fullt mulig at batteriet deres mangler noe kapasitet. Think har sofistikert beregning av tilgjengelig kapasitet på batteriet, og det kan være at dette systemet har kompensert for defekte celler og dermed raskere viser 0%.

Følg med neste gang du har ladet bilen helt opp hvor langt du kjører før du er nede i 50%. Dette bør ikke skje før etter 35-40 km på et sundt batteri.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Think_Pelle

#2
Thinken går 24km før batterikapasiteten er nede i 50%. I dag begynte det også å blinke "maintenance charging required". Jeg får prøve det og se om det hjelper. Forrige eier anbefalte å be Kverneland bil gjøre det.
Ny Think eier i Bergen fra nov 2012
Leaf eier fra nov 2013

elektrolux

Sitat fra: Think_Pelle på søndag 03. november 2013, klokken 10:03
Thinken går 20km før batterikapasiteten er nede i 50%. I dag begyntedet også å blinke "maintenance charging required". Jeg får prøve det og se om det hjelper. Forrige eier anbefalte å be Kverneland bil gjøre det.

Da har du helt klart "utfordringer" i batteripakken din. En service nå vil sannsynligvis medføre forverring av situasjonen.

Beklager å måtte komme med dårlige nyheter, men batteriet må ned, og fikses. En typisk jobb av den typen ( 10 års service som vi kaller det ) kommer lett på mellom 15 og 30 000 kr hos meg avhengig av hvor mange dårlige blokker du har, men da inkludert ferdig montert RoboMeter som gir deg full oversikt over tilstanden på batteriet til enhver tid. Har dessverre lang venteliste på denne typen arbeid, men vel verd å vente på.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA