Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde

Startet av jagarock, onsdag 02. april 2014, klokken 19:34

« forrige - neste »

jagarock

Hva irriterer deg med din Leaf?

Har nå kjørt 2012 modell Leaf i 2 år.

- Ryggekameraet som blir dekket av drit hver gang du er ute å kjører på litt slapseføre, som det gjerne er hele vinteren igjennom. Smått irriterende å måtte gnikke det av hver bidige dag :)

- De evinnelige pipelydene, når du har døra åpen på førersiden og bilen er igang foreksempel? Utelukkende irriterende.

- Det at setebeltevarsleren slår seg på om du setter en stusselig handlepose i passasjersetet er ganske ukult for oss som gjerne kjører flere ganger i uka til butikken i næromgivelser og lave hastigheter. Det er ikke akkurat prosjektilfare. Kunne godt vært en mulighet for å slå den av.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

Mippen

Er stort sett fornøyd med min leaf. Er ikke noen biler som er helt perfekt. Som Jagarock skriver så er det kjipt med ryggekamera som blir tildekket av snø og skitt hele tiden. Hvis det er lavt lys ser man heller ikke så mye, selv om jeg har 4 kamera rundt bilen. Savner også indikator for lavt nivå på spylevæske.
Fremtiden er elektrisk.

Ladefabrikken

Setebelte alarmen er veldig enkelt å deaktivere. Du skrur av deksele på på sikkerhetslåsen og der ser du bryteren til alarmen. Ta en skrutrekker og dytt den litt ned. Da vil den bli stående der på den innstillingen. Tok meg 5 minutter å fikse det.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ssseee

At det skal være så mye lyd når man kjører i dammer/på våt vei. Fossilbilen var myyye mer isolert sånn sett.
2015 Kia Soul

MindViruz

For all del. En helt super bil, og svært fornøyd hittil!

Men, jeg synes GOM er for optimistisk. Jeg må regne ut min egen "gom" på hver tur...

Når det gjelder setebeltealarmen, sett i setebeltet før du setter inn handleposen :) Min bil reagerer ikke så lett, men jeg vet at enkelte fossibiler ikke engang tillater en jakke i setet.

cra

GOM er lite verdt, ja, så den kunne de i grunn ha spart seg. Vindusspylerne var et stort problem, men med juke-dyser kom det seg. Jeg setter handleposene foran baksetet; da står de mye stødigere enn i forsetet, og det er null piping fra beltevarsleren. Det er ellers en del pipekombinasjoner jeg kunne klart meg uten; når jeg parkerer så pleier jeg å åpne døra for å sjekke at jeg har grei avstand til stripa. Da piper det for at døra er åpen; greit nok. Når jeg så slår av bilen uten å lukke døra først blir den helt hysterisk.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

MindViruz

I dag hadde jeg sett med pc og bøker i seter. Ingen piping.

I baksetet har jeg barnesete med isofix. Ingen piping.

Powerflux

Listen er lang desverre :-X

Dårlig rekkevidde, ikke i nærheten av annonserte tall!
Ubrukelig GOM!
Dårlige spyledyser(en var helt ødelagt fra fødsel)
Knirking i dashbord!
Knirking i forstilling!
Knirking i dørhengsler!
Dårlig tilpassede karosserideler!
Flassing emblem!
Elendig støydemping, særlig hjulstøy!
Elendig radio! Hvorfor mangler DAB i 2013?
Dårlig lys, særlig fjernlys er latterlig!
Dugger mer enn noen annen bil jeg har hatt!!
Dyr service på en bil nærmest uten servicepunkter!
Kun 10A ladekladd som gir latterlig lang ladetid!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Strømbil

Powerflux oppsumerer det bra.

Mine opplevde problemer så langt:

-Knirk i dashbord
-Knirk i forstilling
-Elendige spyledyser
-Håpløse fjernlys
-Lakk som ikke tåler at man ser stygt på den
-Latterlig servicepris
-Den orginale frontruta virker å ha elendig kvalitet
-Får ikke slått av div. pipelyder
-Vindusheis bruker 4min ned\opp.

Kommer ikke til å anbefale denne bilen til noen andre, mye pga. elendig service fra Nissan forhandler.
Svart Nissan Leaf 2013.

MindViruz


Sitat fra: Powerflux på tirsdag 25. mars 2014, klokken 15:03
Listen er lang desverre :-X

Dårlig rekkevidde, ikke i nærheten av annonserte tall!
Ubrukelig GOM!
Dårlige spyledyser(en var helt ødelagt fra fødsel)
Knirking i dashbord!
Knirking i forstilling!
Knirking i dørhengsler!
Dårlig tilpassede karosserideler!
Flassing emblem!
Elendig støydemping, særlig hjulstøy!
Elendig radio! Hvorfor mangler DAB i 2013?
Dårlig lys, særlig fjernlys er latterlig!
Dugger mer enn noen annen bil jeg har hatt!!
Dyr service på en bil nærmest uten servicepunkter!
Kun 10A ladekladd som gir latterlig lang ladetid!

Har ikke samme erfaring med feilene du påpeker (enda).

Men jeg må si meg forundret over at du synes bilen dugger. Når jeg dår dugg i bilen trykker jeg på ac og slå over luft på vinduene også. Da forsvinner dugg på ett øyeblikk, og holder seg borte. Har faktisk aldri opplevd en bil med så lite dugg.

Og dette med ladekladden på 10A. Du får ladekladd fra 3300,- som gir 16A, og bilen kunne bestilles med 32A lader. I tillegg til endel hurtigladere, må dette sies å være meget bra.

hanso

ALT for små gulvmatter både foran og bak. Går det an å fa tak i større som har god passform?

Powerflux

Sitat fra: MindViruz på tirsdag 25. mars 2014, klokken 19:48


Har ikke samme erfaring med feilene du påpeker (enda).

Men jeg må si meg forundret over at du synes bilen dugger. Når jeg dår dugg i bilen trykker jeg på ac og slå over luft på vinduene også. Da forsvinner dugg på ett øyeblikk, og holder seg borte. Har faktisk aldri opplevd en bil med så lite dugg.

Og dette med ladekladden på 10A. Du får ladekladd fra 3300,- som gir 16A
Du må være en av de få som ikke opplever dugg som et problem, flaks for deg :)
Det burde ikke være nødvendig å slå AC av og på i et kjør for å kunne se ut :-\

Poenget er ikke hva du kan kjøpe i ettertid. Det at den leveres standard med verdens tregeste ladesystem er og blir ufattelig dumt!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Thomas Parsli

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 25. mars 2014, klokken 21:44
Poenget er ikke hva du kan kjøpe i ettertid. Det at den leveres standard med verdens tregeste ladesystem er og blir ufattelig dumt!

Det sier du sannsynligvis fordi du har 16A kurs i garasjen, de som kjøpte i-MiEV med 16A lader og måtte punge ut med 7500,- for en 10A lader (etter at sikringen gikk første gang de ladet) syntes sikkert også det var "ufattelig dumt".

16A på schuko-kontakt er ganske dumt, men noen ganger "ufattelig dumt".

"verdens tregeste ladesystem" får du i USA: 110V 8A Level 1 lading tar over 20 timer!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

MindViruz


Sitat fra: Powerflux på tirsdag 25. mars 2014, klokken 21:44
Sitat fra: MindViruz på tirsdag 25. mars 2014, klokken 19:48


Har ikke samme erfaring med feilene du påpeker (enda).

Men jeg må si meg forundret over at du synes bilen dugger. Når jeg dår dugg i bilen trykker jeg på ac og slå over luft på vinduene også. Da forsvinner dugg på ett øyeblikk, og holder seg borte. Har faktisk aldri opplevd en bil med så lite dugg.

Og dette med ladekladden på 10A. Du får ladekladd fra 3300,- som gir 16A
Du må være en av de få som ikke opplever dugg som et problem, flaks for deg :)
Det burde ikke være nødvendig å slå AC av og på i et kjør for å kunne se ut :-\

Poenget er ikke hva du kan kjøpe i ettertid. Det at den leveres standard med verdens tregeste ladesystem er og blir ufattelig dumt!

10a er ett greit kompromiss til "massene" som standardutstyr. Men en justerbar kladd fra 6-16 a er klart å foretrekke. Allikevel kan det å begrense strømmen til 10a forebygge branntilløp i eldre installasjoner, spesielt med NGA og kuhlo kabler.

Jeg kjører med AC av for å spare strøm (smart?). Jeg slår AC på når det kommer dugg i bilen (mye regn, våte klær, våt bikkje), og lar den stå på så lenge som det er nødvendig eller til jeg er framme. Du kan såklart ha den på hele tiden om du vil. Har du undersøkt bilen for vannlekkasje? Høres ikke så bra ut det du sier der.

Jeg har en Opel Astra 2007 stv med ac. Den dugger noe helt inforjævlig i forhold til leaf. Jeg har vel og merke 2014 mod leaf.

emil

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 25. mars 2014, klokken 15:03
Listen er lang desverre :-X

Dårlig rekkevidde, ikke i nærheten av annonserte tall!

Man må alltid ta det bilselgere sier med en klype salt. Har aldri vært større forskjell mellom annonsert og faktisk forbruk på fossilbiler som det er i dag også. Kjøper man en Leaf for å hele tiden ligge på/over grensen til hva den kan av rekkevidde har man kanskje kjøpt feil bil.

Sitat
Ubrukelig GOM!
Dårlige spyledyser(en var helt ødelagt fra fødsel)

Må si meg helt enig der. Riktignok ikke direkte defekt spyledyse, men i praksis funker de ikke når du kjører.

Sitat
Knirking i dashbord!
Knirking i forstilling!
Knirking i dørhengsler!
Dårlig tilpassede karosserideler!
Flassing emblem!

Har heldigvis ikke opplevd noe av dette. Har ikke studert veldig nøye hvordan karosseridelene passer sammen, men det er ingenting der som er plagsomt når man ser på bilen.

Sitat
Elendig støydemping, særlig hjulstøy!

Når motorstøyen forsvinner kommer hjulstøyen tydligere frem. Bedre støytemping = høyere vekt. Man kan sikkert gjøre noen småting der selv hvis man vil.

Sitat
Elendig radio! Hvorfor mangler DAB i 2013?

DAB er vel fortsatt ekstrautstyr på de fleste biler, men ja litt synd at det ikke engang finnes som ekstrautstyr.

Sitat
Dårlig lys, særlig fjernlys er latterlig!

Synes lysene er helt greie, har ikke vært plaget av dårlig lys sammenlignet med andre biler jeg har kjørt.

Sitat
Dugger mer enn noen annen bil jeg har hatt!!

Da jeg skrudde av AC forsvant alt av duggproblemer. Ingen triksing av/på, hold den av hele tiden på vinteren.

Sitat
Dyr service på en bil nærmest uten servicepunkter!

Helt enig, derfor gjør jeg det enkle selv og får et lokalt verksted til å gå over de "vanlige" biltingene som om det var en eu-kontroll.

Sitat
Kun 10A ladekladd som gir latterlig lang ladetid!

Dette er standard for de fleste elbilene og kan enkelt løses ved å kjøpe en ekstra ladekabel som tilogmed er kladdløs eller en type2-type1 kabel.

Enkelte av trillingene leveres vel fortsatt med den "intelligente" 8A/14A laderen som i prinsippet alltid lader på 8A siden ingen vet om at man må ha spesielle kontakter for å få 14A lademulighet.


Det var noen kjappe kommentarer på noe, så kommer noen av mine punkter (fra USA import Leaf):

- Ventetid fra jeg skrur på "tenninga" til jeg får lov til å sette bilen i D (ja det er bare et par sekunder, men som oftest er jeg klar til å sette avgårde før bilen er det)
- Mange funksjoner på touchskjermen er ikke lov å bruke når man kjører (selv med passasjer foran, men det kan heldigvis fikses enkelt når garantitiden er ute)
- All piping når man åpner dører mens bilen står på.


Har ingen problemer med å anbefale bilen til andre, men de må vite hva de får og enda viktigere hva de ikke får...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA