Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Adaptere

Startet av sindrej, onsdag 13. november 2013, klokken 20:28

« forrige - neste »

sindrej

Sitat fra: laumb på torsdag 07. november 2013, klokken 11:11
Forresten, ser de setter bilen i Low på startlinja og at den holdt seg senket hele tiden.

Høres ut som Tesla faktisk kan åpne for dette - me wants!
Set kunne jeg og. Som sagt liker jeg ikke sånn barnevaktmentalitet som at bilen (indirekte programmereren) skal bestemme. Jeg tror imidlertid det er likt på det klippet som på din bil. Når du trykker low så begynner den snurredingsen å snurre en liten stund før du får feilmeldingen. Feilmeldingen klippet de imidlertid bort.

laumb

Men bilen senket seg jo helt ned i klippet på utsiden...
Og den lå i senket modus fra start og hele veien mens de kjørte...

sindrej

Sitat fra: laumb på torsdag 07. november 2013, klokken 13:36
Men bilen senket seg jo helt ned i klippet på utsiden...
Og den lå i senket modus fra start og hele veien mens de kjørte...
Ja, jeg tok litt feil.  Bilen tillates jo å gå i LOW når den står stille, men straks en kjører går den i standard igjen.  Hvis du ser på innebildet fra 36:43 så ser du tydelig at den står i Standard høyde når han kjører.

laumb

Hmmm... Dette må jeg teste etterpå.. Mye mer lyst til å parkere utenfor jobben med senket bil enn vanlig :P

sindrej

Det går fint. Jeg har gjort det når jeg har tatt bilder.

cyber

Sitat fra: laumb på torsdag 07. november 2013, klokken 15:16
Hmmm... Dette må jeg teste etterpå.. Mye mer lyst til å parkere utenfor jobben med senket bil enn vanlig :P
HVordan er egentlig luftfjæringssystemet på Model S ; er det ikke ulike modi ( på min bil - efficiency, comfort, auto, dynamic og individual pluss heving ( 20 mm ) ved behov ) ?

Teslafrank

off topic, men det går an å senke bilen på to måter:

1. via Teslas datasystem

2. Via de små "uniball-armene" på hvert hjuloppheng. Dette er enkelt, og funker digg:)

På utsiden av hver luftbelg står et potensimeter/føler som detekterer høyden på bilen. Dette staget er ca 5 cm langt, og kan "kneppes" av.  Erstattes med nytt justerbart stag som man kan kjøpe på ebay, eller man lager et selv. 4stk

Dette medfører at bilen senkes så mye man vil- men husk at alle nivåer flyttes nedover...

Voll1

Kan man enkelt justere dette staget slik at bilen også blir høyere? På norske veier bør vi vel kjøre litt høyere enn "low"? Da unngår man kanskje også hengerfester som ligger og slenger på veien?! Er det såpass med ekstra "dødgang" i hver ende, slik at man kan justere dette med slike stag? Eller risikerer man å ødelegge noe? Noen linker til slike modifikasjoner?
Model S  2013-2018
Model X  2017-

valvolainen

Sitat fra: Voll1 på fredag 08. november 2013, klokken 21:07
Kan man enkelt justere dette staget slik at bilen også blir høyere? På norske veier bør vi vel kjøre litt høyere enn "low"? Da unngår man kanskje også hengerfester som ligger og slenger på veien?! Er det såpass med ekstra "dødgang" i hver ende, slik at man kan justere dette med slike stag? Eller risikerer man å ødelegge noe? Noen linker til slike modifikasjoner?

Å endre bilens høyde kan gi skev belastning på foringer. De er strammet til når bilen står i normalhøyde.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

trygvelo

Sitat fra: valvolainen på fredag 08. november 2013, klokken 21:34
Sitat fra: Voll1 på fredag 08. november 2013, klokken 21:07
Kan man enkelt justere dette staget slik at bilen også blir høyere? På norske veier bør vi vel kjøre litt høyere enn "low"? Da unngår man kanskje også hengerfester som ligger og slenger på veien?! Er det såpass med ekstra "dødgang" i hver ende, slik at man kan justere dette med slike stag? Eller risikerer man å ødelegge noe? Noen linker til slike modifikasjoner?

Å endre bilens høyde kan gi skev belastning på foringer. De er strammet til når bilen står i normalhøyde.

Det spørs helt på type foringer. Det som derimot er et problem er at geometrien i understellet endres når man hever/senker bilen. Det blir mer negativ camber når man senker slik at dekkslitasjen på innsiden av dekket øker. Spissingen vil sannsynligvis også påvirkes, men jeg tror det er lite på model S som har ganske optimal geometri i utgangspunktet. Såvidt jeg husker gjøres 4-hjulskontroll i standard høyde

Havebigfun


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA