Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tåkelys?

Startet av HelectriC, fredag 02. oktober 2015, klokken 22:16

« forrige - neste »

HelectriC

noen som har vurdert å oppgradere sin vanlige 85 til en 90? blir interessant å se om det påvirket akselerasjon slik det blir snakket om i 85D-->90D tråden.
vanlig 85 som har gått mange kilometer en nok mer interessant å oppgradere enn en ganske ny 85D om man ser på mulig maximering av rekkevidde.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

cra

Har igrunn ikke tenkt tanken; viet koster mye mer enn det smaker. Aksen holder plenty til daglig bruk, og det samme gjør rekkevidda. SC står mer enn tett nok til at alle mine langturer (det ble en god del i for) går smertefritt med S85, og hadde sikkert gjort det med S60 også. :)


Når batteriet på sikt er utslitt stiler det seg kanskje annerledes. Da er sikkert bare større pakker tilgjengelige uansett.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HelectriC

enig i at de færreste nok vil oppgradere en 85-->90 kun for akselerasjon, men likevel er det interessant å se om det skjer noe endring. Og for de som kjørt 200 000km kan kanskje 90-batteri gi en god rekkeviddeøkning. Om det kombineres med lit mer aks, så kan det være interessant.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

sven erik

kunne hvert intresangt å fått virkelig 50 mil på min bil  jeg kjører en del til spania  og kjører over 60 tusen i året en hdde ikke  gjort det for  å få sprekere bil  jeg kunne faktisk tenkt meg en bil med lenger rekkevide mindre sprek  derfor jeg kjøpte en s og ikke en  p

o.b.lix

Sitat fra: HelectriC på torsdag 03. september 2015, klokken 14:45
Og for de som kjørt 200 000km kan kanskje 90-batteri gi en god rekkeviddeøkning.

I utgangspunktet har jo bilen 8 års garanti på batteripakken. Uansett km.

Kanskje s60 kan bytte til S90?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

HelectriC

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 03. september 2015, klokken 16:37
Sitat fra: HelectriC på torsdag 03. september 2015, klokken 14:45
Og for de som kjørt 200 000km kan kanskje 90-batteri gi en god rekkeviddeøkning.

I utgangspunktet har jo bilen 8 års garanti på batteripakken. Uansett km.

Kanskje s60 kan bytte til S90?

tror nok 60-eierne kan få problemer med å bytte til 90, da det tydelig står at alle 85-batterier kan oppgraderes, men ikke noe om 60. Tror og at en oppgradering av 60-batteri blir vesentlig dyrere enn prisen som ligger ute for 85. Ellers vil 60-eierne være årets lottovinnere, da bilen opprinnelig var vesentlig rimeligere enn 85. potentielt kan man da kjøpe en brukt 60 til en billig peng og oppgradere til en 90.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Jejl

Noen som vet hva de gjør når batteriet oppgraderes til 90kwh?

Tar de bare ut den gamle pakken og legger til noen celler rundt om i pakken, eller er det et tomrom der de 5 kwh passer?

o.b.lix

Sitat fra: Jejl på fredag 04. september 2015, klokken 09:31
Noen som vet hva de gjør når batteriet oppgraderes til 90kwh?

Tar de bare ut den gamle pakken og legger til noen celler rundt om i pakken, eller er det et tomrom der de 5 kwh passer?

90kwh er laget delvis av annet materiale som gjør at den fysiske størrelsen er den samme som 85 kwh, mens kapasiteten er større.

Dvs hele batteripakken byttes.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Jejl


o.b.lix

Ingen som vet verken når det er mulig, eller pris.

Det vi vet er at Elon Musk fraråder å oppgradere fra 85 kwh til 90 kwh, for differansen er så liten, og at forventet forbedring på batteripakken er 5% hvert 2. år - slik at det kanskje kommer 100kwh om fire-fem år, når garantien går ut på de første bilene.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Jejl

Kommer nok til å vente til det kommer opp i over 120 kwh.

o.b.lix

I tillegg kan man forvente at prisen på batteri går ned når masseproduksjon er i gang i den nye batterifabrikken, samt litiumutvinning går for fullt i den nye gruven i Mexico.  ;D
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Dag A.

Vil ikke tro at en oppgradering av batteri fra 85 til 90 vil gjøre noe som helst med akselerasjon dersom man ikke får en tilsvarende oppgradering av software.

I "D" tråden så er det software oppgraderingen fra "Insane" til "Ludi" som gir akselerasjonen.
Batteripakken (sikring) er bare en nødvendighet som må på plass for at software oppgraderingen i det hele tatt er mulig.

Så langt jeg kjenner til så er det ingen P85+ som har "Insane" mode, selv om de har 85 batteri.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Epleskreller

Er det ikke inverteren som er begrensningen på 85? P85 har vel en kraftigere inverter og kan derfor sende mer strøm til motor. Ser derfor ikke hvorfor 85 skal akselerere fortere med et annet batteri når den uansett er begrenset fra inverter.  Stemmer dette?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Tuxedo

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 09. september 2015, klokken 17:45
Er det ikke inverteren som er begrensningen på 85? P85 har vel en kraftigere inverter og kan derfor sende mer strøm til motor. Ser derfor ikke hvorfor 85 skal akselerere fortere med et annet batteri når den uansett er begrenset fra inverter.  Stemmer dette?
Ja, 85 og P85 har samme motor.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA